Macbook Repair - Mecnote: Menyelesaikan masalah kegagalan lampu back light

Cari Model Mac

Rabu, 16 Mei 2018

Menyelesaikan masalah kegagalan lampu back light

Menyelesaikan masalah kegagalan lampu latar




Komputer riba ini datang untuk dibaiki kerana kegagalan latar belakang skrin LCD. Pelanggan saya mengadu bahawa skrin LCD laptop hitam tetapi komputer riba berfungsi dengan monitor luaran. 
Berikut adalah langkah saya untuk menyelesaikan masalah komputer riba ini dengan kegagalan latar.
Pertama sekali, saya menguji komputer riba ini dengan monitor luaran yang disambungkan ke port VGA dan monitor luaran bekerja dengan baik. Saya dapat mendapatkan imej yang jelas di skrin luaran walaupun skrin dalaman tidak menyala. Jika skrin luaran berfungsi dengan baik, maka kemungkinan besar tidak ada yang salah dengan Graphic Card.

Selepas itu, saya melihat dengan lebih dekat pada LCD komputer riba dan mendapati bahawa skrin tidak sepenuhnya hitam. Skrin laptop masih berfungsi tetapi imej tidak terang, anda hampir tidak dapat melihatnya. Ini bermakna skrin masih mendapat isyarat data daripada Graphic Card, tetapi untuk sebab tertentu lampu backlight tidak berfungsi. 

Suis  adalah button kecil yang terletak berdekatan dengan skrin LCD. button ini mencetuskan mod hibernasi atau tidur apabila skrin ditutup. Sekiranya suis tutup penutupnya kotor, ia mungkin terjebak dalam kes komputer riba dan memotong kuasa dari Inverter Board. Inverter Board berfungsi sebagai bekalan kuasa untuk lampu latar dan jika tiada kuasa datang ke Inverter Board, lampu belakang tidak akan menyala .

Imej dengan nada merah jambu

Dalam kes saya button  berfungsi dengan betul, ia tidak terperangkap dalam kes itu. Apabila saya menekan button yang sangat cepat, saya dapat menyalakan skrin tetapi hanya untuk pecahan sesaat. Imej itu tidak terang dan ia mempunyai nada merah jambu. Nada merah jambu biasanya menunjukkan masalah dengan lampu latar, bukan Inverter Board.  

Papan penyongsang yang digantikan

Walaupun saya disyaki kegagalan latar belakang, saya memutuskan untuk menguji komputer riba ini dengan Inverter Board yang baru sekiranya berlaku. Tetapi ia tidak membantu. Skrin tidak menyala walaupun saya menggantikan Inverter Board. Jadi, saya betul, masalah ini tidak berkaitan dengan Inverter Board.
Sambungan lampu backlight yang baik

Akhir sekali, saya memutuskan sambungan penyambung lampu skrin dari Inverter Board dan menyambungkan lampu lampu ujian saya (saya mengeluarkannya dari skrin retak yang lain). Anda boleh mendapatkan lampu backlight baru . Cuba cari lampu belakang dengan penyambung yang sudah melekat padanya, jadi anda boleh pasangkannya ke Inverter Board. Pastikan penyambung pada lampu latar menyerupai penyambung pada skrin LCD anda.

Lampu belakang saya berfungsi dengan baik

Sebaik sahaja saya menghidupkan komputer riba, lampu lampu lampu saya menyala. Ya, itulah masalahnya. Skrin laptop mempunyai lampu backlight yang rosak.
Berikut adalah komputer riba yang lain dengan kegagalan latar
Video laptop ini gagal dengan cara yang sedikit berbeza. Dalam kes ini, lampu latar tidak gagal sepenuhnya.

Latar belakang mempunyai nada kemerah-merahan

Laptop ini bermula dengan video pada skrin tetapi latar belakangnya mempunyai nada kemerahan, skrin berkedip dan ia membuat bunyi bising yang ketara datang dari kawasan lampu belakang dan inverter. Selepas beberapa minit lampu latar dimatikan dengan sendirinya dan bunyi hingar yang berhenti. Apabila lampu latar dimatikan, imej pada skrin masih kelihatan tetapi sangat gelap.

Lampu latar belakang disambungkan

Saya mengeluarkan bezel skrin dan menyambungkan lampu latar ujian saya.

Lampu latar berfungsi

Lampu latar ujian saya berfungsi dengan baik. Lampu tidak berkedip dan tiada bunyi bising. Oleh itu, komputer riba ini memerlukan lampu backlight yang baru .

Macbook / Laptop Rosak , Tanya Kami .. Dimana Kami? - ( Seri Kembangan Outlet )


Kami Di Seri Kembangan

( Dalam Bazaar Rakyat PKPS )

- 15 MINIT DARI Putrajaya , Puchong

- 25 MINIT DARI Cheras

- 30 MINIT DARI Ampang

- 40 MINIT DARI Bangsar , Shah Alam






Macnote Studio Seri Kembangan 
Lot G-45, Bazar rakyat PKPS
Jalan Putra Permai
Bandar Putra Permai
43300 Seri Kembangan

Waze : Bazar Rakyat PKPS
Google maps : Bazar Rakyat PKPS
Email macbookstationsk@gmail.com 

Phone : 038932344 
HP : 0105267005

Landmark : Cari hotel M Design 
Waktu Operasi : Isnin - Ahad 10.00am hingga 9.00pm 
Dibuka Setiap Hari



Tiada ulasan:

Catat Ulasan