Macbook Repair - Mecnote: Cara Reset PRAM dan NVRAM Mac dan MacBook

Cari Model Mac

Khamis, 11 Januari 2018

Cara Reset PRAM dan NVRAM Mac dan MacBook

Bagaimana Untuk Tahu Sama ada iPhone Anda Perlahan atau Tidak..?
Bingung dengan istilah PRAM dan NVRAM di Mac? Apakah PRAM dan NVRAM pada Mac dan MacBook? Apakah perbezaannya dengan SMC Mac? Bagi anda yang masih tidak tahu apa yang PRAM di Mac atau NVRAM di Mac, anda datang ke tempat yang betul.

Macs dan MacBooks dilengkapi dengan OS X atau MacOS yang sangat stabil dan jarang terdedah kepada masalah. Begitu juga dengan perkakasan Mac dan MacBook yang mempunyai kualiti yang baik sehingga sangat jarang mendapat masalah juga.

Tetapi tentu saja nama mesin buatan manusia dapat menjadi masalah, termasuk mesin yang dibuat oleh Apple. Beberapa masalah biasa seperti masalah Bluetooth, Wifi lambat, dan masalah lain kadang-kadang membuat anda kesal?

Jangan panik, kerana anda masih boleh cuba untuk menyelesaikan masalah Mac dan MacBook dengan menetapkan semula PRAM Mac atau menetapkan semula NVRAM Mac. Anda akan belajar bagaimana untuk menetapkan semula PRAM dan NVRAM dalam artikel ini.

 Image result for Apakah PRAM atau NVRAM?

Apakah PRAM atau NVRAM?
PRAM bermaksud Parameter Memori Rawak Parameter. NVRAM bermaksud Memory Access Randon Nonvolatile. PRAM lebih popular pada Mac lebih tua dan MacBooks, manakala Mac dan MacBook yang baru lebih dikenali sebagai NVRAM.

NVRAM adalah memori komputer untuk menyimpan tetapan tertentu di tempat yang boleh diakses dengan cepat oleh macOS. Tetapan yang disimpan dalam NVRAM bergantung kepada jenis Mac yang digunakan.

Beberapa maklumat yang disimpan dalam NVRAM adalah jumlah pembesar suara, resolusi skrin, pilihan permulaan cakera, maklumat panik kernel semasa, dan sebagainya. Tetapan tidak akan hilang apabila tiada kuasa.

 Image result for Apakah PRAM atau NVRAM?

Mesti Reset PRAM atau NVRAM pada Mac dan MacBook?
Sesetengah Mac dan MacBooks mempunyai masalah yang tidak dapat dikesan oleh OS X atau macOS. Atas sebab ini, menetapkan semula PRAM pada Mac dan MacBook atau NVRAM semula akan sangat membantu dan patut dicuba.

Sesetengah masalah ini boleh menjadi bunyi tiba-tiba hilang, pergerakan tetikus Bluetooth salah, trackpad tidak berfungsi, resolusi skrin tiba-tiba berubah, dan sebagainya.

Tetapi jika masalahnya adalah masalah OS X atau macOS, anda masih boleh memulihkan Mac dan MacBook anda dengan Time machine.



Bagaimana untuk Menetapkan semula Mac PRAM atau NVRAM
Jika anda mempunyai masalah yang tidak dapat diselesaikan oleh reset OS X atau memulihkan macOS, maka anda boleh cuba reset semula NVRAM Mac. Bagaimana untuk reset semula NVRAM dan PRAM juga sangat mudah.

Bagi anda yang ingin mengetahui bagaimana untuk menetapkan semula NVRAM dan PRAM pada Mac dan MacBook, anda boleh mengikuti tutorial mudah ini.

1- Matikan Mac. Jika Mac dan MacBook masih aktif, segera tutup Mac atau MacBook anda.
2- Tunggu seketika selepas Mac atau MacBook mati. Jangan hidupkan Mac dan MacBook anda dengan segera.
3- Sediakan kekunci Perintah (⌘), Opsyen, P, dan R pada papan kekunci. Jangan tekan dulu, tetapi hanya persiapkan diri untuk menekan kombinasi kunci dalam beberapa langkah seterusnya.
4- Hidupkan Mac atau MacBook anda. Sudah tentu anda akan mendengar suara boot atau bunyi permulaan Mac sebelum logo Apple muncul.
5- Terus tekan dan tahan kekunci Command (⌘), Pilihan, P, dan R pada papan kekunci apabila anda mendengar bunyi boot. Pegang butang tersebut.
Bagaimana untuk Menetapkan semula PRAM dan NVRAM Mac dan MacBook
6- Bertahan sehingga Mac atau MacBook dimulakan semula. Tunggu Mac untuk memulakan semula kali kedua dan anda mendengar bunyi boot kedua.
7- Anda boleh mengalih keluar butang tersebut dan tunggu sehingga boot dan log masuk ke desktop.
Beberapa maklumat seperti resolusi, jam, jumlah pembesar suara, dan lain-lain akan berubah. Sudah tentu anda boleh mengubah segala-galanya seperti sebelum proses penetapan semula NVRAM berjaya.

Sesetengah masalah Mac dan MacBook boleh diselesaikan dengan mengeset semula NVRAM atau menetapkan semula PRAM ini jika reset macOS gagal. Tidak ada mudarat dalam usaha untuk menetapkan semula NVRAM pada Mac dan MacBook anda apabila terdapat masalah?

Jika anda masih mengalami masalah Mac Mac dan MacBook dan kerosakan selepas reset semula NVRAM atau reset semula PRAM ini, anda boleh cuba untuk reset semula SMC Mac dan MacBook.

Bagaimana? Pernahkah anda cuba reset semula PRAM dan NVRAM dan menyelesaikan masalah anda?

credit to macpoin

Semoga tips ini dapat membantu anda. 

Jangan lupa share ya.

Anda ada masalah dengan MacBook/Laptop/Iphone?

Slow

Rosak

Serangan Virus

Jangan risau!! 
Kami boleh bantu menyelesaikan masalah anda.. 

Tak tahu dimana lokasi 

MACNOTE STUDIO UIA Gombak?

Anda boleh hubungi kami melalui:

          ·   WhatsApp Abang M
          ·   Facebook Macnote studio
          ·   Hotline 03-4010 3014


Lot 1 As-Souq At-Tullab ,Mahallah Ali Ibn Talib, 
International Islamic University Malaysia, 
Universiti Islam Antarabangsa, 
53100 Jalan Gombak, 
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur


Google Maps : Macnote Mobile
E-mail  : macbookstation@gmail.com



Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

                         

Anda boleh datang terus ke MACNOTE di UIA Gombak:

1. KAMI DI GOMBAK ( DALAM UIA GOMBAK)

- 15 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG

- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 

- 30 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL

-40 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS


Tiada ulasan:

Catat Ulasan