Macbook Repair - Mecnote: 20 tip Mac berguna (Part 4)

Cari Model Mac

Sabtu, 9 Disember 2017

20 tip Mac berguna (Part 4)

20 tip Mac berguna (Part 4)



Mac lebih popular daripada sebelumnya, dan dengan orang-orang yang masih membuat suis dari Windows ke OS Apple buat pertama kalinya ada banyak perkara yang perlu diambil. Dengan itu, 10 tips yang kami fikirkan akan berguna pada siang hari -day penggunaan MacBook atau iMac anda.

16. Cepat tambahkan watak asing atau beraksen


Mereka yang digunakan untuk komputer Windows mungkin terbiasa dengan mimpi ngeri yang mengingati dan melaksanakan pintasan untuk aksara asing yang sama, seperti é atau ü. Nasib baik, OS X menjadikan perkara-perkara yang jauh lebih mudah.

Untuk menaip watak atau watak asing dengan aksen di atasnya, mula-mula cari versi ringkas surat yang anda perlukan (mis. A untuk á atau s untuk ß) dan tahan kekunci bawah. Selepas jeda ringkas, anda akan ditawarkan pilihan varian yang mana pada huruf yang anda inginkan dalam kotak pop timbul sedikit di atas di mana anda sedang menaip huruf. Pilih yang anda mahu dan ia akan dimasukkan ke dalam medan teks.

17. Tiada butang Padam? Tiada masalah


Tidak setiap papan kekunci Mac dilengkapi dengan butang Padam (sering digelar sebagai 'Del'). Daripada melompat ke akhir perkataan yang anda mahu padamkan melalui backspace setiap kali, hanya tahan kekunci Fungsi dan tekan Delete. Ini terutamanya masalah yang akan menjejaskan pengguna MacBook, tetapi sekiranya anda menggunakan papan kekunci yang berasingan dengan tiada kekunci Padam atau kekunci Fungsi, menahan Kawalan dan menekan D juga berfungsi.

18. Tukar volum secara diam-diam


Kekunci kelantangan pada papan kekunci Apple tidak dapat dinafikan berguna, tetapi ada satu masalah besar dengan mereka - mereka membuat bunyi bising apabila anda menekannya, yang bermaksud bahawa sebarang percubaan untuk diam senyap Mac anda akan segera digagalkan. Walau bagaimanapun, banyak yang tidak diketahui, anda sebenarnya boleh membisukan kekunci kelantangan tersebut - cuma tahan Shift sementara menekannya.

19. Dapatkan kata laluan yang terlupa untuk laman web atau program


Untuk hampir semua program di Mac anda, serta banyak laman web yang anda lawati di atasnya, butiran log masuk dan kata laluan anda akan disimpan jauh di dalam rantai kunci Mac anda. Jangan risau, mereka disulitkan dan hanya boleh diakses secara tempatan oleh pengguna yang mereka gunakan.

Jika anda lupa salah satu kata laluan ini, anda sebenarnya boleh memulihkannya dari dalam Mac anda - selagi anda ingat kata laluan untuk akaun pengguna anda.

Buka tetingkap Finder baru dan ketik ke Aplikasi anda. Dalam folder ini harus folder lain bernama Utiliti. Membuka program di dalamnya dipanggil Keychain. Anda kini dapat melihat setiap log masuk yang disimpan di komputer anda. Anda boleh menyusunnya mengikut nama atau jenis, atau anda boleh mencari yang anda cari menggunakan alat carian di penjuru kanan sebelah atas.

Jika anda ingin melihat kata laluan untuk mana-mana log masuk, anda akan diminta untuk nama pengguna dan log masuk anda, seperti yang anda akan jika anda memasang program baru atau membuat perubahan keselamatan pada Mac anda.

20. Annotate PDF atau imej


Dengan PDF - jenis pilihan utama untuk komunikasi perniagaan - ia boleh menjadi sangat mengecewakan bahawa anda tidak mempunyai cara untuk mengeditnya dengan mudah - sehingga kini. Klik dua kali pada fail PDF yang dikehendaki dan ia harus dibuka dalam Pratonton, pemapar PDF lalai pada OS X (jika tidak, anda boleh menemuinya dalam folder Aplikasi anda. Buka dan kemudian pilih Fail> Dibuka dari menu).


Sekarang, klik pada Lihat dalam bar menu dan pilih Show toolbar annotations. Mulai sekarang, bar alat ini akan sentiasa dipaparkan bersama PDF yang anda lihat. Ia membolehkan anda menyerlah, mencorak, mengotot dan menarik bentuk. Anda kemudian boleh menyimpan salinan baru PDF anda (menggunakan Fail> Simpan As) dan kembalikan kepada pengirim supaya mereka dapat melihat perubahan anda.t di bawah.

Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS





Ez Bro



Tiada ulasan:

Catat Ulasan