Macbook Repair - Mecnote: TRACKPAD ROSAK SEMASA ON MACBOOK ? ADOI SAKIT KEPALA FIKIR MACAM MANA NAK SELESAIKAN

Cari Model Mac

Khamis, 9 November 2023

TRACKPAD ROSAK SEMASA ON MACBOOK ? ADOI SAKIT KEPALA FIKIR MACAM MANA NAK SELESAIKAN



Hangpa pernah dak ada masalah trackpad ? bila on ja macbook nak guna trackpad tak detect ? Terdapat banyak langkah yang boleh dibuat sendiri di rumah tau . Dibawah ni ialah antara langkah untuk menyelesaikan masalah tersebut :


- Restart MacBook anda : Kadangkala, Restart  boleh menyelesaikan isu pad jejak.


- Periksa halangan fizikal : Pastikan tiada apa-apa yang menghalang trackpad seperti habuk atau serpihan kecil seperti kertas dan lain-lain lagi.


- Bersihkan trackpad : Gunakan kain mikrofiber untuk membersihkan permukaan trackpad dengan perlahan. 




- Semak isu software : Pastikan macOS anda dikemas kini. Pergi ke menu Apple > About this Mac > Software update. Update sistem anda jika perlu.


- Tetapkan semula SMC (Pengawal Pengurusan Sistem): Ini boleh membantu dengan isu berkaitan perkakasan. Prosedurnya berbeza-beza bergantung pada model MacBook anda, jadi cari arahan khusus untuk MacBook anda.


- Reset NVRAM/PRAM: Reset MacBook anda dan tahan keypad Option, Command, P dan R secara serentak sehingga anda mendengar bunyi permulaan dua kali.





- Test dalam Mod Selamat: Boot MacBook anda ke Mod Selamat untuk melihat sama ada isu itu berterusan. Untuk melakukan ini, restart semula MacBook anda dan tahan kekunci Shift sehingga logo Apple muncul.

Semak peranti luaran: Putuskan sambungan mana-mana peranti luaran, seperti mouse atau papan kekunci, dan lihat jika pad jejak berfungsi.


Jika anda dah cuba semua langkah diatas tapi still jadi jugak hangpa boleh hantar ke kedai komputer yang berdekatan untuk proses checking selanjutnya.Semoga bermanfaat dan share tips ni kepada rakan anda yang belum tahu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan