Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Khamis, 15 Februari 2018

Apakah Fungsi Memori Komputer?

Computer memory chips store system and user data.


Fungsi asas memori komputer adalah untuk menyimpan data. Bergantung pada jenis data yang disimpan dan peranan yang dimainkannya dalam operasi komputer, bagaimanapun, memori melakukan beberapa fungsi yang berbeza. Walaupun semua fungsi ini melibatkan penyimpanan data, RAM, ROM, memori flash dan cakera keras masing-masing melaksanakan fungsi yang berbeza dan perlu untuk memastikan komputer dan peralatannya bekerja.


 RAMImage result for ram ddr4

Memori akses rawak (RAM) menyediakan storan data aplikasi sementara. Alih-alih perlu kembali dan mencari maklumat pada cakera keras setiap kali komputer memerlukan sekeping data, komputer buat sementara waktu menyimpan fail yang kerap digunakan pada RAM, menjadikannya lebih mudah dicari. Apabila komputer dimatikan, semua data dalam RAM dipadamkan atau dipindahkan ke pemacu keras, membuat ruang untuk data baru apabila komputer mula beroperasi semula.


Cakera Keras (Hard Disk)Image result for hard disk

Pemacu keras adalah teras penyimpanan data komputer. Ia menyediakan ruang memori untuk sistem dan fail pengguna - semuanya dari sistem pengendalian anda ke dokumen dan imej. Dalam istilah mekanikal, cakera keras adalah cakera berputar yang dirawat dengan salutan magnetik, sama dengan reben magnetik yang menyimpan data pada kaset. Lengan bergerak membaca dan menyalin data ke dan dari cakera berputar, membolehkan anda membuka fail dari cakera keras atau menyimpan data baru.

Memori FlashImage result for flash memory

Memori kilat, istilah biasa untuk ingatan baca sahaja yang boleh diprogramkan secara elektronik (EEPROM), digunakan dalam kad permainan video komputer dan menyimpan beberapa maklumat penting sistem. Tidak seperti jenis memori lain yang menyalin atau memadam data byte-by-byte, EEPROM boleh mengedit data dalam kumpulan bait, menjadikannya pilihan yang popular untuk peranti seperti tongkat memori dan kamera di mana data yang disimpan sentiasa berubah. Tidak seperti cakera keras, EEPROM tidak memerlukan lengan yang rapuh, menyebabkan beberapa pengeluar komputer bergerak ke arah menggantikan cakera keras dengan seni bina kilat, walaupun teknologi itu lebih mahal daripada cakera keras.

ROMImage result for rom

Memori baca sahaja (ROM) digunakan untuk menyimpan data yang mengawal fungsi komputer yang paling asas, seperti memulakan, mengesan periferal dan mengendalikan kipas komputer. Seperti namanya, data tidak dapat diedit oleh sistem atau pengguna dan, tidak seperti RAM, data tetap direkodkan walaupun komputer dimatikan. Seperti cakera keras dan memori kilat, ROM adalah contoh memori yang tidak menentu - bermaksud bahawa ia tetap berada di tempat apabila kuasa dimatikan - sementara RAM dianggap sebagai memori yang tidak menentu.

Macbook / Laptop Rosak , Tanya Kami .. Dimana Kami? - ( Seri Kembangan Outlet )


 - 5 Minit Dari Kinrara
- 10 Minit Dari Cheras , Putrajaya
- 15 Minit Dari Puchong 
- 20 Minit Dari KL 
- 25 Minit Dari Bangsar









Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan