Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Sabtu, 23 Jun 2018

Peranti teknologi yang hampir mustahil untuk dibaiki


Membaiki peranti elektronik kini tidak lagi memerlukan PhD dalam bidang Kejuruteraan Elektrik atau sijil tertentu. Laman seperti Mecnote Studio menyediakan pelbagai tips serta tutorial yang memberi kuasa kepada orang ramai untuk mengambil peralatan asas dan cuba untuk membaiki peranti dengan sendirinya.

Walaubagaimanapun, sesetengah peranti adalah lebih sukar untuk membongkar, membaiki, dan menyusun semula daripada yang lain. Terdapat juga isu menjejaki komponen penggantian yang berkualiti. Dalam artikel ini, kami akan menyenaraikan 5 peranti teknologi yang hampir mustahil untuk dibaiki tanpa merosakkan sebarang komponen asal. Bagi peranti-peranti dalam kelas ini, sila serahkan kepada pakar supaya tidak berlaku sebarang kerosakan yang tidak diingini.

1. Samsung Galaxy Note 8

Related image

Kategori: Telefon pintar
Skrin depan dan belakang Note 8 mungkin kelihatan hebat tetapi ia menggandakan risiko keretakan. Penggunaan pelekat yang kukuh pada kedua-dua panel menjadikan sebarang pembaikan menjadi satu cabaran.

2. Apple iMac 21.5" 4K (2017)
 Image result for Apple iMac 21.5" 4K (2017)

Kategori: All-in-one PC
Seperti pada peranti Apple yang lain, paparan kaca dan Retina disatukan bersama, meningkatkan kos penggantian. Walaupun RAM boleh diganti oleh pengguna, ia terletak di belakang logic board membuatkan anda perlu membuka kebanyakan sistem untuk mendapatkannya. Yang menghairankan, CPU adalah modular dan sepenuhnya swappable.

3. Apple iPad (5th gen - 2017)
Image result for Apple iPad (5th gen - 2017)
Kategori: Tablet
Penggunaan gam yang cukup banyak memegang segala-galanya di tempat dan menjadikan penukaran bateri sangat sukar. Pita pelekat foam digunakan untuk melekatkan LCD ke panel hadapan, meningkatkan kemungkinan ia akan pecah semasa dicabut.

4. Microsoft Surface Book 2
Related image
Kategori: Laptop
Pelekat yang kuat memegang bateri, skrin dan perlindungan dasar dengan selamat di tempatnya. Komponen lain terletak di belakang papan masing-masing, memerlukan motherboard dikeluarkan untuk mendapatkannya. RAM juga telah dicantum dengan board.

5. Apple MacBook Pro 13" with Touch Bar
Image result for Apple MacBook Pro 13" with Touch Bar

Kategori: Laptop
Di antara skru pentalobe, bateri sangat terlekat kukuh pada case, Touch Bar mudah retak dan fakta bahawa komponen teras (CPU, RAM dan flash memory) disolder ke logic board, semestinya ia menyukarkan penukaran alat ganti jika dilakukan sendiri.

Semoga tips ini dapat membantu anda. 


Jangan lupa share ya.

Anda boleh hubungi kami melalui:

                         



Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)

- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG

- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL

- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 

- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS


Tiada ulasan:

Catat Ulasan