Macbook Repair - Mecnote: Kabel SATA dan Kabel IDE

Cari Model Mac

Jumaat, 2 Februari 2018

Kabel SATA dan Kabel IDE

Kabel SATA dan IDE adalah dua jenis kabel yang digunakan untuk membuat sambungan antara komputer dengan media storan data seperti cakera keras, atau media penyimpanan data lain yang terdapat pada komputer. SATA adalah lanjutan dari Serial Techonology Advanced Serial / Serial ATA manakala IDE adalah lanjutan dari Elektronik Drive Bersepadu, kabel ini juga lebih dikenali sebagai Parallel ATA atau PATA.

Selama bertahun-tahun ATA telah menyediakan sambungan kepada peranti storan data dengan komputer pada masa lalu. Walau bagaimanapun, sejak awal tahun 2007, kewujudan SATA telah menggantikan penggunaan kabel IDE dalam pelbagai aspek.

Istilah ATA terdiri daripada jawatan AT yang dikaitkan dengan syarikat IBM di mana ATA merujuk kepada PC / AT yang juga komputer output IBM serta sistem kabel ATA destinasi pertama dibuat. Antara muka yang dimiliki oleh ATA pada mulanya berevolusi dari peringkat antara muka yang dimiliki oleh Output Digital Integrated Drive Electronics (IDE) Digital. Selepas pengenalan Serial ATA pada tahun 2003, nama ATA telah ditukar kepada Parallel ATA (PATA)

Masalah yang mungkin berlaku pada kedua-dua kabel ini secara tidak langsung boleh menyebabkan kerosakan kepada cakera keras. Oleh itu, penggunaan kabel SATA dan IDE yang baik adalah disyorkan. Dalam perbincangan seterusnya, kami akan membincangkan lebih lanjut mengenai perbezaan antara kabel SATA dan kabel IDE.


Kabel sata

Image result for Kabel sata
Seperti yang dinyatakan sebelum ini kabel SATA adalah versi terbaru kabel ATA. Dengan perkembangan kabel SATA jauh lebih baik bila dibandingkan dengan kabel ATA yang merupakan kabel dari pendahulunya. Penggunaan kabel SATA kini digunakan secara meluas pada komputer yang mempunyai spesifikasi yang memerlukan kelajuan pemindahan dan akses data yang tinggi. Fungsi kabel SATA lebih berkaitan dengan penggunaan penggunaan komputer yang lebih moden.

Bentuk kabel penyambung SATA mempunyai 15 pin dan sedikit lebih kecil jika dibandingkan dengan kabel ATA / IDE. Walaupun kabel penyambung SATA mempunyai kapasiti yang tidak kalah dengan kabel ATA / IDE dan bahkan jauh melampauinya dengan kadar pemindahan yang boleh mencapai 1.5 GBps sehingga 6 GBps. Kabel SATA sesuai untuk penggunaan jenis pemacu keras moden yang digunakan oleh komputer paling terkini hari ini.



Kabel ATA

Image result for Kabel ata


Kabel ATA (Advanced Technology Attachment) atau juga disebut sebagai kabel IDE ialah kabel penyambung yang menghubungkan cakera keras yang telah dibuat mengikut standard pada tahun 1986. Kadar pemindahan yang dimiliki oleh kabel ATA mencapai 133 MBps. Nombor ini jauh lebih kecil jika dibandingkan dengan jumlah pemindahan kabel SATA yang boleh mencapai 6 GBps.

Kabel ATA / IDE lebih kerap digunakan oleh komputer output lama. Oleh itu pada masa kini untuk mencari kabel IDE agak sukar kerana komputer yang menggunakan jenis kabel ini tidak dapat lagi dijumpai dengan mudah seperti beberapa tahun yang lalu. Berikut adalah 8 kabel SATA dan IDE yang berbeza di komputer.



Semoga tips ini dapat membantu anda. 


Jangan lupa share ya.










Anda ada masalah dengan MacBook/Laptop/Iphone?

Slow

Rosak

Serangan Virus

Jangan risau!! 
Kami boleh bantu menyelesaikan masalah anda.. 

Tak tahu dimana lokasi 

MACNOTE STUDIO UIA Gombak?

Anda boleh hubungi kami melalui:

          ·   WhatsApp Abang M
          ·   Facebook Macnote studio
          ·   Careline 013 531 6110


Lot 1 As-Souq At-Tullab ,Mahallah Ali Ibn Talib, 
International Islamic University Malaysia, 
Universiti Islam Antarabangsa, 
53100 Jalan Gombak, 
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur


Google Maps : Macnote Mobile
E-mail  : macbookstation@gmail.com


Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari



Anda boleh datang terus ke MACNOTE di UIA Gombak:

1. KAMI DI GOMBAK ( DALAM UIA GOMBAK)

- 15 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG

- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 

- 30 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL

-40 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan