Macbook Repair - Mecnote: Guide to Laptop Storage Drives

Cari Model Mac

Sabtu, 3 Februari 2018

Guide to Laptop Storage Drives

Kebanyakan komputer riba moden bergerak jauh dari pemacu mekanikal tradisional yang memihak kepada pilihan keadaan pepejal yang lebih lama dan tahan lama.

Perubahan ini didorong oleh fakta bahawa komputer riba terus menjadi semakin kecil, dan oleh itu ruang dalamannya terhad dan tidak lagi menampung peranti penyimpanan yang lebih besar.

Untuk membantu membersihkan kekeliruan bagi pembeli, panduan ini melihat semua jenis pemacu yang mungkin terdapat dalam komputer riba, dan apa yang mereka boleh tawarkan.


Hard Disk Drive
Image result for hdd
Pemacu keras (HDD) masih merupakan bentuk penyimpanan yang paling biasa dalam komputer riba dan cukup lurus ke hadapan.

Secara amnya, pemacu itu akan dirujuk oleh kapasiti dan kelajuan putarannya. Pemacu kapasiti yang lebih besar cenderung untuk melakukan lebih baik daripada yang lebih kecil dan pemacu berputar lebih cepat, berbanding dengan kapasiti yang sama, biasanya lebih responsif daripada yang lebih lambat.

Walau bagaimanapun, HDD berputar perlahan mempunyai kelebihan sedikit ketika ia datang kepada masa lasak kerana mereka kurang kuasa.

Pemacu komputer riba biasanya bersaiz 2.5 inci dan boleh berkisar dari 160 GB hingga lebih daripada 2 TB dalam kapasiti. Kebanyakan sistem akan mempunyai antara 500 GB dan 1 TB penyimpanan, yang lebih daripada cukup untuk sistem komputer riba standard.

Jika anda melihat komputer riba untuk menggantikan desktop anda sebagai sistem utama anda yang akan memegang semua dokumen, video, program, dan lain-lain, pertimbangkan untuk mendapatkan satu dengan cakera keras yang 750 GB atau lebih besar.

Solid State Drive
Image result for ssd
Pemacu keadaan pepejal (SSDs) mula menggantikan cakera keras pada lebih banyak komputer riba, terutama komputer riba ultrathin baru.

Jenis cakera keras menggunakan set cip memori flash dan bukannya plat magnet untuk menyimpan data. Mereka menyediakan akses data yang lebih cepat, penggunaan kuasa yang lebih rendah, dan kebolehpercayaan yang lebih tinggi.


Kelemahannya ialah SSD tidak mempunyai kapasiti besar seperti cakera keras tradisional. Tambahan pula, mereka biasanya lebih mahal.

Komputer riba biasa yang dilengkapi dengan pemacu keadaan pepejal akan mempunyai mana-mana sahaja dari ruang penyimpanan 16 GB hingga 512 GB, walaupun terdapat beberapa yang tersedia dengan lebih daripada 500 GB tetapi mereka sangat mahal. Jika ini adalah satu-satunya storan di dalam komputer riba, ia sepatutnya mempunyai sekurang-kurangnya 120 GB ruang tetapi idealnya sekitar 240 GB atau lebih.

Jenis antara muka yang menggunakan pemacu keadaan pepejal juga boleh memberi impak besar kepada prestasi tetapi banyak syarikat tidak mengiklankannya secara terang-terangan. Sistem yang paling murah seperti Chromebook cenderung menggunakan eMMC yang tidak lebih daripada kad memori flash, manakala komputer riba prestasi tinggi menggunakan kad M.2 baru dengan PCI Express (PCIe).

Untuk maklumat lanjut mengenai pemacu keadaan pepejal di komputer, lihat Panduan Pembeli kami untuk Pemacu Negeri Solid.

Solid State Hybrid Drives
Image result for Solid State Hybrid Drives
Jika anda mahukan prestasi yang lebih tinggi daripada cakera keras tradisional tetapi tidak mahu mengorbankan kapasiti simpanan, pemacu hibrid keadaan pepejal (SSHD) adalah pilihan lain. Sesetengah syarikat merujuk kepada ini sebagai cakera keras hibrid sahaja.

Pemacu hibrid keadaan pepejal termasuk sejumlah kecil memori keadaan pepejal pada cakera keras tradisional yang digunakan untuk cache yang sering digunakan fail.


Mereka membantu mempercepatkan tugas seperti memacu komputer riba tetapi mereka tidak selalu lebih cepat. Sebenarnya, bentuk pemanduan ini lebih baik digunakan apabila bilangan aplikasi terhad digunakan secara kerap.

Smart Response Technology and SSD Cache
Sama seperti cakera keras hibrid, sesetengah komputer riba menggunakan kedua-dua cakera keras tradisional dengan pemacu keadaan pepejal yang kecil. Bentuk yang paling umum ini menggunakan Teknologi Intel Response Smart. Ini memberikan faedah dari kapasiti penyimpanan cakera keras semasa mendapatkan manfaat kelajuan pemacu keadaan pepejal.

Tidak seperti SSHD, mekanisme caching ini biasanya menggunakan pemacu yang lebih besar antara 16 dan 64 GB yang memberikan rangsangan kepada pelbagai aplikasi yang sering digunakan, berkat ruang tambahan.

Sesetengah ultrabooks yang lebih tua menggunakan satu bentuk caching SSD yang menawarkan kapasiti storan yang lebih tinggi atau kos yang lebih rendah, tetapi Intel telah mengubah ini supaya pemacu keadaan pepejal yang dikehendaki diperlukan agar mesin baharu dapat memenuhi keperluan penjenamaan ultrabook.

Ini semakin kurang umum sekarang bahawa harga SSD terus turun.
CD, DVD and Blu-ray Drives
Image result for CD, DVD and Blu-ray Drives
Sudah tentu anda dikehendaki mempunyai pemacu optik pada komputer riba kerana kebanyakan perisian diedar pada cakera, jadi diperlukan untuk memuatkan program ke komputer anda. Walau bagaimanapun, dengan peningkatan pengedaran digital dan kaedah penggantian alternatif, pemacu optikal bukanlah keperluan seperti yang pernah dilakukan oleh mereka.

Hari ini, mereka digunakan lebih untuk menonton filem atau bermain permainan, serta membakar program ke cakera, membuat DVD, atau membina CD audio.

Sekiranya anda memerlukan pemacu optikal, apakah jenis cakera yang anda perlukan pada komputer riba? Nah, apa sahaja yang anda dapatkan, mestilah serasi dengan DVD. Salah satu kelebihan hebat untuk komputer riba ialah keupayaan mereka untuk digunakan sebagai pemain DVD mudah alih. Sesiapa yang bergerak kerap melihat sekurang-kurangnya seorang yang mengeluarkan komputer riba dan mula menonton filem semasa penerbangan.

Penulis DVD agak standard untuk komputer riba itu mempunyai pemacu optik. Mereka boleh membaca dan menulis kedua-dua format CD dan DVD sepenuhnya. Ini menjadikan mereka sangat berguna bagi mereka yang ingin menonton filem DVD di mana saja atau untuk menyunting filem DVD mereka sendiri.

Sekarang bahawa Blu-ray telah menjadi piawai definisi tinggi defacto, lebih banyak komputer riba mula dihantar dengan pemacu ini.

Pemacu kombo Blu-ray mempunyai semua ciri pembakar DVD tradisional dengan keupayaan untuk memainkan filem Blu-ray. Penulis Blu-ray menambah keupayaan untuk membakar banyak data atau video ke media BD-R dan BD-RE.

Berikut adalah beberapa pilihan pemacu optik dan tugas-tugas yang paling sesuai untuk mereka:

  • Pengkomputeran asas w / DVD Main balik: DVD-ROM
  • Rakaman DVD / CD: Penulis DVD
  • Mainan HD Video: Blu-ray Combo
  • Rakaman Video HD: Penulis Blu-ray

Dengan kos komponen semasa, hampir tidak ada alasan bahawa komputer riba tidak akan mempunyai pembakar DVD jika ia akan mempunyai pemacu optik. Apa yang mengejutkan ialah pemacu Blu-ray tidak menjadi lebih standard kerana harga mereka juga agak rendah sekarang untuk pemacu kombo. Ia juga harus diperhatikan bahawa pemacu komputer riba pada umumnya lebih perlahan daripada pemacu serupa yang terdapat dalam sistem desktop.

Walaupun komputer riba tidak mempunyai pemacu optik dalaman, masih boleh menggunakannya selagi anda mempunyai port USB terbuka untuk ruang untuk memasang pemacu optik USB.

Nota: Apabila anda membeli komputer riba dengan pemacu optik, ia mungkin memerlukan perisian tambahan di luar sistem operasi untuk menonton filem DVD atau Blu-ray dengan betul.

Drive Accessibility
Kebolehcapaian memandu adalah penting ketika mempertimbangkan sama ada untuk menaik taraf atau mengganti pemacu yang rosak. Adalah penting untuk mengetahui apa yang anda lakukan, jadi anda mungkin menganggap mempunyai juruteknik yang sah membuka komputer.

Ini umumnya tidak menjadi masalah bagi ramai orang, tetapi dalam persekitaran korporat ia boleh menyebabkan masa kerja yang lebih tinggi untuk pekerja. Komputer riba yang mempunyai tempat memandu yang boleh diakses atau ditukar mempunyai kelebihan akses mudah dan pantas untuk peningkatan atau penggantian.

Di samping dapat diakses, ia juga penting untuk mendapatkan idea tentang apa jenis tempat memandu di sana dan apa keperluan saiznya. Sebagai contoh, tempat pemacu 2.5 inci yang digunakan untuk pemacu keras dan pemacu keadaan pepejal boleh datang dalam beberapa saiz. Pemacu 9.5 mm yang lebih besar sering mempunyai prestasi dan keupayaan yang lebih baik tetapi jika cakera pemacu hanya sesuai dengan pemacu 7.0 mm disebabkan oleh profil nipis, anda perlu mengetahui.

Begitu juga, sesetengah sistem menggunakan kad mSATA atau M.2 dan bukannya cakera keras 2.5 inci tradisional untuk pemacu keadaan pepejal mereka. Jadi, jika pemacu boleh diakses dan diganti, pastikan untuk mengetahui jenis antaramuka dan had saiz fizikal yang ada.

Semoga tips ini dapat membantu anda. 

Jangan lupa share ya.










Anda ada masalah dengan MacBook/Laptop/Iphone?

Slow

Rosak

Serangan Virus

Jangan risau!! 
Kami boleh bantu menyelesaikan masalah anda.. 

Tak tahu dimana lokasi 

MACNOTE STUDIO UIA Gombak?

Anda boleh hubungi kami melalui:

          ·   WhatsApp Abang M
          ·   Facebook Macnote studio
          ·   Careline 013 531 6110


Lot 1 As-Souq At-Tullab ,Mahallah Ali Ibn Talib, 
International Islamic University Malaysia, 
Universiti Islam Antarabangsa, 
53100 Jalan Gombak, 
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur


Google Maps : Macnote Mobile
E-mail  : macbookstation@gmail.com


Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari



Anda boleh datang terus ke MACNOTE di UIA Gombak:

1. KAMI DI GOMBAK ( DALAM UIA GOMBAK)

- 15 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG

- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 

- 30 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL

-40 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan