Macbook Repair - Mecnote: CARA MENGOPTIMUMKAN HAYAT BATERI MAC

Cari Model Mac

Khamis, 23 Januari 2020

CARA MENGOPTIMUMKAN HAYAT BATERI MAC


CARA MENGOPTIMUMKAN HAYAT BATERI MAC


Hayat bateri macbook bergantung kepada konfigurasi mac yang telah ditetapkan dan bagaimana anda menggunakan mac tersebut.

Berikut adalah beberapa langkah yang boleh anda ambil untuk mendapatkan hayat bateri yang terbaik dari anda.

1. Energy Saver dalam system Preferences


Energy saver dalam system Preferences mempunyai pilihan untuk membantu meningkatkan hayat bateri pada macbook. Contohnya , menetapkan paparan apabila macbook dibiarkan dalam jangka masa tertentu ia akan terpadam sendiri untuk menggelakkan penggunaan kuasa bateri. Seterusnya, tidak memilih " Enable Power Nap semasa kuasa bateri " juga boleh memanjangkan caj bateri anda.

2. Adjust keyboard dan display brightness


Menetapkan paparan kecerahan secara automatik untuk membolehkan paparan kecerahan menjadi redup atau mencerahkan berdasarkan tahap cahaya sekitar anda. Pilih Apple menu > System preferences kemudian pilih Displays. Enable " Automatically adjust brightness " . Ataupun untuk menyesuaikan kecerahan paparan secara manual ke tahap yang selesa , gunakan kekunci F1 dan F2.

3. Enable  graphics performance 


Macbook Pro 15-inci dan macbook 17-inci kebiasannya mengandungi dua graphics processors atau GPU iaitu discrete GPU dan integrated GPU. Discrete GPU dapat memberikan prestasi yang ketara dengan penggunaan kuasa tinggi. Integrated GPU membolehkan hayat bateri yang optimum, tetapi dalam kebanyakkan kes tidak mempunyai prestasi seperti discrete GPU. Untuk jangka hayat bateri yang optimum, anda disarankan untuk menggunakan integrated GPU.

4. Menutup auto-update/sync pada aplikasi 


Menyekat semua auto-update/sync yang masuk, secara tidak langsung akan menghalang aplikasi daripada melakukan kerja di latar belakang dan menggunakan bateri. Ini termasuk aplikasi seperti iTunes, FaceTime, Skype dan sebagainya. Ini juga adalah jalan penyelesaian yang baik juga.

5. Menutup peranti yang menggunakan kuasa 


Pastikan turn off Wifi atau Bluetooth jika tidak menggunakannya supaya dapat mengurangkan penggunaan kuasa bateri. Selain itu, menghapuskan sebarang CD atau DVD dari integrated Super Drive ( jika ada ) untuk mengelakkan pemacu berputar secara berkala. Ini secara tidak langsung juga dapat membantu penjimatan kuasa bateri anda.


Sebarang pertanyaan dan masalah boleh contact kami di whatsapp klik link whatsapp us


Mecnote Studio Gombak (HQ)
No, Gombak, 15A, Jalan SG 1/6,
Taman Sri Gombak,
68100 Batu Caves,
Selangor.
Waze: Mecnote Studio - Repair Macbook Board Expert
by amni

Tiada ulasan:

Catat Ulasan