Macbook Repair - Mecnote: Kelebihan dan Kekurangan SSD ( Solid State Drive )

Cari Model Mac

Isnin, 5 Februari 2018

Kelebihan dan Kekurangan SSD ( Solid State Drive )



Image result for ssd

Kelebihan ssd berbanding vs hdd

1. Lebih laju daripada HDD : Sebabnya SSD bukan mekanikal dan tidak menggunakan Disk didalam , ia nya 100% menggunakan chips dan IC board.
2. SSD Kurang Penggunaan Power : HDD memerlukan kuasa yang banyak berbanding SSD kerana HDD menggunakan kuasa teknikal untuk rotatekan disk didalam. Tambahan lagi, penggunaan SSD dapta mengurangkan risiko untuk overheat.
3. Lebih tahan lama dari HDD: salah satu masalah HDD ialah risiko data loss. ini berpunca daripada sistem mekanikal dan bahagian yang bergerak dalam HDD. oleh kerana SSD moving or mechanical parts, jadi ia lebih tahan apabila terjatuh atau terhempas.

4. Bebas pencemaran bunyi: tiada bahagian yang bergerak menyebabkan ia bebas daripada mengeluarkan sebarang bunyi semasa operasi. 
5. Lebih kompak daripada HDD: ini bermaksud SSD lebih sesuai sebagai komponen storage untuk peranti mudah alih seperti ultrabook dan tablets.

Kekurangan SSD berbanding HARD DISK DRIVE
1. Lebih mahal berbanding daripada HDD:  harga SSD ialah 2 kali ganda berbanding harga HDD yang mepunyai kapasiti penyimpanan yg sama. 
2. kapasiti simpanan yang terhad: SSD semasa di pasaran mempunyai kapasiti penyimpanan yang terhad. Komputer atau peranti dengan sistem penyimpanan SSD biasanya mempunyai kapasiti simpanan asas 128GB. Keupayaan penyimpanan yang lebih tinggi menyumbang kepada harga keseluruhan komputer atau peranti. Walaupun terdapat pemacu keadaan pepejal dengan kapasiti 4TB, ia sangat jarang dan mahal.
3. Susah untuk didapati: HDD lebih mudah didapati berbanding SSD. tetapi pengguna sekarang lebih tertarik kepada laptop yang lebih kompak dan tablet. ini bermaksud, SSD akan lebih mudah didapati.

Macbook / Laptop Rosak , Tanya Kami .. Dimana Kami? - ( Seri Kembangan Outlet )


 - 5 Minit Dari Kinrara
- 10 Minit Dari Cheras , Putrajaya
- 15 Minit Dari Puchong 
- 20 Minit Dari KL 
- 25 Minit Dari Bangsar







Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan