Macbook Repair - Mecnote: SOUND MACBOOK ADA PROBLEM ??

Cari Model Mac

Isnin, 10 Februari 2020

SOUND MACBOOK ADA PROBLEM ??

Alamakkk !!! Sound Ni buat Hal laa, Macam Mana ni? 


 

Kepada yang menggunakan macbook untuk tujuan penyuntingan video adalah sangat penting untuk mendapatkan sound yang berkualiti daripada macbook tersebut. Permasalahan sound macbook yang tidak dapat berfungsi dengan sebaiknya boleh menganggu proses dalam penyuntingan video tersebut. Apabila masalah ini timbul, anda sepatutnya memeriksa terlebih dahulu sebelum membuat keputusan untuk menukar kepada speaker  yang baharu.


Oleh itu, ini adalah langkah - langkah yang anda boleh lakukan terlebih dahulu apabila sound anda tidak berfungsi dengan baik :-



1. Pasang headphone 


Image result for hedphone pada macbook


Dalam sesetengah kes, walaupun speaker anda tidak berfungsi tetapi ia boleh berfungsi dengan sebaiknya dengan hanya memasang headphone pada macbook anda kemudian mencabutnya dan sound boleh berfunsi dengan baik.


2. Restart macbook


Image result for resart  macbook


Resart semula macbook anda , setelah selesai buka semula aplikasi yang sama atau video , muzik dan lain - lain untuk mengetahui sama ada sound sudah berfungsi dengan baik atau tidak.


3. Memastikan tidak ada masalah perkakasan 


Image result for perkakasan macbook

Pastikan terlebih dahulu bahawa tidak ada masalah perkakasan . Ini adalah kerana, masalah perkakasan juga boleh mendatangkan kesan kepada sound macbook anda.


4. Menyemak sama ada mengunakan macOS terkini 


Image result for semak mac os  macbook



Jika anda tidak menggunakan macOS terkini , ia mungkin menjejaskan beberapa fungsi iaitu termasuk sound macbook. Justeru itu, menggunakan macOS terkini adalah penting.


5. Semak tetapan bunyi 


Image result for setting sound  macbook



Dalam sesetengah kes, punca sound macbook tidak berfungsi dengan baik adalah disebabkan tetapan bunyi. Pastikan semak dahulu tetapan bunyi. 


- Kesimpulan 


Terdapat beberapa sebab mengapa sound macbook anda tidak dapat berfungsi dengan baik. Oleh itu, dengan mengikuti beberapa langkah di atas anda mungkin dapat menyelesaikan masalah tersebut dalam masa yang singkat.



Sebarang pertanyaan dan masalah boleh contact kami di whatsapp klik link whatsapp us



Mecnote Studio Gombak (HQ)
No, Gombak, 15A, Jalan SG 1/6,
Taman Sri Gombak,
68100 Batu Caves,
Selangor.
Waze: Mecnote Studio - Repair Macbook Board Expert


by amni

Tiada ulasan:

Catat Ulasan