Macbook Repair - Mecnote: Mod DFU iPhone: Apa Itu dan Cara Penggunaannya

Cari Model Mac

Selasa, 27 Februari 2018

Mod DFU iPhone: Apa Itu dan Cara Penggunaannya


Mod DFU iPhone


Banyak masalah pada iPhone boleh diselesaikan dengan sesuatu yang agak mudah, seperti memulakan semula . Masalah yang benar-benar mencabar mungkin memerlukan pendekatan yang lebih menyeluruh, yang dipanggil Mod DFU.

Apakah Mod DFU iPhone?

Mod DFU iPhone membolehkan anda membuat perubahan tahap yang sangat rendah ke perisian yang menjalankan peranti ini. DFU bermaksud Perisian Perisian Firmware. Walaupun ia adalah berkaitan dengan Mod Recovery , ia lebih menyeluruh dan boleh digunakan untuk menyelesaikan masalah yang lebih sukar.
Mod DFU berfungsi pada:
  • iPhone
  • ipod sentuh
  • iPad
Apabila peranti iOS berada dalam mod DFU, peranti ini dihidupkan, tetapi belum lagi memulihkan sistem operasi. Akibatnya, anda boleh membuat perubahan pada sistem operasi itu sendiri kerana ia belum berjalan. Dalam situasi lain, anda tidak boleh menukar OS semasa ia berjalan.

Bila Menggunakan Mod DFU iPhone

Untuk hampir semua kegunaan biasa iPhone, iPod touch, atau iPad, anda tidak akan memerlukan Mod DFU. Mod pemulihan biasanya satu-satunya perkara yang anda perlukan. Jika peranti anda terperangkap dalam gelung selepas mengemas kini sistem pengendalian, atau mempunyai data yang rosak sehingga tidak akan berjalan dengan betul, mod pemulihan adalah langkah pertama anda. Kebanyakan orang menggunakan Mod DFU iPhone untuk:
  • Turunkan versi iOS yang berjalan pada peranti. Anda mungkin ingin melakukan ini jika, atas sebab tertentu, peningkatan ke versi yang lebih baru telah merosakkan peranti anda atau menyebabkan aplikasi anda tidak berfungsi dengan baik. Kebanyakan orang mungkin mengelakkan ini, tetapi ia mungkin perlu dalam beberapa kes yang jarang berlaku.
Meletakkan peranti anda ke dalam Mod DFU mungkin diperlukan untuk menetapkan beberapa situasi, tetapi penting untuk diingati bahawa ia juga berpotensi berbahaya. Menggunakan Mod DFU untuk menurunkan OS anda atau jailbreak peranti anda boleh merosakkannya dan melanggar jaminannya.
Jika anda merancang untuk menggunakan Mod DFU, anda melakukannya dengan risiko anda sendiri-anda bertanggungjawab untuk sebarang keputusan negatif.

Cara Memasukkan Mod DFU (Termasuk iPhone 7)

Image result for Mode DFU iPhone
Meletakkan peranti ke dalam mod DFU adalah serupa dengan Mod Pemulihan, tetapi tidak semudah itu. Jangan terpedaya jika anda tidak boleh membuatnya berfungsi dengan segera. Kemungkinan besar masalah anda akan datang pada langkah 4. Hanya bersabar melakukan langkah itu dan semuanya harus berfungsi dengan baik. Inilah yang perlu dilakukan:
  1. 1. Mulakan dengan menyambungkan iPhone atau peranti iOS anda ke komputer anda dan melancarkan iTunes.
  2. 2. Matikan peranti dengan menahan butang tidur / kuasa di sudut kanan atas peranti (pada iPhone 6 dan lebih baru, butang di sebelah kanan). Slider akan muncul di skrin. Luncurkan ke kanan untuk mematikan peranti. 

    3. Jika peranti tidak akan dimatikan, tahan butang kuasa dan butang Rumah walaupun selepas gelangsar muncul. Akhirnya peranti akan dimatikan. Letakkan butang apabila peranti berkuasa.
  3. 4. Dengan mematikan peranti, sekali lagi tahan butang tidur / kuasa dan Laman Utama pada masa yang sama. Jika anda mempunyai iPhone 7 atau lebih baru:  Tekan tidur / kuasa dan butang bawah ke bawah, bukan Rumah.
  4. 5. Pegang butang ini selama 10 saat. Sekiranya anda terlalu lama, anda akan memasuki mod pemulihan dan bukannya mod DFU. Anda akan tahu anda membuat kesilapan ini jika anda melihat logo Apple.
  1. 6. Selepas 10 saat telah berlalu, biarkan butang tidur / kuasa, tetapi terus memegang Butang Utama ( pada iPhone 7 atau lebih baru, terus butang bawah ke bawah) selama 5 saat lagi. Jika logo dan mesej iTunes muncul, anda telah memegang butang terlalu lama dan perlu bermula semula.
  2. 7. Jika skrin peranti anda hitam, anda berada dalam Mod DFU. Ia mungkin kelihatan bahawa peranti dimatikan, tetapi tidak. Jika iTunes mengiktiraf bahawa iPhone anda bersambung, anda bersedia untuk meneruskan.
  3. 8. Jika anda melihat sebarang ikon atau teks pada skrin peranti anda, anda tidak berada dalam Mod DFU dan perlu bermula semula.

Cara Keluar 

Untuk keluar dari Mod DFU iPhone, anda hanya boleh mematikan peranti.
Lakukan ini dengan menahan tidur / kuasa sehingga slider muncul dan bergerak slider. Atau, jika anda memegang butang tidur / kuasa dan Laman Utama (atau turun ke bawah) lebih lama, peranti dimatikan dan skrin menjadi gelap.


Macbook / Laptop Rosak , Tanya Kami .. Dimana Kami? - ( Seri Kembangan Outlet )

 - 5 Minit Dari Kinrara
- 10 Minit Dari Cheras , Putrajaya
- 15 Minit Dari Puchong 
- 20 Minit Dari KL 
- 25 Minit Dari Bangsar










Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan