Macbook Repair - Mecnote: How to diagnosis motherboard A1466 Macbook Air

Cari Model Mac

Selasa, 17 Ogos 2021

How to diagnosis motherboard A1466 Macbook Air

 

Assalammualaikum dan hai hari ini admin nk kongsikan beberapa perkara tentang macam mana nak detect atau diagnosis masalah chipset board yang problem atau rosak dan kenapa harga repair chipset ini mahal semua nya akan dikingsikan pada hari ini.

Bagi admin harga untuk repair agak mahal sebab beberapa factor seperti kepakaran individu tersebut to find the problem and how to solve the problem dalam kata lain kemahiran yang diperlukan adalah seperti tahu membaca circuit atau schematic sebernanya agak sukar untuk kita memahami jikalau schematic tu x complex mudah dan senang la kita nak diagnosis kalau schematic tu complex untuk motherboard ni susah gilaa seperti gambar dibawah schematic untuk macbook air A1466 ada 73 page guys.. sebab tu la mahal nak repair.





Berbalik pada tajuk asal macam mana kita nak diagnosis masalah pada board? Admin tahu ada kedai bila nk repair chipset hanya tengok pada ic yang terbakar tetapi apa yang admin nak sampai kan jika semua ic dalam keadalam baik tetapi macbook kita still tak boleh nk on banyak kes macam ni. Di sini admin nk share kan software dan cara bagaimana nk menggunakan untuk detect masalah pada board yang no power atau ada power tapi no display. 

So apa yang korang kena ada adalah software seperti open board view and hardware yang mesti ada adalah multimeter tak kesah analog atau digital. Untuk kes ini admin akan munggunkan board macbook air a1466 dan korang kena pandai baca schematic SCHEM,MLB,J13. 









Apa yang pembaca kena buat adalah download file macbook air a 1466\820-3209-a.brd ni boleh download file kat google. So bila upload dia akan jadi gambar di bawah ini.  Apa yang pembaca dapat lihat adalah schematic untuk board macbook air all the information ada didalam ini. So kita nak cari punca masalah dengan mengetahui source arus voltage yang mengalir contoh pada pin j6900. Dari sini mudah untuk kita mengetahui masalah pada board. Apa yang kita nk detect dengan ic ni?? Setiap ic mempunyai vcc atau voltage in yang perlu ada untuk run the program. So admin ambik contoh kalau chipset U4600 pin no 3 kita detect no voltage maksudnya walaupun chip dia okey kata tahu voltage tidak mengalir dekat chip tu so kita thu chip tu problem. So senangkan kalau kita guna software ini untuk diagnosis motherboard anda. 



So sekarang apa function schematic pulak?? Function dia adalah untuk kita tahu apa yang kita tengah repair for example saya ambik chip J6900 adalah power cable connector. dekat sini kita dapat menjimatkan masa dan kita tahu apa yang kita tengah repair dengan hanya semak di schematic. dengan pemahaman dan paham susur atur circuit bukan sahaja mudah bah kan bagi admin untuk diagnosis macbook yang lain.




Wahai pembaca ini baru satu chipset dekat board a1466 yang admin kongsikan sebernanya ada bayak chpset dan ada beribu capasitor yang perlu di diagnosis so admin harap para pembaca dapat memahami specialist untuk memberi masa dan ruang untuk membetulkan motherboard anda.

Sampai disini dahulu pengkongsian dari admin kalau ada masa admin akan kongsikan macam mana kita nak detect masalah untuk laptop yang munggunkan operating system from windows.

Sekian pengkosian dari admin terima kasih.


               

Sebarang pertanyaan dan masalah boleh contact kami di whatsapp klik link



                                                  Mecnote Studio Gombak (HQ)

No, Gombak, 15A, Jalan SG 1/6,
Taman Sri Gombak,
68100 Batu Caves,
Selangor.
Waze: Mecnote Studio - Repair Macbook Board Expert


by iqbal



Tiada ulasan:

Catat Ulasan