Macbook Repair - Mecnote: Punca disebalik PC Crash

Cari Model Mac

Rabu, 15 Julai 2020

Punca disebalik PC Crash


Crash-Only Software - Mohd Hassaan - Medium

Computer crash ? Pernah mengalami keadaan seperti ini ? Ketahuilah punca ini berlaku 


1. Hardware Conflict 

Punca utama menggunakan Windows crash berlaku kerana perkakasan. Perkakasan (hardware) dan peranti (device) berkomunikasi dengan PC dan peranti-peranti lain melalui Saluran Permintaan Interrupt (IRQ), di mana ia ditugaskan secara khas untuk setiap peranti. 

Sebagai contoh, papan kekunci (keyboard) pada kebiasaannya ditugaskan pada IRQ 1. Kerusakan berlaku jika berlakunya pertembungan di dalam IRQ-IRQ dan dua peranti atau lebih banyak digunakan pada masa yang sama. 

Hardware Conflict Your TV Is Lonely | Dank Meme on ME.ME

2. RAM Rosak 

Kerosakan RAM kadangkala diiringi dengan pesan yang menunjukkan ‘Ralat Pengecualian Fatal. Dalam beberapa kes, kemungkinan ada komponen atau bahagian yang rosak dan perlu digantikan. Kadangkala, Ralat Maut ( faulty error ) ini disebabkan oleh RAM yang rosak , dan jalan penyelesaiannya dengan menukarkan RAM yang baru.

Tanda-Tanda Kerosakan Memory Komputer .. | Infotech Computer Centre


3. Hard Disk Drives 

Cakera keras kadangkala menjadi ‘fragmented’. Kaedah penggunaannya melalui suatu masa yang lama. Maka, defragment disk perlu dilakukan untuk digunakan pacuan drive dari bermasalah freezing up.
Cakera keras kadangkala menjadi lambat dan menyebabkan berlakunya crash jika ia sudah terlalu penuh. Recycle Bin dan juga Temporary Folder.

Disk scan juga perlu dilakukan sekerap mungkin untuk bad sector yang mana ia memerlukan potensi untuk masalah dan sistem crash.

Hard disk drive - Wikipedia


4. Overheating

Komputer boleh crash semasa CPU atau kad grafik terlalu panas. Ini terjadi  thermal paste pada CPU telah kering yang menyebabkan perpindahan termal ke heatsink menjadi lambat. Penyejuk CPU atau kad grafik yang rosak. Contohnya, kipas tidak berfungsi boleh menjadi sebabnya kerana pembebasan haba yang lemah.

Overheating laptops and fix-How to Keep Your Laptop from ...


5. Power Supply 

Power surge juga boleh menyebabkan komputer crash. Satu-
pilihan untuk mengatasinya adalah menggunakan unit Uninterupted Power Supply (UPS) yang boleh membantu menstabilkan bekalan kuasa disamping memberikan beberapa minit untuk Shut down PC dengan cara yang betul jika berlakunya keputusan menyediakan elektrik secara tiba-tiba.

24V Power Supply - 6.5A Single Output

Sebarang pertanyaan dan masalah boleh contact kami di whatsapp klik link




Mecnote Studio Gombak (HQ)

No, Gombak, 15A, Jalan SG 1/6,
Taman Sri Gombak,
68100 Batu Caves,
Selangor.
Waze: Mecnote Studio - Repair Macbook Board Expert


by Afifah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan