Macbook Repair - Mecnote: Bagaimana Bersihkan & Hapus Mac Mini

Cari Model Mac

Isnin, 29 Januari 2018

Bagaimana Bersihkan & Hapus Mac Mini

Bagaimana Bersihkan & Hapus Mac Mini


Sebelum anda menyingkirkan Mac Mini anda, anda perlu memadamkan data dari pemacu keras anda dan memasang semula sistem pengendalian OS X. Cara anda membersihkan dan memadamkan Mac Mini anda bergantung kepada sama ada anda mempunyai pemacu DVD atau tidak. Mac Minis dibuat selepas 2012 mempunyai Fusion Drive tanpa pemacu DVD. Untuk memadam Pemacu Fusion, anda perlu berada dalam talian dan anda akan menggunakan alat Pemulihan OS X terbina dalam. Untuk Mac Minis dengan pemacu DVD, gunakan cakera pemasangan OS X asal anda untuk menghapuskan cakera keras.

Utiliti Cakera dengan Cakera Pemasangan

1. Hidupkan Mac Mini dan masukkan cakera pemasangan OS X.

2. Tekan kekunci "C" semasa Mini bermula. Tetingkap pemasangan dibuka; anda mungkin digesa untuk mengimbas tetikus tanpa wayar jika anda menggunakannya.

3. Pilih bahasa dan tekan kekunci kursor "Kanan" pada papan kekunci untuk memasuki skrin menu Utiliti.

4. Klik "Utiliti | Utiliti Cakera | Macintosh HD | Padam." Jika anda menamakan semula cakera keras anda pada satu ketika, pilih nama yang anda berikan bukannya "Macintosh HD." Setelah anda mengklik "Hapus," ini tidak dapat dibatalkan.

5. Pilih "Utiliti Disk" dari menu, kemudian "Utilkan Disk Utility" selepas mesej pengesahan memadam muncul. Wizard pemasang OS X akan terbuka untuk memasang semula sistem operasi.

6. Klik "Teruskan" dan baca perjanjian lesen dan klik "Terima." Senarai pemacu yang ada muncul. Hanya perlu ada satu: yang anda baru sahaja dipadamkan. Pilih dan klik "Pasang."

7. Lengkapkan wizard pemasangan selepas mesej "Pasang Berjaya" muncul. Anda akan memilih susun atur geografi, bahasa dan papan kekunci. Apabila anda digesa untuk memindahkan data dari komputer lain klik "Jangan pindahkan data saya sekarang" dan klik melalui skrin Pendaftaran. Sekiranya anda menjual atau menyerahkan komputer, biarkan kosong ini untuk pemiliknya untuk mengisi.

Pemulihan OS X

1. Mulakan semula Mac Mini anda dan tahan "Command-R" semasa ia boot kembali. Ini membuka desktop dengan tetingkap Mac OS X Utilities di tengah. Jika anda melihat sebarang skrin lain - seperti skrin log masuk atau desktop biasa anda - ini bermakna anda tidak menahan "Command-R" cukup lama atau cukup lama. Cuba lagi.

2. Klik "Utiliti Disk" dari tetingkap Mac OS X Utilities yang dibuka. Seperti pada Utiliti Disk sebelumnya, anda akan memilih "Macintosh HD" dan "Hapus" untuk memadam data pada cakera keras anda.


3. Pilih "Utiliti Cakera Keluar" apabila anda melihat mesej kejayaan memadam. Sekarang pilih "Pasang semula OS X" dari tetingkap utiliti utama. Ikut arahan untuk memilih bahasa dan terima perjanjian lesen. Apabila sistem operasi dipasang semula, cakera keras anda bersih dan sedia digunakan semula.


Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS




Tiada ulasan:

Catat Ulasan