Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Rabu, 29 November 2017

Bagaimana Mempercepat Mac? - 15 Langkah untuk Meningkatkan Prestasi MacBook

Ingat perasaan Mac jenama baru? Mac tanpa roda pelangi. Mac yang tidak menyebabkan sakit kepala atau kekecewaan. Semuanya sempurna! Walau bagaimanapun, dengan semua aplikasi, dokumen, foto dan pustaka iTunes penuh, Mac anda mula bertindak seolah-olah ia mendaki 20 batu menanjak di salji. Jangan bimbang; mudah untuk meningkatkan prestasi Mac. Kami akan menunjukkan kepada anda 15 cara mempercepat Mac.


Inilah Cara Mempercepat Mac


1. Cari proses yang lapar sumber


Sesetengah aplikasi lebih banyak kuasa lapar daripada yang lain dan boleh memperlahankan Mac anda ke merangkak. Untuk melihat aplikasi mana yang memakan sumber sistem anda, gunakan Monitor Aktiviti. Anda boleh membukanya dari folder Utiliti folder Aplikasi anda, atau gunakan Spotlight untuk mencarinya.

Aktiviti Memantau butiran lima sumber yang berlainan: CPU, Memori, Tenaga, Cakera, dan penggunaan Rangkaian. Jika Mac anda perlahan berjalan, berikan perhatian khusus kepada bahagian CPU. Ia menunjukkan bagaimana proses mempengaruhi aktiviti CPU (pemproses). Klik nama lajur, seperti% CPU, untuk menyenaraikan semua program dengan jumlah CPU yang mereka gunakan.


Jika anda melihat bahawa sesetengah aplikasi menggunakan banyak kuasa CPU, anda boleh menutupnya dari sini dengan memilih aplikasi dengan tetikus dan mengklik X di sudut kiri Aktiviti Monitor.



2. Uruskan item permulaan anda


Ia tidak mengatakan bahawa permulaan yang bersih membantu mempercepat memperlahankan Mac. Apabila Mac anda melancarkan lebih cepat, ia mengambil sedikit masa untuk melakukan apa-apa. Tidak perlu menunggu Safari, Chrome atau Firefox untuk dilancarkan - mereka terbuka serta-merta. Bagaimana anda mendapat kelajuan sedemikian? Nah, apabila Mac anda membolot, ia berjalan banyak aplikasi yang tidak perlu. Tetapi ia agak mudah untuk mengawalnya. Pergi ke Keutamaan Sistem anda> Pengguna & Kumpulan dan kemudian klik nama pengguna anda. Sekarang klik pada Item Masuk dan pilih program yang anda tidak perlu segera apabila Mac anda dimulakan, dan klik butang "-" di bawah.




3. Matikan kesan visual


Petua yang hebat untuk membantu anda apabila anda tertanya-tanya bagaimana mempercepat Mac anda untuk mematikan kesan visual. Pasti, mereka kelihatan cantik, tetapi siapa yang peduli jika Mac anda perlahan berjalan? Mematikan beberapa ciri boleh mempercepatkan iMac atau MacBook.

Inilah caranya mempercepat Mac dengan mematikan beberapa kesan visual:

·         Klik Keutamaan Sistem> Dok
·         Untulkan kotak-kotak berikut: Mengagumi aplikasi pembukaan, Sembunyikan secara automatik dan tunjukkan Dok.
·         Klik pada Minimize tetingkap menggunakan dan tukar kesan Genie untuk kesan Skala.




4. Membaiki kebenaran cakera


Apabila anda memasang aplikasi pada Mac anda, sekeping perisian tiba sebagai pakej fail, termasuk keizinan yang memberitahu OS pengguna dapat melakukan perkara-perkara dengan fail tertentu. Dari masa ke masa, keizinan ini boleh berubah, menyebabkan Mac ketinggalan anda. Betulkan cepat dan mudah adalah untuk membaiki kebenaran cakera.

Ikuti langkah-langkah ini untuk membaiki kebenaran cakera:

Utiliti Cakera Terbuka (Aplikasi> Utiliti).
Pilih cakera permulaan anda.
Klik tab First Aid.
Klik Pembaikan Perbaikan Disk untuk membaiki sebarang kebenaran yang tidak konsisten.
Perhatikan bahawa bermula dari OS X EI Capitan, tidak ada keperluan untuk membaiki kebenaran cakera kerana proses itu ditangani secara automatik. Tetapi jika Mac anda menjalankan OS X Yosemite atau lebih awal, membaiki kebenaran cakera dengan Utiliti Disk boleh membantu mempercepat Mac lama.

5. Reindex Spotlight


Sekiranya anda mengemas kini OS anda baru-baru ini, anda akan menyedari kelambatan yang berlaku ketika Spotlight sedang mengindeks. Ini hanya mengambil masa beberapa jam dan Mac anda akan menjadi halus. Tetapi kadangkala pengindeksan terperangkap, dan anda perlu mempercepatkan Mac. Untuk menyelesaikan masalah ini, anda perlu memasang semula Spotlight dengan pergi ke Sistem Keutamaan> Spotlight dan klik pada tab "Privasi".


Sekarang seret cakera keras anda dari Finder ke Senarai Privasi. Sebaik sahaja ditambah, alih keluar dengan mengklik tanda "-". Pengindeksan akan bermula sekali lagi, tetapi diharapkan, selepas beberapa jam, ia akan selesai dengan betul dan meningkatkan kelajuan Mac anda.

6. Mengurus foto penyegerakan ke iCloud


Anda mungkin terkejut dengan berapa storan Mac anda diambil oleh foto. Dan menyegerakkannya ke iCloud mungkin mengambil banyak masa, dan sebagai akibatnya, perlahan Mac anda. Anda mungkin berfikir bahawa memotong foto dari Mac anda boleh menyelesaikan masalah. Tetapi, malangnya, itu bukan bagaimana Perpustakaan Foto iCloud berfungsi. Apabila anda mengalih keluar foto dari komputer anda, ia juga dipadamkan dari semua peranti anda. Jadi bagaimana untuk mempercepat Mac anda dan jangan kehilangan foto anda?

Salah satu penyelesaian yang mungkin mematikan Perpustakaan Photo iCloud pada Mac anda. Jika anda masih mahu menyandarkan foto anda di awan, anda boleh menggunakan peranti lain, seperti Dropbox atau Google Drive. Terpulang pada awak! Tetapi ambil perhatian bahawa mengambil kawalan ke atas menyegerakkan foto anda ke iCloud boleh mempercepatkan Mac anda.


7. Kosongkan cache

Fail cache adalah data sementara yang digunakan untuk mempercepat proses. Contohnya, penyemak imbas web akan mengosongkan halaman web untuk memuat turun laman web dengan lebih pantas apabila anda menyemaknya semula. Bunyi hebat, kan? Sebenarnya, tetapi sentiasa ada "tetapi". Sepanjang masa, fail-fail cache ini menyimpan lebih banyak penyimpanan pada Mac anda, dan bukannya mempercepatkan hal-hal, mereka melambatkan komputer anda.

Jadi bagaimana mempercepatkan MacBook dengan mengosongkan cache? Terdapat dua cara: anda boleh membersihkannya secara manual (langkah demi langkah) atau anda boleh mengeluarkannya dalam masa yang kedua dengan utiliti pembersih CleanMyMac 3.

Jika anda ingin membersihkan cache secara automatik, lakukan yang berikut:

·        1.  Pelancaran CleanMyMac 3.
·         2. Pilih Sistem Junk.
·         3. Klik Imbas dan kemudian Bersih.

Itu sahaja!


Walau bagaimanapun, jika anda memutuskan untuk membersihkan fail cache secara manual, lihat panduannya mengenai "Bagaimana untuk Menghapuskan Cache pada Mac."



8. Nyahpasang aplikasi


Cara terbukti lain untuk mempercepat MacBook Pro, MacBook Air atau iMac adalah untuk menyahpasang aplikasi yang anda tidak perlukan lagi. Jadi bagaimana untuk menghapuskan aplikasi yang tidak diingini pada Mac anda? Anda mungkin terkejut mengetahui bahawa hanya menyeretnya ke tong Sampah tidak mencukupi. Ia meninggalkan gigabyte sampah di belakang. Menyeret dokumen dan filem ke Sampah berfungsi dengan baik tetapi aplikasi harus di-uninstall sepenuhnya. Lihat panduan langkah demi langkah pada "Cara Pasang Apl di Mac." Ia menerangkan cara manual dan cara mudah.



9. Bersihkan cakera keras Mac


Sekiranya anda mahukan wang yang paling untuk anda, pembersihan cakera keras anda adalah cara terbaik dan paling mudah untuk mempercepatkan MacBook atau iMac. Pergi melalui pemacu keras anda dan bersihkan segala yang melambatkannya. Tetapi apa yang melambatkan Mac saya? Apa yang perlu dicari? Cache, log, aplikasi, widget, sampah tersembunyi, fail besar dan lama.

Sudah tentu, anda boleh membersihkan Mac anda secara manual. Tetapi mencari dan membuang semua perkara ini memerlukan masa. Dan anda perlu tahu di mana hendak melihat. Berita baiknya adalah bahawa terdapat penyelesaian mudah untuk masalah ini. Aplikasi CleanMyMac 3 mempunyai semua yang anda perlukan untuk menyelesaikan tugas pembersihan cakera selama 3 jam dalam masa kurang dari 5 minit. Lebih-lebih lagi, ia akan membersihkan sampah yang anda tidak tahu dan mempercepat Mac.



10. Kemas kini Mac anda (OS dan perkakasan)


Biasanya, Mac menjaga diri mereka sendiri. Mempunyai perisian terkini dari Apple membuat mempercepat Mac mudah anda. Untuk menyemak versi sistem operasi anda, klik ikon Apple di sudut kiri atas skrin anda dan kemudian Mengenai Mac Ini. Pastikan anda memasang macOS / OS X terkini (atau yang terbaru anda boleh pasang kerana tidak semua Mac menaik taraf ke EI Capitan.)


Untuk menaik taraf perkakasan, seperti yang anda mungkin meneka, ia mahal. Tetapi jika OS anda adalah versi terbaru yang mungkin dan anda telah membersihkan cakera keras, dan anda masih menghadapi masalah dengan kelajuan, ini mungkin penyelesaian anda. Perlu diingat bahawa peningkatan beberapa perkakasan tidak mungkin untuk Mac tertentu.

Menaik taraf kepada OS terkini dan menaik taraf perkakasan anda biasanya akan menyelesaikan sekumpulan masalah lambat.



11. Mulakan semula Mac anda


Jika Mac anda bertindak lamban atau beberapa program gagal berjalan, cuba mulakan semula komputer anda. Apabila anda memulakan semula Mac anda, ia menutup semua program yang sedang berjalan dan menawarkan untuk menyimpan sebarang fail yang anda sedang kerjakan. Sebaik sahaja anda memilih untuk menyimpan fail itu, Mac anda akan boot lagi. Hasilnya adalah Mac yang segar yang harus dilakukan dengan lebih baik.

Untuk memulakan semula Mac anda, lakukan yang berikut:

Klik butang menu Apple di penjuru kiri sebelah atas skrin anda.
Klik Mula semula.
Klik butang Mula semula dalam menu pop timbul untuk mengesahkan.
Sekiranya anda perlu reboot Mac anda tetapi ingin membuka semula aplikasi secara automatik selepas reboot, periksa tetingkap Reopen semasa log masuk ke dalam kotak dalam menu pop timbul.




12. Menetapkan semula SMC & PRAM


Kadang-kadang Mac anda akan bertindak pelik kerana tiada sebab yang jelas - ia tidur atau ditutup secara tiba-tiba, bateri tidak mengenakan bayaran dengan betul, lampu latar keyboard berfungsi dengan tidak betul, dan Mac anda perlahan perlahan. Sekiranya masalah ini tidak diselesaikan dengan memulakan semula komputer anda, anda perlu menetapkan semula SMC (pengawal sistem pengurusan) dan PRAM (parameter RAM).

Menetapkan semula SMC
Bagaimana untuk mempercepatkan MacBook Air, MacBook Pro, dan MacBook

Pertama sekali, anda perlu menentukan sama ada bateri Mac anda boleh tanggal. Itu kerana proses menyusun semula SMC untuk komputer yang mempunyai bateri yang tidak boleh ditanggalkan agak berbeza.

Jika bateri tidak boleh ditanggalkan:

1    .      Matikan Mac anda.
2    .      Tekan Shift + Control + Option pada papan kekunci anda dan tekan butang kuasa pada       masa yang sama. Pegang kekunci dan butang kuasa selama 10 saat.
3    .      Lepaskan semua kekunci.
4    .      Tekan butang kuasa untuk menghidupkan Mac anda.
     Jika bateri boleh tanggal:

1    .      Matikan Mac anda.
2    .      Keluarkan bateri.
3    .      Tekan butang kuasa dan tahan selama 5 saat.
4    .      Tekan butang kuasa sekali lagi untuk menghidupkan komputer anda.
     Bagaimana untuk mempercepatkan iMac, Mac Mini, Mac Pro

1    .      Matikan komputer anda.
2    .      Cabut palam kuasa dan tunggu selama 15 saat.
3    .      Pasang kord kuasa masuk.
4    .      Tunggu 5 saat dan tekan butang kuasa.
     Menetapkan semula PRAM
1    .      Matikan Mac anda.
2    .      Tekan butang kuasa.
3    .      Tekan butang Command + Option + P + R pada masa yang sama.
4    .      Pegang kekunci sehingga Mac bermula semula.
5    .      Lepaskan kunci.
     Menetapkan semula SNC dan PRAM mungkin kelihatan sukar, tetapi ia benar-benar             dapat membantu dengan kelajuan Mac.
  


13. Gantikan HDD anda dengan SSD


Anda boleh menghidupkan kehidupan baru ke dalam Mac anda dengan menggantikan cakera keras tradisionalnya dengan pemacu keadaan pepejal. Menambah SSD akan menjadikan boot komputer anda lebih cepat, menyalin fail dalam sekelip mata dan membuat sistem sangat pantas apabila multitasking.

Satu kata yang berhati-hati: disyorkan supaya anda berunding dengan profesional sebelum cuba menaik taraf perkakasan anda sendiri kerana prosesnya agak mencabar. Dan jangan lupa untuk membuat sandaran lengkap data anda sebelum menggantikan HDD anda dengan SSD, supaya anda dapat memulihkan semua fail penting jika ada masalah.


14. Tambah lebih banyak RAM


Bagaimana untuk mempercepat Mac saya? Bagaimana untuk mendapatkannya berjalan lebih cepat? Malah, peningkatan RAM biasanya merupakan penyelesaian yang baik untuk meningkatkan prestasi Mac anda. Semakin banyak RAM Mac anda mempunyai pelupusannya, lebih banyak tingkap atau tab yang anda boleh buka tanpa memperlahankan sistem. Dengan lebih banyak RAM, sistem operasi tidak membuat panggilan ke memori maya yang menggunakan cakera keras dan melambatkan sistem dengan ketara. Berikut adalah panduan menyeluruh mengenai "Cara Menaiktaraf RAM Mac anda."


15. Gunakan CleanMyMac 3

Sekiranya anda tidak suka menghabiskan beberapa jam akan datang untuk mendapatkan Mac secara manual, terdapat penyelesaian yang hebat. Muat turun CleanMyMac 3 dan biarkan ia melakukan tugas untuk anda. Ia merupakan utiliti yang berkuasa untuk mempercepatkan Mac. Ia tahu fail mana yang sia-sia, di mana mereka berada, dan bagaimana untuk menghapusnya sepenuhnya. CleanMyMac sangat mudah digunakan: semua alat yang telah kita bicarakan, dan lebih banyak lagi, ada di sana, bersedia untuk dilancarkan dalam beberapa klik. Tiada masa yang sia-sia, hanya Mac lebih cepat.


Kini, mempercepat Mac anda, menarik nafas panjang, lakukan ujian kelajuan Mac dan terima kasih.

Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS


Penulis 
Zubair



Tiada ulasan:

Catat Ulasan