Macbook Repair - Mecnote: 10 Cara Membuat MacBook Anda Sepanjang Selagi Kemungkinan

Cari Model Mac

Selasa, 28 November 2017

10 Cara Membuat MacBook Anda Sepanjang Selagi Kemungkinan



1.       Jika anda mempunyai versi lama yang tidak datang dengan pemacu keadaan pepejal


Jika anda mempunyai anggaran yang ketat dan anda tidak peduli dengan kelajuan atau melanjutkan hayat komputer riba anda, maka simpanlah cakera keras. Tetapi jika anda mahukan sesuatu yang akan meningkatkan prestasi komputer riba anda, dapatkan SSD. Ia juga membuat komputer riba anda lebih tahan lama sekiranya anda menjatuhkannya.

2.       Elakkan mengisi pemacu anda dengan kapasiti penuh.



Pastikan 5-10% daripada pemacu anda dengan percuma kerana apabila anda mengisi semua cara, laptop berharga anda melambatkan. Selepas anda kehabisan ruang, pemacu anda harus terus menulis semula dan menyusun semula data baru, yang hanya mengecewakan dan sesuatu yang komputer anda tidak mahu lakukan. Pastikan pelaburan anda gembira.

3.             Pulihkan komputer riba anda ke keadaan asalnya setiap tahun.



1) Sandarkan seluruh komputer anda dan pastikan juga untuk mengesahkan apa-apa aplikasi kerana selepas menyingkirkan semuanya, komputer anda akan diiktiraf sebagai komputer ** baru **.

2) Untuk memasang versi bersih OS terkini, pastikan anda mempunyai pemacu pemasangan USB El Capitan bootable yang sedia ada.

3) Masukkan pemacu denyar anda, reboot Mac anda, pilih pemacu kilat anda, dan pilih Disk Utiliti di bawah OS X Utilities.

4.       Gunakan Utiliti Disk untuk memeriksa komputer anda untuk sebarang fail yang rosak.



Jika ada yang salah, mungkin idea yang baik untuk memasang pemasangan OS terkini (lihat nombor 2).

5.             Jalankan Kemas Kini




Lakukan semalaman. Lakukan sebagai alasan untuk berehat dari kerja. Atau untuk menghabiskan masa tambahan di gerai bilik mandi. Walau bagaimanapun anda pergi mengenainya, hanya melakukannya.
6.       Jangan tinggalkan pengecas anda secara berterusan.



Mengekalkan pengecas anda dicek setiap kali membunuh bateri anda kerana anda perlu memastikan elektrik bergerak. Cabutnya betul kerana ia mencapai 100% dan caj semula hanya apabila bateri menjadi rendah.
Juga, jika anda tidak akan menggunakan komputer riba anda untuk jangka masa yang panjang, pastikan ia dikenakan 50%, kerana caj penuh mungkin mengurangkan kiraan maksimum kitaran bateri

7.       Matikan secara berkala untuk mengekalkan hayat bateri.




Mematikan MacBook anda akan memelihara hayat bateri. Dan apabila anda bergerak di sekitar banyak fail, mematikannya membantu menetapkan semula komputer anda.

8.       Tentukan kiraan kitaran bateri supaya anda tahu kapan untuk menggantinya.




Satu kitaran menggunakan cas bateri penuh dan setiap jenis MacBook mempunyai kiraan kitaran maksimum yang berbeza. Anda boleh menyemak kiraan kitaran semasa anda untuk menentukan kapan anda perlu mengganti bateri anda.
Cari hitungan kiraan anda dengan menahan kekunci Opsyen apabila anda mengklik ikon Apple pada sudut LH atas. Pilih Maklumat Sistem> Kuasa (di bawah tab Perkakasan) dan cari kiraan kitaran anda di bawah Maklumat Kesihatan. Sebaik sahaja anda menentukan kiraan kitaran semasa anda, ketahui jumlah kiraan maksimum anda di sini (biasanya antara 300-1000).
Menggantikan bateri anda akhirnya bergantung kepada berapa banyak anda menggunakan komputer anda. Walaupun bateri anda hampir menghitung kiraan maksimum, anda mungkin tidak perlu mengubahnya seketika jika anda tidak menggunakan komputer riba anda dengan kerap.

9.       Sekiranya anda menggunakan program grafik berat, anda mungkin perlu meningkatkan memori anda (RAM).


Sekiranya anda menggunakan program grafik berat, seperti Photoshop, Premiere, atau hanya membuka satu tan tab, anda memerlukan lebih banyak RAM untuk membantu komputer anda berjalan lebih cekap. Apabila menaik taraf ingatan anda, jangan pergi dengan murah, kerana ini akan menyebabkan lebih banyak masalah dalam jangka masa panjang.
Ketahui berapa banyak memori asas MacBook anda ada di sini serta arahan tentang cara memasang lebih banyak RAM.

1            Kosongkan sampah anda setiap hari.




Credit : BuzzFeed

Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS


Penulis 
Zubair

Tiada ulasan:

Catat Ulasan