Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Ahad, 28 April 2019

"MagSafe tidak dapat mengecas Mac anda?" - Ini mungkin merupakan penyelesaian yang simple dan mudah


Adapter charger MagSafe bagi Macbook sangat menarik, menggunakan magnet untuk menjamin sambungan antara MacBook dan pengecas kuasa AC, ia bukan sahaja berpecah dengan cepat untuk membantu mengelakkan kecacatan, tetapi ia juga dengan cepat memberikan kuasa kepada Mac. Ia biasanya berfungsi dengan sempurna, tetapi pada masa-masa tertentu, MagSafe kelihatan dipasang dengan baik tetapi tidak ada cas elektrik yang masuk ke komputer mac. Untungnya masalah ini biasanya mudah untuk diselesaikan, jadi teruskan mengikuti langkah 1 hingga 3 yang di bawah untuk menjadikan MagSafe anda mengecas semula bateri Mac.

Langkah-langkah ini adalah sama untuk mana-mana MacBook Air atau MacBook Pro dengan bateri dalam dan pengecas adapter MagSafe yang bermagnet.


1. Check pada port bagi MagSafe jika ada habuk dan debu

Periksa pada port MagSafe jika ada sebarang objek kecil atau serpihan. Perhatikan kedua-dua kord penyesuai itu sendiri, dan pada port di sisi MacBook Pro / Air. Objek asing yang mengganggu sambungan fizikal antara pengecas dan komputer adalah salah satu sebab yang lebih umum bahawa penyesuai MagSafe seolah-olah tidak akan dikenakan caj. Imej di bawah menunjukkan bagaimana sekeping sesuatu yang menghalang sambungan boleh sukar dilihat, jadi periksa dengan teliti.


Sekiranya anda melihat sesuatu yang tersekat di port MagSafe pada Mac, cabut plag MagSafe dan cabut Mac dari mana-mana sumber kuasa, dan kemudian gunakan objek kayu seperti cungkil gigi untuk mengeluarkannya dari port MagSafe. Jangan gunakan apa-apa bahan logam untuk tujuan ini.

Ini mungkin hanya perkara kecil dan kedengaran sia-sia, tetapi ia berlaku lebih kerap daripada yang anda fikirkan. Kerana komputer riba dan MagSafe sering dibawa dalam beg, ia dapat mengumpul serpihan kecil di dalam port pada yang menghalang sambungan MagSafe dengan betul. Di samping itu, sambungan magnet yang menjadikan MagSafe begitu menarik juga boleh menarik serpihan kecil logam yang juga menjadi sangat sukar untuk dikenal pasti secara visual.


2. Reset SMC (System Management Controller)

Jika anda telah mengesahkan MagSafe dapat dipasang dengan betul dan port MagSafe bebas daripada debu atau serpihan kecil, pilihan seterusnya adalah anda harus reset semula System Management Controller (SMC). Ini boleh menyelesaikan banyak masalah berkaitan kuasa dengan Mac, dari perlakuan kipas mac yang berfungsi dengan aneh, ke bateri yang tidak dicas, MagSafe tidak dikenal pasti sebagai disambung atau melepaskan caj, kepada mesej bateri yang hilang, keengganan untuk sleep or wake dengan betul, di antara pelbagai masalah lain.

Reset semula SMC pada MacBook Air, MacBook Pro, dan  MacBook Retina dengan bateri dalam adalah mudah dan dilakukan seperti berikut:
  1. Shut Down Macbook dengan pergi ke Apple Menu > Shut Down
  2. Sambungkan Magsafe pada Macbook
  3. Pada masa yang sama, tekan dan hold kunci Shift + Control + Option + Power dalam 4 saat, kemudian lepaskan semuanya sekaligus
  4. Tekan Power button untuk boot MacBook dengan reset SMC
Untuk menjelaskan, ini adalah kunci tepat untuk menekan apabila Mac dimatikan dengan adapter yang disambungkan untuk reset semula SMC:


Jika anda mempunyai model MacBook yang lama dengan bateri yang boleh dicabut, langkah-langkahnya sedikit berbeza, anda boleh mengikuti arahan kami atau arahan rasmi Apple untuk melakukan reset SMC yang sama pada komputer tersebut.

Reset semula SMC menghapuskan semua power settings pada Mac, jadi jika anda mempunyai customized settings dalam Energy Saver atau di tempat lain, anda perlu menetapkannya lagi, kerana semua power options dapat dikembalikan ke macOS / Mac OS X default.


3. Unplug, Wait, Try Again

Petua seterusnya mungkin agak pelik, tetapi ia berfungsi untuk memperbaiki banyak isu dengan Magsafe tidak mengecas komputer Mac. Pada dasarnya anda akan cabut MagSafe semua, termasuk dari soket dinding, tunggu sekejap, kemudian cuba lagi.
  • Putuskan sambungan adapter MagSafe dari Mac dan dari salur kuasa. Biarkan ia dicabut daripada apa-apa selama kira-kira 5 minit. Kemudian, sambungkan plag pengecasan ke soket dinding, kemudian sambung semula MagSafe ke MacBook.
Ramai pengguna MagSafe dalam laporan komen kami mengatakan teknik ini berfungsi tetapi cara lain tidak. Jadi cuba lakukan teknik ini jika Magsafe anda tidak mengecas MacBook Pro atau MacBook Air!


Bateri MacBook kini dapat mengecas dari MagSafe seperti biasa

Sebaik sahaja Mac dibuka, ia perlu dicas dengan baik, seperti yang ditunjukkan oleh cahaya MagSafe yang berwarna oren atau hijau.

Jika anda masih menghadapi masalah dan Mac anda tidak mengecas, adapter MagSafe itu sendiri mungkin mempunyai masalah ataupun logic board MacBook mungkin gagal. Sekiranya boleh, anda perlu cuba menggunakan adapter MagSafe yang lain untuk melihat sama ada ia berfungsi atau tidak.

Jika anda telah melakukan langkah-langkah di atas dan bateri Mac masih tidak dicas dan MagSafe tidak berfungsi, perkara yang anda hanya perlu lakukan adalah anda perlu melakukan appointment atau panggilan telefon dengan mana-mana pakar specialist Apple untuk melakukan checking atau servis pada Macbook, bateri dan Magsafe anda.

Credit : osxdaily.com



Anda ada masalah dengan MacBook/Laptop/iPhone?

Slow
Rosak
Serangan Virus
Jangan risau!! 

Kami boleh bantu menyelesaikan 
masalah anda

Tak tahu dimana lokasi 
MECNOTE UIA Gombak?

Anda boleh hubungi kami melalui:



WhatsApp: Abg M
          Facebook: Mecnote UIA




Anda boleh datang terus ke MECNOTE di UIA Gombak:

1. KAMI DI GOMBAK ( DALAM UIA GOMBAK)

- 15 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG

- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 

- 30 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL

-40 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS





Tiada ulasan:

Catat Ulasan