Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Jumaat, 22 Mac 2019



"Belajar macam mana nak jaga Magsafe power adapter" - Kurangkan cable strain


Belajar macam mana nak meningkatkan jangka hayat Magsafe power adapter Mac anda dengan mengurangkan cable strain.

Penggunaan dan penyelenggaraan yang betul boleh meningkatkan jangka hayat Magsafe power adapter anda.

Walaupun Magsafe power adapter direka untuk travel, beberapa cara penggunaannya boleh menyumbang kepada pembengkakan atau kerosakan cable. Magsafe adapter, seperti wayar atau kabel logam lain, tertakluk menjadi lemah atau rapuh jika berulang kali membongkok di tempat sama. Ikut cadangan ini untuk mengurangkan kemungkinan merosakkan adapter.


Periksa power adapter anda

Perkara paling penting bila untuk mengekalkan kesihatan adapter ialah sentiasa periksa cable, connector dan adapter itu sendiri untuk apa apa kerosakan. Jika anda jumpa kerosakan, berhenti menggunakan adapter tersebut.


Buka dan kendali cable dengan betul

Apabila buka cable daripada adapter, pastikan anda support berat adapter tersebut. Jika anda pegang connector dan menggunakan berat adapter untuk membuka gulungan cable, cable dan adapter boleh mendapat risiko kerosakan.

Bengkok yang melebih dekat cable lama-lama boleh menyebabkan ia rosak. Tempat bengkok melebih yang boleh berlaku selalunya berdekatan dengan adapter brick, atau MagSafe connector itu sendiri. Pastikan cable sedikit kendur dalam cable pada titik ini untuk memelihara ketahanan adapter. Apabila anda menyusun cable, pastikan angle dan curve nya lembut.


Guna three-prong power cable untuk meninggikan capaian

Kalau anda guna two-prong "duckhead" connector untuk MagSafe adapter dan dapati yang cable cukup cukup je untuk capai, tukar kepada three-prong connector untuk menaikkan capaian cable dan kurangkan cable strain.




Susun adapter cable

Mac ada MagSafe connector dekat belah kiri computer. Dengan T-style adapter, kalau anda perlukan cable untuk lalu di sebelah kiri, lalukannya di belakang dan bukannya di bawah komputer.

Apabila menggunakan L-style adapter, jangan sesekali lalukan cable melalui port dengan connector yang di plug in terbalik, sebab ini akan buat ia susah untuk disconnect. Pastikan ada banyak kekenduran dekat belah connector dan sambungan tidak tegang.



Selalu biar bahagian sekeliling adapter dan cable kosong. Apa apa barang yang terkena cable mungkin boleh merosakkannya.


Disconnect dan simpanan adapter

Disconnect MagSafe connector dengan betul daripada computer boleh memanjangkan hayat adapter. Disconnect menggunakan connector dan bukannya cord.

"Wings" dekat adapter membenarkan cable untuk disimpan dengan elok. Pastikan anda balut cable dengan betul kerana jika tidak ia boleh menyebabkan isu seperti bengkok yang melebih pada cable. Apabila membalut cable, pastikan tiada strain melebih pada cable diamana ia bersambung dengan adapter brick. Balut cable dengan longgar untuk mengelakkan stress atau angle yang melebihi ketahanan adapter.



Kalau anda sering pakai Mac di tempat yang sama, pertimbangkan mendapatkan adapter dia setiap lokasi. Mempunyai power source di setiap lokasi dapat mengurangkan keperluan untuk set up dan simpan adapter dengan kerap dan membantu mengurangkan kerosakan.


Expert in Mac
Mecnote


   Mecnote (Gombak)

No.15a Jalan SG 1/6, 
Taman Sri Gombak,
68100 Batu Caves
Selangor, Malaysia
Waze: Mecnote
Landmark: McD Sri Gombak

Careline: 03-61770131
FB: Mecnote
Whatsapp: 01080025651

bit.ly/wasapgombak


Tiada ulasan:

Catat Ulasan