Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Rabu, 14 Februari 2018

Bagaimana Membuat Fan Kipas Laptop Senyap?


Habuk dan puing-puing boleh dengan mudah dan cepat dikumpulkan di dan sekitar kipas komputer riba, menyebabkan ia berjalan kurang berkesan. Kipas tersumbat boleh menyebabkan komputer riba anda menjadi terlalu panas, yang berpotensi merosakkan papan induk komputer anda. Sekiranya peminat anda sering mengeluarkan bunyi bising yang kuat, walaupun anda tidak menjalankan aplikasi intensif memori, maka pembersih kipas adalah pertaruhan terbaik untuk komputer riba yang lebih senyap.

Image result for make laptop fan quieter

1. Matikan komputer riba anda dan keluarkan penyesuai AC (kord yang masuk ke soket dinding). Tutup tudung komputer riba anda dan putar komputer supaya bahagian bawah menghadap ke arah tegak.


2. Pakai tali pergelangan tangan anti-statik atau sentuh permukaan logam yang tidak dicetuskan untuk melepaskan sebarang elektrik statik. Tali pergelangan tangan anti-statik boleh dibeli di kedai elektronik.


3. Lepaskan tuil atau tuil yang memegang bateri komputer riba anda di tempatnya, kemudian tarik bateri dengan tangan anda dan letakkannya.


4. Bersinar lampu suluh ke lubang saluran udara pada komputer anda untuk mencari bilah kipas. Letakkan tudung gigi atau kapas di antara dua bilah kipas untuk memegang kipas di tempatnya.

5. Lampirkan getah tipis atau tiub plastik yang disertakan dengan udara anda yang dimampatkan ke muncung tin. Sudut boleh supaya tiub itu berada di atas bolong kipas. Jangan tahan boleh terbalik, dan jangan goncang kaleng.

6. Sembur di sekitar bilah kipas untuk mengusir apa-apa udara dan serpihan dari lubang-lubang. Bergantung pada model komputer riba anda, anda juga mungkin perlu menyemburkan lubang pada sisi komputer riba.

7. Lap habuk atau kotoran apa pun dari permukaan komputer riba.

8. Letakkan bateri kembali ke dalam komputer riba dan kuncikannya. Sambung semula penyesuai AC dan kuasa pada komputer. Bukan sahaja peminat akan lebih tenang, tetapi komputer riba perlu lebih lama.Image result for Compressed air

Petua


Anda boleh membeli udara termampat di bahagian elektronik di hampir mana-mana gedung utama.


Amaran


  • Jangan semburkan tangan atau bahagian lain badan anda dengan udara termampat, kerana ia boleh menyebabkan radang dingin.
  • Jangan semburkan udara termampat di antara lubang-lubang tanpa terlebih dahulu menghidupkan kipas dengan tusuk gigi atau kapas. Udara termampat boleh menyebabkan bilah berputar terlalu cepat, merosakkan kipas.



Macbook / Laptop Rosak , Tanya Kami .. Dimana Kami? - ( Seri Kembangan Outlet )


 - 5 Minit Dari Kinrara
- 10 Minit Dari Cheras , Putrajaya
- 15 Minit Dari Puchong 
- 20 Minit Dari KL 
- 25 Minit Dari Bangsar









Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan