Macbook Repair - Mecnote: Punca Kipas Laptop Berbunyi Bising

Cari Model Mac

Jumaat, 5 Januari 2018

Punca Kipas Laptop Berbunyi Bising

Apa sebab fan / kipas laptop notebook / netbook bising. Kadang-kadang ketika laptop dinyalakan dalam waktu lama, terdengar suara bising  yang berasal dari kipas / fan laptop. Pada kes yang lebih teruk, komputer riba boleh terus berbunyi bising pada saat awal dinyalakan. Tentunya suara bising pada laptop akan sangat mengganggu, apalagi jika laptop digunakan di tempat umum. kenapa laptop berbunyi bising? apa peyebabnya cara mengatasi laptop berbunyi bising







1. Prossessor
Jika anda membuka banyak aplikasi atau program (multitasking), maka prosessor akan berkerja lebih keras. Prestasi prosessor akan sibut dan boleh menyebabkan panas. Kerana suhu laptop yang panas, kipas / fan segera bertindak mengurangkan panas. Kerana itulah kipas berputar sangat cepat sehingga menimbulkan bunyi bising. Sebaiknya jalankan program sesuai dengan keperluan. Perhatikan pula spesifikasi laptop anda, apakah memang mampu menjalankan perisian yang anda gunakan.

2. Kipas yang kotor
Jika anda tidak membuka banyak program tetapi laptop tetap bising, mungkin saja kipas laptop anda kotor. Kipas yang kotor boleh menghalang peredaran udara yang keluar dari dalam laptop sehingga menyebabkan panas. Anda boleh cuba membukanya sendiri dan membersihkannya, tetapi jika anda tidak pasti lebih baik menggunakan jasa orang lain yang mahir. 

3. Kipas sudah rosak
Mungkin saja penyebab laptop berbunyi bising adalah kipas laptop anda yang sudah rosak. Kipas yang rosak tidak akan bekerja sebagaimana mestinya sehingga menimbulkan bunyi bising. Jika sudah begini, anda boleh memeriksakannya pada doktor.

credit to okcs

Semoga tips ini dapat membantu anda. 

Jangan lupa share ya.

Anda ada masalah dengan MacBook/Laptop/Iphone?
  • Slow
  • Rosak
  • Serangan Virus

Jangan risau!! Kami boleh bantu menyelesaikan masalah anda.. 

Tak tahu dimana lokasi MACNOTE STUDIO UIA Gombak?

Anda boleh hubungi kami melalui:
          ·         WhatsApp Abang M
          ·         Facebook Macnote studio
          ·         Hotline 03-4010 3014

                         

Anda boleh datang terus ke MACNOTE di UIA Gombak:

1. KAMI DI GOMBAK ( DALAM UIA GOMBAK)

- 15 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
-40 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS



Tiada ulasan:

Catat Ulasan