Macbook Repair - Mecnote: HARD DISK OR SSD?

Cari Model Mac

Jumaat, 7 Ogos 2020

HARD DISK OR SSD?

Perbezaan antara HDD dan SSD

SSD vs HDD - The Detailed Explanation & Comparison
SSD vs HDD: Best Comparison Ever To Decide Which One To Buy

Hard disk ataupun dikenali sebagai HDD adalah sebuah storage device yang menggunakan mechanical platters ( pinggan mekanikal ) untuk process read/write data. Solid State Drive ( SSD ) adalah storage device yang lebih laju dan tidak mempunyai gear yang bergerak di dalamnya membuatkan SSD lebih tahan lasak berbanding HDD.


Kelajuan/Speed process read/write

Speed untuk storage Device SSD adalah lebih laju berbanding HDD untuk copy/paste file-file yang besar seperti movie 4k/HDR.

Speed process copy/paste untuk HDD adalah 30-150mbps manakala untuk SSD minimum 500mbps ataupun 3,000-3,500mbps untuk SSD jenis baru iaitu NVME SSD.

SSD juga membuatkan loading time untuk game dan startup time anda lebih cepat berbanding HDD. Semasa gaming pula, bagi SSD, game itu mempunyai lebih kurang stutter berbanding HDD disebabkan komputer tidak memerlukan data game itu untuk load.

Crystal Disk Mark test results on a slower HDDCrystal Disk Mark test results on a faster SSD

Jangka Hayat/Lifespan

Ia telah dibuktikan secara saintifik bahawa SSD mempunyai lifespan lebih rendah berbanding HDD disebabkan sel-sel di dalam SSD mempunyai limited lifespan, tetapi ia tidak menjadi masalah yang besar pada zaman sekarang. Disebabkan SSD sekarang lebih bagus dan mempunyai improvement yang besar berbanding SSD dahulu kala, maka lifespan untuk SSD menjadi lebih lama zaman sekarang, tetapi masih tidak melebihi HDD.


Harga

Harga market bagi HDD 1TB adalah jauh lebih murah berbanding SSD 1TB. Tetapi, read/write speed bagi SSD juga jauh lebih bagus berbanding HDD. Maka, sekiranya anda mementingkan kelajuan read/write berbanding lifespan, anda tidak akan menyesal untuk memilih SSD.

SSD price drops over time
image5

Kesimpulan...

Sekiranya anda hanya memerlukan device storage sekadar untuk menyimpan file-file yang besar, HDD adalah pilihan yang bagus disebabkan harga untuk HDD yang besar adalah lebih murah berbanding SSD.

Tetapi, untuk storage utama (primary drive / "drive C") iaitu storage yang mengandungi operating system dan file/apps yang kerap digunakan SSD ialah pilihan yang bijak disebabkan read/write speed yang laju.

MECNOTE!

Sekiranya anda mempunyai masalah dengan storage ataupun anda ingin upgrade storage anda, kami di Mecnote menyediakan perkhidmatan tersebut. Kami juga memberikan perkhidmatan Technical Support dan customer service. Kami juga boleh membuatkan checking untuk laptop anda secara percuma.

#MECNOTE
#EXPERT IN MAC

Mecnote Bangi (Boleh Waze



43650 Bangi, Malaysia

Careline  : 03-8211 3964 


Whatsapp Tanya Kami masalah Mac Anda



 Email.     : macnotesk@gmail.com 
(Everyday Open) 


Landmark : Dkt Petronas Seksyen 3 Sebelah Kasor 

detailing




ikut tanda arah banner kami. 









article made by : faiez

Tiada ulasan:

Catat Ulasan