Macbook Repair - Mecnote: 7 cara untuk menjaga MacBook anda daripada terlalu panas

Cari Model Mac

Isnin, 27 November 2017

7 cara untuk menjaga MacBook anda daripada terlalu panas

7 cara untuk menjaga MacBook anda daripada terlalu panas


Semakin lama MacBook Pro, semakin banyak cooling fan, dan semakin kurang menyenangkan digunakan. Jika MacBook anda juga terdedah kepada panas, terdapat tujuh cara anda boleh membuatnya sejuk dan tenang.



1. Elakkan Chrome


Apple mengatakan bahawa "aplikasi pelarian boleh menyebabkan prosesor bekerja lebih masa dan menjejaskan tahap haba komputer anda." Sekiranya aplikasi yang saya gunakan di MacBook Pro saya berada dalam perlumbaan jalan raya, Chrome akan merapatkan padang.

Apabila CPU MacBook anda bekerja lebih masa, kipas penyejukannya akan menghilangkan haba. Untuk melihat aplikasi mana yang menggunakan sumber CPU yang paling, buka Aktiviti Monitor dan klik pada tab CPU. Dalam pengalaman saya, suspek biasa di atau berhampiran bahagian atas senarai menggunakan peratusan tertinggi CPU ialah Google Chrome Helper dan Google Chrome. Jika ini juga menggambarkan pengalaman anda, ia mungkin masanya untuk beralih ke Safari atau penyemak imbas lain.



2. Pastikan tab kepada minimum yang munasabah


Tidak kira pelayar mana yang anda gunakan, lebih banyak tab yang anda buka, semakin banyak sumber sistem yang digunakannya. Tutup atau tab penanda halaman yang tidak digunakan untuk mengurangkan beban kerja penyemak imbas anda.

Chrome mempunyai alat yang berguna yang menunjukkan sumber CPU dan memori setiap tab dan sambungan digunakan. Untuk membuka Pengurus Tugas Chrome, klik butang triple-dot di sebelah kanan bar URL Chrome, klik Alat Lagi dan kemudian Pengurus Tugas.

3. Keluarkan roll berbilang tugas anda


Saya dapati perjuangan MacBook Pro saya apabila iTunes dan Foto dibuka pada masa yang sama. Jadi saya menggunakan iPhone saya untuk memainkan muzik dan membuka iTunes hanya apabila mutlak dan tidak dapat dielakkan diperlukan. Jika Mac anda berjuang untuk mengimbangi berbilang aplikasi, kurangkan bebannya dengan menutup aplikasi yang anda tidak gunakan daripada meninggalkannya berjalan di latar belakang.

4. Tidak berpangkuan, tiada matahari


Saya tidak boleh lagi duduk di atas sofa dan menggunakan MacBook saya di pangkuan saya atau perut tanpa kipas di dekatnya. Apabila saya mahu menggunakannya di atas sofa, saya mengambil buku kopi untuk meletakkannya, untuk memastikan lubang MacBook saya tidak terhalang.

5. Uji kipas penyejut anda 

Ada kemungkinan bahawa sebab MacBook anda terlalu panas ada sesuatu yang salah dengan kipas penyejuk itu sendiri. Dipanggang ke Mac anda adalah alat diagnostik perkakasan. Sekiranya dibuat sebelum Jun 2013, anda akan menggunakan Ujian Perkakasan Apple. Selepas tarikh itu, anda akan menggunakan Diagnostik Apple.

Alat ini beroperasi dengan cara yang sama. Dengan pemalam MacBook anda dan semua peranti luaran dikeluarkan, mula semula dan tahan kekunci D untuk memulakan program diagnostik. Ikut arahan pada skrin untuk memulakan ujian. Ujian standard hanya mengambil masa beberapa minit untuk diselesaikan dan akan melaporkan sebarang masalah perkakasan. Untuk penyiasatan yang lebih teliti, anda boleh menyemak kotak untuk menjalankan ujian lanjutan yang akan mengambil masa satu jam atau lebih untuk diselesaikan.

epal-perkakasan-ujian.jpg
Matt Elliott / CNET
Lihat halaman Sokongan Apple ini kod rujukan yang mungkin muncul di bahagian Keputusan Ujian selepas ujian selesai. Terdapat tiga kod, semuanya bermula dengan "PPF," yang berkaitan dengan kipas penyejuk.

Memegang butang D di awal Mac 2011 Pro tidak memulakan Ujian Perkakasan Apple, tetapi Option-D melakukan silap mata. Anda mungkin mencuba kombo utama ini sekiranya anda menghadapi masalah memulakan ujian.

6. Bersihkan Mac anda


Kadang-kadang anda perlu mendapatkan di bawah hud. Dapatkan diri anda pemutar skru Phillips-kepala kecil dan anda boleh mengeluarkan panel bawah MacBook anda untuk membersihkan apa-apa kotoran, habuk dan kotoran yang mungkin telah dikumpulkan sepanjang tahun. Gunakan kalis air termampat untuk meniup serpihan mana-mana atau gunakan kain tanpa kain untuk membersihkannya. Beri perhatian khusus kepada peminat penyejuk itu sendiri dan lubangnya, bersama-sama dengan keseluruhan hujung belakang MacBook anda. Matlamat di sini adalah laluan bersih untuk aliran udara maksimum.






7. Jauhkan semasa


Apple melancarkan versi baru MacOS dan aplikasi sebagai peningkatan percuma, jadi tidak ada sebab untuk tidak terus berjalan. Versi MacOS baru mengandungi peningkatan prestasi dan penambahbaikan keselamatan untuk memastikan Mac anda menjadi sejuk, selamat dan lancar.

Semak secara berkala dengan tab Kemas Kini pada Mac App Store untuk kemas kini, dan jangan abaikan pemberitahuan kemas kini yang siap dipasang.
Credit : MATT ELLIOTT

Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS


Penulis 
Zubair



Tiada ulasan:

Catat Ulasan