Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Rabu, 27 Jun 2018

Apple Memperkenalkan macOS Mojave


Screen shot of a desktop Mac with the new macOS

Syarikat teknologi gergasi Apple awal Jun tahun ini memperkenalkan macOS Mojave, versi terbaru sistem operasi desktop paling maju di dunia, dengan ciri-ciri baru yang diilhamkan oleh Professional tetapi direka untuk semua orang. Dalam MacOS Mojave, Dark mode baru mengubah desktop dengan rupa baru dramatik yang meletakkan fokus pada kandungan pengguna. Ciri-ciri Stack yang baru mengendalikan desktop yang tidak kemas secara automatik akan menyusun fail ke dalam kumpulannya. Aplikasi IOS yang biasa, termasuk News, Stocks, Voice Memos dan Home, kini tersedia pada Mac buat pertama kalinya. FaceTime kini menambah sokongan untuk panggilan kumpulan, dan Mac App Store hadir dalam reka bentuk semula penuh yang kaya dengan kandungan editorial dan juga penambahan aplikasi dari pemaju utama, termasuk Microsoft , Adobe dan lain-lain.

Dark Mode


Screen shot of a Mac screen featuring the new Dark Mode setting

Pengguna MacOS Mojave boleh beralih ke Dark Mode untuk mengubah desktop mereka ke skema warna gelap, meletakkan fokus pada kandungan pengguna sementara controls beralih ke background. Pengguna boleh memilih antara desktop cahaya dan gelap, dan aplikasi seperti Mail, Messages, Maps, Calendar dan Foto semuanya termasuk dalam reka bentuk Dark Mode. MacOS Mojave juga mempunyai Desktop Dinamik baru yang mengubah paparan desktop agar sesuai dengan hari secara automatik. API tersedia supaya pemaju boleh melaksanakan Dark Mode dalam aplikasi mereka.

Desktop dan  Finder


MacBook showing icon layout on Apple desktop

Stacks untuk desktop boleh menyusun walaupun desktop yang paling berselerak dengan secara automatik ke dalam kumpulan yang kemas berdasarkan jenis fail. Finder juga mendapat kemas kini yang ketara dalam macOS Mojave dengan View Gallery semua-baru yang membolehkan pengguna menyemak fail secara visual. Preview Pane kini menunjukkan semua metadata fail, menjadikannya mudah untuk mengurus aset media. Quick Actions membolehkan pengguna melakukan perkara-perkara seperti create dan memelihara kata laluan PDF serta  menjalankan Automator Action secara terus dari Finder.

News, Stocks, Voice Memos and Home


Image of the new Apple Home desktop widget
Dalam aplikasi News, artikel, foto dan video kelihatan hebat di paparan Mac dan pengguna boleh mengikuti penerbitan kegemaran mereka dari satu aplikasi. Dengan Home, pengguna Mac boleh mengawal aksesori yang didayakan oleh HomeKit mereka untuk melakukan perkara-perkara seperti mematikan lampu dan menyesuaikan tetapan termostat tanpa perlu melangkah dari komputer mereka. Voice Memo memudahkan untuk mencatat nota peribadi, kuliah, mesyuarat, temuduga dan idea lagu, dan mengaksesnya dari iPhone, iPad atau Mac. Stocks pula menyampaikan berita pasaran yang tepat bersama senarai pantauan peribadi, lengkap dengan petikan dan carta interaktif.

Group FaceTime


Demo of multiway FaceTime application on MacBook

Group FaceTime membolehkan pengguna untuk berbual dengan beberapa orang sekaligus dan pandangan peserta disesuaikan mengikut saiznya. Peserta boleh ditambah pada bila-bila masa, menyertai perbualan jika ianya masih aktif dan memilih untuk menyertai menggunakan video atau audio dari iPhone, iPad atau Mac - atau turut mengambil bahagian menggunakan audio FaceTime dari Apple Watch.



All-New Mac App Store


Demo image of the new Mac App Store

Mac App Store direka bentuk semula sepenuhnya dan kaya dengan editorial content dan tab baharu untuk pencarian aplikasi yang lebih mudah. Sejak dilancarkan pada tahun 2011, Mac App Store telah mengubah cara pengguna memuat turun dan memasang perisian untuk Mac, dan hari ini ia tetap menjadi katalog tunggal terbesar aplikasi Mac di dunia. Dalam MacOS Mojave, Mac App Store mendapat reka bentuk semula lengkap dengan rupa baru dan kaya dengan editorial content yang memudahkan untuk pencarian aplikasi Mac yang tepat. Reka bentuk baru menyasarkan aplikasi baru dan terkini dalam tab Discovery, sementara tab seperti Create, Work, Play, and Develop membantu pengguna mencari aplikasi khusus untuk sesuatu projek atau tugasan.  Beberapa aplikasi dari pemaju utama juga akan hadir ke Mac App Store, termasuk Office dari Microsoft, Lightroom CC dari Adobe dan banyak lagi. Seperti biasa, pengguna boleh memuat turun aplikasi dari Mac App Store dengan keyakinan bahawa Apple telah meluluskan mereka untuk privasi dan keselamatan.

Privacy dan Security


Seperti semua kemas kini perisian Apple, privasi dan keselamatan yang ditingkatkan kekal menjadi keutamaan dalam macOS Mojave. Di Safari, Intelligent Tracking Prevention ditingkatkan bagi membantu menyekat butang "Like" atau "Share" media sosial dari pengguna menjejaki tanpa izin. Safari kini juga menyajikan maklumat sistem yang mudah apabila pengguna melayari web, menghalang mereka daripada dijejaki berdasarkan konfigurasi sistem mereka. Safari kini juga secara automatik mencipta, mengisi dan menyimpan kata laluan yang kukuh apabila pengguna membuat akaun dalam talian yang baru. Perlindungan data baru memerlukan aplikasi untuk mendapatkan kebenaran pengguna sebelum menggunakan kamera dan mikrofon Mac atau mengakses data peribadi seperti Mail history dan pangkalan data Messages.

Ciri-ciri baru yang lain


Skrinshot memberikan kawalan pada skrin yang baru untuk akses mudah ke setiap pilihan skrinshot dan keupayaan rakaman video baru. Aliran kerja yang diperkemas membolehkan perkongsian skrinshot mudah tanpa mengganggu desktop. Camera Kesinambungan membolehkan pengguna Mac mengambil gambar atau mengimbas dokumen berdekatan dengan iPhone atau iPad mereka dan memaparkannya secara langsung pada Mac mereka. Markup tools kini diintegrasikan ke dalam Finder, Quick Look dan Screenshot, menjadikannya cepat dan cekap untuk menambah komen kepada kandungan dan berkongsi dengan orang lain.



Semoga tips ini dapat membantu anda. 

Jangan lupa share ya.

Anda boleh hubungi kami melalui:

                         



Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)

- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG

- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL

- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 

- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS



Tiada ulasan:

Catat Ulasan