Macbook Repair - Mecnote: Apakah Jenis Pemacu SSD Yang Berada Di Dalam MacBook?

Cari Model Mac

Khamis, 25 Januari 2018

Apakah Jenis Pemacu SSD Yang Berada Di Dalam MacBook?

Apakah Jenis Pemacu SSD Yang Berada Di Dalam MacBook?


Pemacu keras SSD pepejal yang termasuk dalam MacBook Air atau boleh didapati sebagai pilihan dengan MacBook lain adalah komponen proprietari. Ini bermakna tidak seperti pemacu keras biasa yang termasuk dalam MacBook lain, adalah mustahil untuk mengatakan bahawa MacBook menggunakan pemacu tertentu dari pengeluar pihak ketiga. Walau bagaimanapun, SSD dari pengeluar tertentu boleh ditambah sebagai peningkatan pihak ketiga ke kebanyakan MacBooks.


Saiz SSD Apple
Pada masa penerbitan, Apple menawarkan penyimpanan SSD dalam saiz 64, 128 dan 256 gigabait dalam MacBook Air, dan 128, 256 dan 512GB di MacBook Pro. Model MacBook Air datang dengan standard dengan saiz SSD tertentu, dan hanya beberapa model yang boleh ditingkatkan dengan SSD yang lebih besar sebagai pilihan untuk membuat pesanan. Semua model MacBook Pro termasuk pemacu keras standard secara lalai, tetapi semuanya boleh dinaik taraf kepada SSD dalam mana-mana saiz di atas pada masa pembelian.

Prestasi SSD Apple
Suatu SSD tidak mempunyai bahagian yang bergerak, yang bermaksud bahawa tidak ada ketinggalan masa fizikal sementara pemacu mendapati data pada cakera berputar, seperti biasa dalam pemacu cakera biasa. Walau bagaimanapun, disebabkan keterbatasan teknikal, menulis data ke SSD secara umumnya lebih lambat daripada menulis kepada pemacu keras standard. Ujian tanda aras yang membandingkan SSD dengan pemacu keras menunjukkan bahawa walaupun pemacu keras yang lebih perlahan yang digunakan dalam komputer riba adalah sekitar satu perenam (17 peratus) lebih cepat daripada SSD ketika menulis ke pemacu. Walau bagaimanapun, SSD jauh lebih cepat daripada pemacu tradisional apabila membaca data kembali dari cakera, dengan hasil yang kira-kira dua hingga empat kali lebih cepat (100 hingga 300 peratus).

Penggunaan SSD Apple
Pemacu keras komputer riba tradisional menyimpan cakera berputar pada 4200, 5400 atau 7200 revolusi seminit, manakala SSD tidak mempunyai bahagian yang bergerak. Seperti yang dijangkakan, ini menyebabkan SSD menggunakan kuasa kurang daripada cakera keras tradisional, yang seterusnya membolehkan MacBook untuk melepaskan lebih lama dari cas baterinya. Sungguhpun SSD sedang digunakan, keperluan kekuatannya adalah kira-kira sepertiga (33 peratus) dari cakera keras berputar. Semasa tempoh pemanduan sedang terbiar, ini jatuh kepada sepersepuluh (10 peratus) daripada penggunaan tenaga cakera keras berputar.

Penambahbaikan Pihak Ketiga

Pelbagai pengeluar menawarkan peningkatan SSD untuk semua model MacBook. Apabila pembelian ditingkatkan, pemacu keras dalaman yang sedia ada dialih keluar, dan SSD mengambil tempatnya. Beberapa kit menaik taraf SSD termasuk alat yang diperlukan untuk membuka model MacBook tertentu anda, dan mungkin juga termasuk kes berasingan untuk pemacu keras dalaman anda, yang membolehkan anda melampirkannya kemudian sebagai pemacu luaran yang disambungkan ke port USB atau Firewire anda.



Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS






Tiada ulasan:

Catat Ulasan