Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Rabu, 28 Februari 2018


Bagaimana untuk Memperbaiki Masalah Jack Headphone iPhone

Masalah dengan headphone iPhone anda? Ia boleh jadi kerana headphone jack Apple iPhone 7 Plus Home Screen dan New Headphones




Jika anda tidak mendengar muzik atau panggilan telefon melalui fon kepala yangdisambungkan ke iPhone anda, anda mungkin bimbang bicu fon kepala anda rosak. Dan boleh jadi. Audio yang tidak bermain melalui fon kepala adalah tanda masalah perkakasan, tetapi bukan satu-satunya penyebab yang berpotensi.
Sebelum menjadualkan temujanji di Kedai Apple, cuba langkah berikut untuk mengetahui sama ada bicu fon kepala anda benar-benar pecah atau jika terdapat sesuatu yang lain yang anda boleh membetulkan diri anda - secara percuma.

1. Cuba Fon kepala(Headphone) Lain

Perkara pertama yang perlu anda lakukan apabila cuba membetulkan bicu fon kepala yang rosak adalah mengesahkan bahawa masalah sebenarnya adalah dengan bicu fon kepala anda, bukannya fon kepala sendiri. Lebih baik jika ia adalah fon kepala: ia biasanya lebih murah untuk menggantikan fon kepala daripada melakukan pembaikan perkakasan kompleks ke bicu.
Cara paling mudah untuk melakukan ini adalah untuk mendapatkan satu set fon kepala - idealnya, yang sudah anda ketahui berfungsi dengan baik - dan pasangkannya ke iPhone anda. Cuba dengar muzik, membuat panggilan, dan menggunakan Siri (jika fon kepala baru mempunyai mikrofon). Sekiranya semuanya berfungsi dengan betul, maka masalahnya adalah dengan fon kepala anda, bukan bicu.
Sekiranya masalah masih ada walaupun dengan fon kepala baru, teruskan ke item seterusnya.

2. Bersihkan Jack Headphone

Ramai orang mengekalkan iPhone mereka di dalam poket mereka, yang penuh dengan serat yang dapat menemui jalannya ke bicu fon kepala. Sekiranya terdapat serpihan yang cukup atau gunk lain, ia boleh menghalang sambungan antara fon kepala dan bicu, yang boleh menyebabkan masalah.
Sekiranya anda mengesyaki bahawa kekacang adalah masalah anda:
  • 1. Lihat ke dalam jek fon kepala untuk melihat sama ada anda boleh mengesan apa-apa warna. Anda mungkin perlu menyalakan cahaya ke dalam bicu agar kelihatan baik.
  • 2. Sekiranya anda melihat serat, pukulan ke bicu fon kepala atau menembak beberapa udara termampat ke dalamnya (udara termampat mungkin lebih baik kerana ia tidak mempunyai kelembapan yang ada dalam nafas, tetapi tidak semua orang mempunyai ia berguna). 
  • 3. Sekiranya serat itu dibungkus dengan ketat dan tidak boleh ditiup, cuba sapu kapas . Keluarkan kebanyakan kapas dari satu ujung swab. Letakkan sedikit menggosok alkohol pada akhirnya anda mengeluarkan kapas dari dan kemudian masukkan akhir itu ke bicu fon kepala. Pindahkannya perlahan-lahan dan cuba tarik keluarnya.
Sekiranya bicu fon kepala bersih dan masih tidak berfungsi, cuba selesaikan masalah dalam perisian  seperti yang diterangkan dalam langkah seterusnya.
Petua pakar: Semasa anda membersihkan, pastikan juga membersihkan fon kepala anda . Pembersihan berkala akan meningkatkan jangka hayat mereka, dan akan memastikan mereka tidak membawa bakteria berbahaya yang dapat merengsakan telinga anda.

3. Mulakan semula iPhone

Ia mungkin tidak kelihatan berkaitan dengan masalah dengan bicu fon kepala tetapi memulakan semula iPhone sering merupakan langkah penyelesaian masalah utama. Itu kerana restart membersihkan memori aktif iPhone (walaupun tidak penyimpanan kekal, seperti data anda) dan keutamaan, yang boleh menjadi punca masalah. Dan kerana ia mudah dan cepat, tidak ada masalah sebenar.
Bagaimana anda memulakan semula iPhone anda bergantung pada model, tetapi beberapa garis panduan umum adalah:
  1. 1. Tahan butang hidup / mati (pada bahagian atas atau sisi iPhone, bergantung pada model anda) pada masa yang sama. Pada iPhone 8 dan iPhone X , anda perlu menahan butang kelantangan juga.
  1. 2. Pindahkan Slide untuk menghidupkan slider ke kiri ke kanan.
  2. 3. Tunggu iPhone ditutup.
  3. 4. Pegang butang hidup / mati sekali lagi sehingga logo Apple muncul. Lepaskan butang dan biarkan telefon bermula semula.
Jika menahan hanya butang hidup / mati tidak memulakan semula telefon, cuba set semula keras. Bagaimana anda melakukan ini bergantung pada model iPhone apa yang anda ada. Ketahui semua tentang reset keras di sini. Jika anda masih tidak dapat mendengar audio, teruskan ke item seterusnya.

4. Semak Output AirPlay Anda

Image result for Output AirPlay

Salah satu sebab bahawa audio mungkin tidak dimainkan melalui fon kepala anda ialah iPhone anda menghantar audio ke output lain. IPhone sepatutnya mengenali secara automatik apabila fon kepala dipasang dan menukarkan audio kepada mereka, tetapi mungkin bahawa itu tidak berlaku dalam kes anda.
Salah satu sebab yang berpotensi adalah bahawa audio sedang dihantar ke pembesar suara AirPlay atau serasi atau AirPods .
Untuk menyemaknya:
  1. 1. Leret ke atas dari bahagian bawah skrin iPhone untuk membuka Control Center  (pada iPhone X , leret ke bawah dari kanan atas).
  2. 2. Tekan lama kawalan main balik muzik di penjuru kanan sebelah atas Pusat Kawalan.
  3. 3. Ketik butang AirPlay di bahagian atas sebelah kanan kawalan muzik untuk mendedahkan semua sumber output yang tersedia.
  4. 4. Ketik fon kepala . 
  5. 5. Ketik skrin atau klik butang Utama untuk menolak Pusat Kawalan. 
Dengan tetapan tersebut berubah, audio iPhone anda kini dihantar ke fon kepala. Jika itu tidak menyelesaikan masalah, terdapat satu lagi persekitaran yang sama untuk disiasat.

5. Semak Output Bluetooth

Sama seperti audio boleh dihantar ke peranti lain melalui AirPlay, perkara yang sama boleh berlaku melalui Bluetooth . Sekiranya anda telah menyambungkan iPhone anda ke peranti Bluetooth seperti pembesar suara, audio mungkin masih ada. Cara paling mudah untuk menguji ini ialah:
  1. 1. Buka Pusat Kawalan(Control Center).
  2. 2. Ketik Bluetooth di bahagian atas ikon baris teratas supaya ia tidak menyala. Ini memutuskan sambungan peranti Bluetooth dari iPhone anda.
  3. 3. Cuba fon kepala anda sekarang. Dengan Bluetooth dimatikan, audio perlu memainkan fon kepala anda dan bukan peranti lain.

Jack Headphone anda rosak. Apakah yang patut awak buat?

Jika anda telah mencuba semua pilihan yang disenaraikan setakat ini dan fon kepala anda masih tidak berfungsi, bicu fon kepala anda mungkin rosak dan perlu dibaiki.
Jika anda sangat berguna, anda mungkin boleh melakukan ini sendiri - tetapi saya tidak akan mengesyorkannya. IPhone adalah peranti rumit dan halus, yang menjadikannya sulit bagi orang awam untuk membaiki.
Dan, jika iPhone anda masih di bawah jaminan, menetapkannya membatalkan jaminan itu.

Macbook / Laptop Rosak , Tanya Kami .. Dimana Kami? - ( Seri Kembangan Outlet )


 - 5 Minit Dari Kinrara
- 10 Minit Dari Cheras , Putrajaya
- 15 Minit Dari Puchong 
- 20 Minit Dari KL 
- 25 Minit Dari Bangsar










Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan