Macbook Repair - Mecnote: Apa Itu USB Type-C dan Kelebihan

Cari Model Mac

Ahad, 21 Januari 2018

Apa Itu USB Type-C dan Kelebihan

apa itu usb type-c

Tahu apa jenis USB Type-C, Teknologi yang boleh menyambung peranti elektronik seperti Komputer Desktop, Komputer Riba / MacBook, Komputer Tablet, Telefon Pintar dan peranti elektronik lain.

Jika anda mempunyai peranti elektronik dan mahu menyambungnya dengan peranti elektronik lain, kemungkinan besar anda akan menggunakan teknologi USB. Dari Desktop ke komputer Smartphone, USB Flash Drive ke Laptop, USB adalah standard untuk menghubungkan sesama peranti elektronik.

MacBook terbaru Apple menggunakan Port USB Type-C tunggal yang bukan sahaja berfungsi untuk menyambung kepada semua peranti, tetapi juga untuk menyediakan Kuasa. Bermula pada 2016, HTC 10 dan LG G5 telah memasuki USB Type-C ke dalam reka bentuk dan kemudian diikuti oleh beberapa Penjual Telefon Pintar yang lain.

Kemudian apakah jenis USB Type-C dan apa yang menjadikannya lebih baik daripada pendahulunya? mari kita lihat lebih dekat.

Bas Serial Universal (USB)
USB mempunyai banyak versi, dan pada amnya versi USB merujuk kepada kelajuan dan fungsi kabel USB, manakala Jenis USB (jenis USB) merujuk kepada bentuk fizikal dan pendawaian pelabuhan dan soket.

Sebelum membincangkan apa jenis USB Type-C, saya pertama akan membincangkan pendahulunya, iaitu USB Type-A dan USB Type-B supaya anda lebih mudah memahami jenis USB.

USB Type-A



USB Type-A yang juga dikenali sebagai USB Standard-A adalah penyambung USB klasik yang kami tahu setakat ini. Penyambung berbentuk segi empat tepat ini adalah reka bentuk asal dan merupakan penyambung piawai yang digunakan pada banyak peranti.

Pada kabel USB, penyambung Type-A, juga dikenali sebagai penyambung A-lelaki, adalah bahagian yang memasuki tuan rumah, seperti Komputer. Semasa di hos, port USB (palam) di mana A-lelaki dimasukkan dipanggil port A-perempuan. Pelabuhan Jenis-A digunakan secara meluas / dipasang pada peranti Host, termasuk komputer desktop, komputer riba, konsol permainan, pemain media dan sebagainya.

Versi USB yang berbeza termasuk USB 1.1, USB 2.0 dan USB 3.0 mempunyai reka bentuk yang sama seperti USB Type-A. Yang bermaksud Penyambung Jenis-A sentiasa serasi dengan Port Jenis-A walaupun peranti dan hos menggunakan versi USB yang berbeza. Sebagai contoh, cakera keras USB 3.0 luaran juga mengatakan ia menggunakan port USB 2.0, dan sebaliknya.

Begitu juga, peranti elektronik kecil seperti tetikus, papan kekunci atau penyesuai rangkaian dengan kabel USB sentiasa menggunakan penyambung Jenis-A. Ini juga terpakai kepada alat tanpa wayar, seperti pemacu denyar dan bluetooth.

Penyambung dan USB 3.0 Port mempunyai lebih banyak pin daripada USB 2.0. Ini dilakukan untuk meningkatkan kelajuan dan kuasa output yang lebih tinggi. Bagaimanapun, pin ini ditetapkan supaya tidak mengganggu keserasian versi fizikal USB lama.

Terdapat juga beberapa variasi jenis-A termasuk Mini Type-A dan Micro Type-A, tetapi tidak pernah digunakan secara meluas kerana ia mempunyai jenis soket USB yang berbeza pada kebanyakan peranti host. Kini variasi Jenis-A ini telah ditinggalkan.

Ia tidak selalu berlaku bahawa apa-apa yang anda palam akan berfungsi dengan baik, kerana standard USB yang baru juga menyampaikan lebih banyak kuasa, yang mungkin diperlukan oleh peranti yang anda pasangkan, tetapi kebanyakannya berfungsi dengan baik.

USB Type-B



Biasanya, penyambung Jenis-B adalah hujung kabel USB standard yang dipasang ke peranti periferi (seperti pencetak, telefon, atau cakera keras luaran). Ia juga dikenali sebagai Jenis B-lelaki. Pada peranti persisian, port USB dirujuk sebagai Jenis B-perempuan.

Oleh kerana peranti periferi berbeza mengikut bentuk dan saiz, Jenis-B dan Penyambung Port masing-masing juga mempunyai pelbagai reka bentuk. Sehingga kini, terdapat lima reka bentuk yang popular untuk pelabuhan dan penyambung USB Type-B. Dan kerana hujung kabel USB Jenis-A masih sama, hujung Jenis-B digunakan untuk menentukan nama kabel itu sendiri.

Jenis USB Type-B:

Standard Asal (Standard-B): Reka bentuk ini pertama kali dibina untuk USB 1.1 dan juga digunakan pada USB 2.0. Standard-B kebanyakannya digunakan untuk menyambung peranti periferi besar, seperti pencetak atau pengimbas ke komputer.

Mini-USB (atau Mini-B USB): Bentuk yang lebih kecil, port Mini-USB Type-B boleh didapati di peranti mudah alih yang lebih tua, seperti kamera digital, telefon pintar, dan pemacu mudah alih yang lebih tua. Kini reka bentuk ini hampir ditinggalkan.

Micro-USB (atau Micro-B USB): Sedikit lebih kecil daripada port USB-Mini, USB Jenis-B pada masa ini sedang digantikan oleh USB Type-C, seperti pada pengecasan dan pengecasan pelabuhan untuk telefon pintar dan tablet terkini .

Micro-USB 3.0 (atau Micro-B USB 3.0): Micro-USB 3.0 adalah reka bentuk terluas dan kebanyakannya digunakan untuk pemacu mudah alih USB 3.0. Biasanya, hujung kabel Jenis-A berwarna biru.

Standard-B USB 3.0: Reka bentuk ini sangat mirip dengan standard B, tetapi direka untuk mengendalikan kelajuan USB 3.0. Biasanya kedua-dua hujung kabel berwarna biru.

port perti dan USB 3.0 penyambung Powered B. Reka bentuk ini mempunyai dua pin tambahan untuk menyediakan kuasa tambahan untuk peranti periferi. Di samping itu, terdapat port Micro Type-AB yang jarang berlaku, membolehkan peranti berfungsi, sama ada sebagai hos atau peranti periferi.

Exclusive USB
Tidak semua peranti menggunakan kabel USB standard yang dinyatakan di atas. Sebaliknya, sesetengah menggunakan reka bentuk eksklusif pada pelabuhan dan penyambung Jenis-B.

Contoh terbaik dari peranti ini ialah iPhone dan iPad, di mana terdapat 30 pin atau penyambung kilat yang diletakkan di hujung Jenis-B. Walaupun tip-tip A masih menggunakan saiz standard.



Versi USB
Perkara terakhir yang perlu anda ketahui sebelum kita membincangkan apakah USB Type-C ialah versi USB. Saya akan bermula dari versi terawal.

USB 1.1: Dikeluarkan pada bulan Ogos 1998, ini adalah versi USB pertama yang diterima secara meluas (secara teknikal, versi pertama adalah 1.0 tetapi tidak membuatnya masuk ke pasaran). Versi ini mempunyai kelajuan maksimum 12 Mbps (walaupun dalam kebanyakan kes ia hanya mencapai 1.2 Mbps). Versi ini hampir tidak digunakan.

USB 2.0: Dilancarkan pada April 2000, versi ini mempunyai kelajuan maksimum 480 Mbps dalam mod Hi-Speed, atau 12 Mbps dalam mod Kelajuan Penuh. Ia kini mempunyai kuasa output maksima 5V, 1.8A dan serasi dengan USB 1.1.

USB 3.0: Dilancarkan pada November 2008, USB 3.0 mempunyai kelajuan maksimum 5 Gbps dalam mod SuperSpeed. Port USB 3.0 (dan penyambung) biasanya biru. USB 3.0 serasi dengan USB 2.0 dan port yang boleh menyalurkan kuasa sehingga 5V, 1.8A. versi ini juga kadang-kadang dirujuk sebagai USB 3.1 Gen 1.

USB 3.1 (kadangkala dirujuk sebagai USB 3.1 Gen 2): Dikeluarkan pada 26 Julai 2013, USB 3.1 adalah dua kali lebih laju seperti USB 3.0, iaitu 10 Gbps (sekarang dipanggil SuperSpeed ​​+ atau SuperSpeed ​​USB 10 Gbps). USB 3.1 adalah serasi dengan USB 3.0 dan USB 2.0.

USB 3.1 mempunyai tiga profil kuasa (mengikut Spesifikasi Penyampaian Kuasa USB) dan membolehkan peranti yang lebih besar untuk menarik kuasa daripada tuan rumah: sehingga 2A pada 5V (untuk penggunaan kuasa sehingga 10W) ​​dan pilihan sehingga 5A sama ada pada 12V (60W) atau 20V (100W).

Produk pertama USB 3.1 dijangka akan disediakan pada penghujung 2016, dan kebanyakan akan menggunakan reka bentuk USB Type-C.

Apakah USB Jenis-C (USB-C) dan Kelebihan Menggunakan Teknologi Jenis USB Terkini



Akhirnya, kita pergi ke perbincangan utama tentang apa yang USB Type-C dan kelebihannya.

USB Type-C adalah spesifikasi USB untuk plug-in 24-pin yang boleh diterbalikkan untuk peranti USB dan kabel USB.

Secara fizikal, Port USB dan Penyambung USB Jenis-C adalah saiz yang sama dengan Micro-B USB yang disebutkan di atas. Port Jenis-C hanya mengukur 8.4 mm dan 2.6 mm. Yang bermaksud cukup kecil untuk digunakan walaupun untuk peranti elektronik terkecil.

Dengan USB Type-C kedua-dua hujung kabel USB adalah sama, membolehkan untuk digunakan ke belakang dan sebagainya. Anda juga tidak perlu risau jika posisisnya terbalik apabila menyambungkannya kerana ia berfungsi dengan baik.

Sejak tahun 2015, USB Type-C telah banyak disesuaikan dan digunakan dalam banyak telefon dan tablet. Banyak peranti storan baru juga menggunakan port USB Jenis-C berbanding dengan port USB Jenis-B. Hampir semua peranti yang menyokong USB 3.1 menggunakan Port USB Jenis-C.

USB 3.1 mempunyai kelajuan maksimum 10 Gbps dan boleh menghasilkan output kuasa sehingga 20V (100W) dan 5A. Apabila anda menganggap kebanyakan komputer riba 15 inci yang hanya memerlukan kira-kira 60W, ini bermakna pada masa depan laptop akan dikenakan caj sama seperti mengecas telefon semasa, melalui port USB yang kecil. Pada masa ini, MacBook terbaru Apple telah menggunakan port USB Jenis-C sebagai port kuasa.

USB Type-C juga membolehkan kuasa dua hala, jadi tambahan untuk mengecas peranti periferi, jika boleh, peranti periferi juga boleh digunakan untuk mengecas peranti hos. Dengan kata lain, anda boleh melakukan apa sahaja dengan penyesuai kuasa dan kabel USB. USB Type-C ketara mengurangkan bilangan kabel yang kini diperlukan untuk membuat peranti berfungsi.

Satu Pelabuhan, Satu Kabel, Tidak Perlu Merepotkan Lagi

Selepas membincangkan apakah USB Type-C, mari kita lihat bagaimana teknologi USB terkini pada masa akan datang.

USB Type-C dan USB 3.1 serasi dengan USB 3.0 dan USB 2.0. Pada sambungan USB Jenis-C tulen, Pelabuhan dan Penyambung Jenis-A tidak lagi termasuk. Walau bagaimanapun, anda akan mendapat perlawanan Jenis-A dengan kabel Jenis-C. Di atas semua, akan ada penyesuai untuk menjadikan tuan rumah dan peranti Tipe C berfungsi dengan peranti USB sedia ada.

Inilah kali pertama USB memerlukan penyesuai, mungkin sekarang, dan sekurang-kurangnya untuk masa yang akan datang. Forum USB Implementers, kumpulan yang bertanggungjawab untuk pembangunan USB, mengatakan bahawa USB Type-C direka untuk masa depan, yang bermaksud reka bentuk akan digunakan untuk masa depan dan versi USB yang lebih pantas.

USB Type-C akan mengambil masa beberapa tahun untuk menjadi seperti yang popular pada masa ini pada Jenis Tuan, dan apabila itu berlaku, ia akan memudahkan cara kita berinteraksi dengan Peranti Elektronik / Peranti.

Bahkan, Intel juga bekerja pada audio USB standard (apabila artikel ini ditulis) yang mungkin membuat bicu audio 3.5 mm tidak lagi digunakan pada masa akan datang.

Dan dengan penambahan Thunderbolt 3 semasa, menjadikannya USB Type-C super set. Kemudian, kami hanya memerlukan satu jenis pelabuhan dan kabel untuk menyambungkan semua peranti periferi dan komputer. Dianggarkan terima kasih kepada sokongan untuk USB Type-C, penggunaan Thunderbolt 3 akan memulakan sesuatu yang tidak pernah berlaku dengan versi Thunderbolt sebelumnya.

Nota:
Selepas mengetahui jenis USB Type-C, kelebihan dan bagaimana penerapan teknologi ini pada masa akan datang, maka jika anda membeli peranti baru seperti Smartphone, Tablet, Laptop atau peranti elektronik lain, anda harus memeriksa sama ada peranti telah menggunakan USB Type-C atau tidak . Jika tidak, anda harus mencari peranti lain yang mempunyai fungsi yang sama tetapi telah menggunakan USB Type-C untuk keserasian peranti anda kemudian.

credit to www.jejakwaktu.com

Semoga tips ini dapat membantu anda. 

Jangan lupa share ya.

Anda ada masalah dengan MacBook/Laptop/Iphone?

Slow

Rosak

Serangan Virus

Jangan risau!! 
Kami boleh bantu menyelesaikan masalah anda.. 

Tak tahu dimana lokasi 

MACNOTE STUDIO UIA Gombak?

Anda boleh hubungi kami melalui:

          ·   WhatsApp Abang M
          ·   Facebook Macnote studio
          ·   Careline 013 531 6110


Lot 1 As-Souq At-Tullab ,Mahallah Ali Ibn Talib, 
International Islamic University Malaysia, 
Universiti Islam Antarabangsa, 
53100 Jalan Gombak, 
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur


Google Maps : Macnote Mobile
E-mail  : macbookstation@gmail.com


Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari



Anda boleh datang terus ke MACNOTE di UIA Gombak:

1. KAMI DI GOMBAK ( DALAM UIA GOMBAK)

- 15 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG

- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 

- 30 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL

-40 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan