Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Jumaat, 2 Mac 2018


Bolehkah Satu iPad Terinfeksi 

Dengan Virus?


virus iPad


Isu maklumat boleh membawa kepada beberapa masalah, termasuk virus, malware, kuda trojan , cacing, spyware dan berpuluh-puluh hacks lain yang boleh mendedahkan maklumat peribadi anda atau hanya menjangkiti data anda. Walau bagaimanapun, iPad melakukan tugas yang baik untuk memerangi virus, malware , dan sisi gelap Internet.
Jika anda melihat mesej pada iPad anda mengatakan bahawa anda mempunyai virus, jangan panik. Tiada virus yang diketahui yang menyasarkan iPad. Malah, virus tidak boleh wujud untuk iPad .
Dalam erti kata teknikal, virus adalah sekeping kod yang mereplikasi dirinya dengan membuat salinan dalam satu lagi perisian di komputer anda. Tetapi iOS tidak membenarkan satu bahagian akses langsung perisian ke fail dalam sekeping perisian lain, mencegah mana-mana virus yang akan mereplikasi. 
Sekiranya anda melawat laman web dan melihat mesej timbul memberitahu anda bahawa peranti anda dijangkiti virus, anda harus segera keluar dari laman web. Ini adalah penipuan yang terkenal yang cuba memasang malware pada peranti anda di bawah nama peranti membantu peranti anda menjadi lebih selamat.

Virus iPad Mungkin Tidak Ada, Tetapi Itu Tidak Bermaksud Anda Adakah Daripada Zon Bahaya!

Walaupun mungkin tidak mungkin untuk menulis virus sebenar untuk iPad, malware - yang merupakan istilah untuk aplikasi yang mempunyai niat yang tidak baik, seperti menipu anda untuk memberikan kata laluan anda -  boleh wujud di iPad. Nasib baik, terdapat satu malware utama yang perlu diatasi untuk dipasang pada iPad anda: App Store .
Salah satu manfaat hebat untuk memiliki iPad adalah bahawa Apple memeriksa setiap aplikasi yang dihantar ke App Store. Malah, ia mengambil masa beberapa hari untuk iPad pergi dari penyerahan ke aplikasi yang diterbitkan. Adalah mungkin untuk menyelinap perisian jahat melalui kedai aplikasi, tetapi ini jarang berlaku. Dalam kes ini, aplikasinya biasanya ditangkap dalam beberapa hari atau beberapa minggu dan cepat dikeluarkan dari kedai.
Tetapi sementara yang jarang berlaku, ini bermakna anda masih perlu sedikit waspada. Ini benar terutamanya jika aplikasi meminta maklumat kewangan seperti kad kredit atau maklumat peribadi lain. Ia adalah satu perkara untuk aplikasi Amazon untuk meminta jenis maklumat ini dan agak lain apabila ia datang dari aplikasi yang tidak pernah anda dengar sebelumnya dan dimuat turun dengan keinginan semasa melayari App Store.

Perlindungan Terbaik Adalah iPad Dikemas kini

Pernahkah anda tertanya-tanya mengapa Apple seolah-olah begitu tertumpu kepada memastikan kami dikemas kini dengan versi terkini sistem operasi? Walaupun kadang-kadang kelihatan menjengkelkan seberapa kerap Apple akan muncul mesej yang memberitahu kami kemas kini yang baru tersedia, kebenaran adalah bahawa laluan paling mudah untuk sisi gelap Internet untuk digunakan untuk memasukkan iPad kami adalah melalui mengeksploitasi lubang keselamatan dalam operasi sistem. Isu-isu ini sering ditetapkan dengan cepat oleh Apple, tetapi anda perlu terus mengemas kini sistem operasi.
Apple telah menjadikannya agak mudah untuk kita. Apabila diminta dengan mesej mengenai kemas kini sistem operasi baru, hanya ketik "Kemudian" dan kemudian pasang iPad anda sebelum tidur. IPad akan menjadualkan kemas kini untuk malam itu, tetapi ia perlu dipasang ke sumber kuasa (komputer atau salur keluar dinding) untuk memuat turun dan menjalankan kemas kini.

Jangan Jailbreak iPad anda

Terdapat satu lubang besar yang boleh membawa kepada jangkitan malware yang mungkin: jailbreaking peranti anda . Jailbreaking adalah proses menghapuskan perlindungan Apple telah di tempat yang menyekat anda daripada memasang aplikasi di mana saja tetapi App Store mereka.
Biasanya, aplikasi memerlukan sijil untuk memuat turun, memasang dan disiarkan pada peranti anda. Ia mendapat sijil ini dari Apple. Jailbreaking mendapat perlindungan ini dan membolehkan mana-mana aplikasi untuk dipasang pada iPad anda. 
Dan jika anda berfikir bahawa membenarkan mana-mana apl dipasang akan bermakna malware boleh dipasang, anda betul. Jika anda menjejaki peranti anda, anda perlu berhati-hati dengan apa yang anda pasangkan pada peranti.
Nasib baik, kebanyakan kita tidak jailbreak iPad kita. Malah, kerana iPad telah mendapat lebih banyak ciri, ia menjadi kurang popular untuk menjejaki peranti ini. Kebanyakan apa yang boleh dilakukan melalui aplikasi di Cydia dan kedai pihak ketiga yang lain kini boleh dilakukan dengan aplikasi yang dimuat turun melalui App Store rasmi.

Adakah Terdapat Aplikasi Anti-Virus untuk iPad?

Platform iOS mendapat program anti-virus rasmi pertama apabila VirusBarrier dijual di kedai aplikasi, tetapi program anti-virus ini adalah untuk menyemak fail yang boleh dimuat naik ke Mac atau PC anda. McAfee Security wujud untuk iPad, tetapi ia hanya mengunci fail anda dalam "peti besi" yang selamat, ia tidak mengesan atau membersihkan "virus." 
Aplikasi seperti VirusBarrier mengamati ketakutan anda terhadap virus dengan harapan anda akan memasangnya tanpa membaca cetakan halus. Ya, walaupun McAfee Security berharap anda cukup takut untuk tidak menyedari bahawa tidak ada virus yang diketahui untuk iPad dan malware itu sebenarnya jauh lebih sulit diperoleh daripada iPad daripada pada PC.  

Tetapi iPad Saya Memberitahu Me Ia Mempunyai Virus!

Salah satu penipuan yang paling biasa untuk iPad ialah Laporan Kemaskini iOS dan variasi itu. Phishing adalah percubaan untuk menipu pengguna untuk memberikan maklumat. Dalam penipuan phishing ini, laman web memaparkan halaman pop timbul yang memaklumkan kepada pengguna bahawa iOS telah terhempas atau iPad mempunyai virus dan memaklumkan mereka untuk memanggil nombor. Tetapi orang-orang di sisi lain bukan pekerja Apple dan matlamat utama mereka adalah untuk menipu anda daripada sama ada wang atau maklumat yang boleh digunakan untuk menggodam akaun anda.
Apabila anda menerima mesej seperti ini, tindakan terbaik adalah untuk keluar dari pelayar Safari dan but semula iPad. Jika anda sering menerima mesej ini, anda mungkin ingin memadamkan kuki dan data web yang disimpan pada peranti anda:
  1. 1. Buka Tetapan . 
  2. 2. Tatal ke bawah sebelah kiri menu.
  3. 3. Ketik Safari .
  4. 4. Dalam tetapan Safari, tatal ke bawah dan ketik Bersihkan Data Sejarah dan Laman Web . Anda perlu mengesahkan pilihan ini. Malangnya, anda perlu memasukkan kata laluan yang disimpan lagi, tetapi ini adalah harga yang kecil untuk membayar untuk memastikan penyemak imbas Safari anda bersih dan terjamin.

Jadi Adakah iPad Saya Selamat?

Hanya kerana sukar untuk perisian hasad untuk mendapatkan iPad anda tidak bermakna iPad anda benar-benar selamat dari semua pencerobohan. Peretas adalah hebat untuk mencari cara sama ada mengganggu peranti atau untuk mencari cara mereka di dalam peranti.
Berikut adalah beberapa perkara yang perlu dilakukan oleh semua orang dengan iPad mereka:
  1. 1. Hidupkan Cari iPad Saya . Ini akan membolehkan anda mengunci iPad dari jauh atau bahkan memadamkannya sepenuhnya jika ia sepatutnya hilang atau dicuri. 
  2. 2. Kunci iPad Anda Dengan Kod Laluan . Walaupun ia mungkin kelihatan seperti membuang masa untuk memasukkan kod 4 digit setiap kali anda mahu menggunakan iPad anda, ia masih cara terbaik untuk memastikannya selamat. 
  3. 3. Lumpuhkan Siri dan Pemberitahuan dari skrin kunci anda Adakah anda tahu Siri masih boleh diakses secara lalai apabila iPad anda dikunci? Dan, dengan Siri, sesiapa sahaja boleh melakukan apa-apa daripada menyemak kalendar anda untuk menetapkan peringatan. Anda boleh mematikan Siri pada skrin kunci dalam tetapan iPad anda. Ketahui Bagaimana Menghidupkan Siri Off pada Skrin Kunci.
Macbook / Laptop Rosak , Tanya Kami .. Dimana Kami? - ( Seri Kembangan Outlet )


 - 5 Minit Dari Kinrara
- 10 Minit Dari Cheras , Putrajaya
- 15 Minit Dari Puchong 
- 20 Minit Dari KL 
- 25 Minit Dari Bangsar










Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan