Macbook Repair - Mecnote: macOS Mojave menyebabkan kehabisan bateri

Cari Model Mac

Ahad, 14 April 2019

macOS Mojave menyebabkan kehabisan bateri

"macOS Mojave menyebabkan kehabisan bateri?" - Here is how to fix it


Walaupun kami teruja untuk macOS Mojave yang baru, beberapa pengguna tidak berpuas hati dengan kehabisan bateri Mac yang didatangkan bersama-sama dengan update baru yang berkuasa ini. Adakah anda baru-baru ini telah update kepada macOS Mojave? Adakah anda mempunyai masalah kehabisan bateri? Adakah anda cuba untuk mengetahui mengapa bateri Mac anda habis dengan begitu cepat? Jangan risau, anda tidak bersendirian.

Kami menerima banyak aduan dari semakin banyak pengguna Mac (termasuk pengguna MacBook, MacBook Air, dan MacBook Pro) bahawa hayat bateri telah dikurangkan dengan ketara sejak mengupdate kepada Mojave. Sesetengah berfikir bahawa selepas update, bateri Mac akan habis dengan lebih cepat. Artikel ini menerangkan apa yang boleh anda lakukan untuk menyelesaikan masalah ini.

1. Optimalkan tetapan Mac anda untuk menjimatkan kuasa. Ini adalah caranya:
  1. Energy Saver : Pada Mac anda, buka System Reference dan klik Energy Saver. Di sini, pilih pada kedua-dua pilihan: "Letakkan hard disks untuk sleep apabila mungkin" dan "Kurangkan kecerahan paparan skrin semasa menggunakan kuasa bateri". Anda juga mungkin mahu menukar "computer sleep" dan "display sleep" untuk memaksimumkan hayat bateri anda.
  2. Sekiranya anda tidak menggunakan Bluetooth, matikannya. Untuk melakukannya, pergi ke System Reference> kemudian klik ikon Bluetooth dan kemudian klik butang "Turn Bluetooth Off". 
  3. Sekiranya anda tidak menggunakan Mac, matikan Wi-Fi (walaupun anda tidak disambungkan ke sambungan Wi-Fi). Untuk melakukannya, cukup klik ikon Wi-Fi pada menu Status dan kemudian klik "Turn Wi-Fi Off".  
  4. Optimalkan setting display anda. Pergi ke System Reference> Display. Pilih kotak untuk "Automatically Adjust Brightness". Anda mungkin juga ingin mengurangkan Brightness.
  5. Pergi ke Applications> Utility> Activity Monitor dan kemudian klik tab Energy dan cari apa-apa yang mungkin menggunakan banyak tenaga. 
2. Turn off dynamic background Mac. Ciri desktop dinamik baru Mojave mengubah gambar background desktop sepanjang hari. Mematikannya boleh membantu anda menjimatkan hayat bateri mac anda. Ini adalah caranya:
  1. Pada Mac anda, buka System Reference
  2. Klik Desktop & Screen Saver
  3. Kemudian pilih pada pilihan lain selain "Dynamic". Terdapat dua lagi pilihan: Light and Dark. Anda boleh memilih salah satu daripada kedua-duanya. 
3. Adakah bateri mac anda mengurang dengan ketara dalam mod Sleep/Hibernate? Sekiranya ini berlaku, anda mungkin mahu mengubah hibernate settings anda. Pada dasarnya terdapat tiga jenis sleep/hibernate yang berbeza:
  1. hibernatemode 0: Ini adalah sleep biasa. Ini adalah default untuk desktop Mac.
  2. hibernatemode 3: Ini adalah default untuk komputer mudah alih Mac. Ini bermaksud safe sleep, yang bermaksud sistem anda menulis kandungan RAM ke cakera memastikan waktu bangun cepat.
  3. hibernatemode 25: Ini adalah mod hibernate tradisional. Pilihan ini mempunyai masa bangun yang lebih perlahan tetapi juga berpotensi untuk memaksimumkan runtime bateri.  

4. Reset System Mangement Controller (SMC). SMC bertanggungjawab untuk pengurusan bateri dan dengan itu menetapkan semula dapat membantu menyelesaikan masalah anda. Proses ini sedikit berbeza untuk model Mac yang berlainan. Ini adalah caranya: 

    Jika bateri anda removable (sebahagian besar notebook Mac yang lama): 
  1. Matikan Mac anda
  2. Anda perlu mengeluarkan bateri
  3. Tekan dan tahan butang kuasa selama lima saat
  4. Masukkan bateri semula
  5. Hidupkan komputer anda

    Jika bateri anda non-removable (kebanyakan model baru, 2009 dan latest)
  1. Matikan Mac anda
  2. Selepas Mac anda dimatikan sepenuhnya, tekan butang Shift-Control-Option dan Power bersama pada masa yang sama dan terus menekan selama 10 saat
  3. Selepas beberapa saat, lepaskan semuanya
  4. Hidupkan semula Mac anda



5. Reset NVRAM atau PRAM. Menetapkan semula ini mungkin dapat membantu anda. Ambil perhatian bahawa selepas menetapkan semula ini, anda mungkin mahu mengoptimumkan tetapan anda (lihat No.1), kerana tindakan ini akan menetapkan semula tetapan paparan anda dan lain-lain. Ini adalah caranya:
  1. Matikan Mac anda
  2. Hidupkan Mac anda semasa menekan kekunci ini: Option, Command, P, dan R
  3. Lepaskan kunci selepas 20 saat



6. Turn Off Automatic Updates. Walaupun perkara ini sangat berguna, tetapi ia juga boleh menyebabkan kehabisan bateri dengan lebih cepat. Untuk mematikan ini, ikuti langkah berikut:
  1. Buka System Reference
  2. Klik pada "Software Updates"
  3. Klik pada kotak untuk "Automatically keep my Mac up to date". Anda perlu memasukkan password dan diminta untuk mengesahkan pilihan anda. Kemudian, klik saja pada "Turn Off Automatic Updates". 

Credit : macreports.com




Anda ada masalah dengan MacBook/Laptop/iPhone?

Slow
Rosak
Serangan Virus
Jangan risau!! 

Kami boleh bantu menyelesaikan 
masalah anda

Tak tahu dimana lokasi 
MECNOTE UIA Gombak?

Anda boleh hubungi kami melalui:



WhatsApp: Abg M
          Facebook: Mecnote UIA












Anda boleh datang terus ke MECNOTE di UIA Gombak:

1. KAMI DI GOMBAK ( DALAM UIA GOMBAK)

- 15 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG

- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 

- 30 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL

-40 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS



Tiada ulasan:

Catat Ulasan