Macbook Repair - Mecnote: APAKAH KEGUNAAN RAM DALAM SISTEM KOMPUTER?

Cari Model Mac

Rabu, 29 November 2017

APAKAH KEGUNAAN RAM DALAM SISTEM KOMPUTER?

APAKAH KEGUNAAN RAM DALAM SISTEM KOMPUTER?



Memori akses rawak (atau hanya RAM) adalah memori atau penyimpanan maklumat dalam komputer yang digunakan untuk menyimpan program dan data yang dijalankan untuk program-program tersebut. Data (maklumat) dalam RAM boleh dibaca dan ditulis dengan cepat dalam sebarang pesanan. Biasanya, memori akses rawak adalah dalam bentuk cip komputer. Biasanya, kandungan RAM boleh diakses lebih cepat daripada jenis penyimpanan maklumat lain tetapi hilang setiap kali komputer dimatikan. Memori akses rawak tidak menentu (NVRAM) menyimpan datanya tanpa menggunakan kuasa, tetapi lebih mahal dan berfungsi lebih perlahan, jadi ia digunakan dalam jumlah yang lebih kecil.

RAM berfungsi menggunakan sifat separuh konduktif transistor.

RAM adalah dua jenis :

RAM Statik (SRAM)

Dynamic RAM (DRAM)


Perkataan statik menunjukkan bahawa memori mengekalkan kandungannya selagi kuasa dibekalkan. Walau bagaimanapun, data hilang apabila kuasa turun kerana sifat tidak menentu. Cip cip menggunakan matriks 6-transistor dan tiada kapasitor. Transistor tidak memerlukan kuasa untuk mengelakkan kebocoran, jadi SRAM tidak perlu disegarkan secara tetap.


Terdapat ruang tambahan dalam matriks, oleh itu SRAM menggunakan cip lebih daripada DRAM untuk jumlah ruang penyimpanan yang sama, sehingga kos perkilangan lebih tinggi. Oleh itu, SRAM digunakan sebagai memori cache dan mempunyai akses yang sangat cepat.

Ciri-ciri RAM Statik

Panjang umur

Tidak perlu menyegarkan

Lebih cepat

Digunakan sebagai memori cache

Saiz besar

Mahal

Penggunaan tenaga yang tinggi

Dynamic RAM (DRAM)

DRAM, tidak seperti SRAM, mesti sentiasa segar untuk mengekalkan data. Ini dilakukan dengan meletakkan memori pada litar menyegarkan yang menulis semula data beberapa ratus kali sesaat. DRAM digunakan untuk kebanyakan memori sistem kerana ia murah dan kecil. Semua DRAM terdiri daripada sel memori, yang terdiri daripada satu kapasitor dan satu transistor.


Ciri-ciri RAM Dinamik

Hayat data pendek

Perlu disegarkan secara berterusan

Lebih rendah berbanding SRAM

Digunakan sebagai RAM

Saiznya lebih kecil

Lebih murah

Kurang penggunaan kuasa

Peranan RAM dalam komputer:

RAM diakses dengan cepat oleh sistem dan perisian komputer dan menyimpan data dan aplikasi bersama-sama dengan program. Antara muka pengguna grafik, atau GUI, juga disimpan dalam RAM. Sebaik sahaja komputer dimatikan, RAM dibersihkan dan hanya dimulakan lagi apabila sistem http://rebooted.As (http://rebooted.As) teknologi pengkomputeran telah berkembang, RAM telah menjadi komponen utama dalam evolusi. Sebagai sistem operasi seperti Windows atau Macintosh OS menjadi semakin rumit, mereka memerlukan lebih banyak ruang untuk penyimpanan data - atau RAM. Pemproses komputer menjadi lebih pantas dan cepat untuk bertindak balas terhadap inovasi teknologi lain. Lebih cepat pemproses, lebih banyak permintaan yang dibuat pada RAM.RAM adalah sebahagian daripada CPU komputer. Kad grafik juga mungkin mempunyai RAM sendiri. Jenis utama memori komputer lain ialah ROM, atau memori baca sahaja. ROM tidak berubah dan terletak di motherboard; ia juga boleh didapati dalam kad grafik atau peranti lain. ROM biasanya mengandungi arahan operasi asas untuk komputer dan / atau periferi.


Credit : quora

Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS



Ez bro Zubair

Tiada ulasan:

Catat Ulasan