Macbook Repair - Mecnote: 4 punca kerosakan hard disk dan cara melindunginya

Cari Model Mac

Isnin, 29 Januari 2018

4 punca kerosakan hard disk dan cara melindunginya

Kerosakan Fizikal


Seperti yang kita sedia maklum komponen hardisk adalah pekakasan yang paling penting dalam Mac. Ada beberapa punca mengapa sesetengah hardisk cepat rosak. hardisk ini adalah sesuatu pekakasan yang sensitif di dalam Mac komponen. kemungkinan penyebab berlakunya kerosakan hardisk adalah dengan berlakunya gegaran yang kuat ketika anda bergerak. ini akan menyebabkan berlaku kerosakan hardisk. 




Terlampau Panas

Hardisk juga tidak boleh terlalu panas kerana apabila komponen ini panas akan menyebabkan kerosakan kepada komponen tersebut. anda akan mengalami masalah apabila situasi ini berlaku. keadaan di sebabkan kerangka ataupun motherboard yang tidak di jaga dengan sempurna oleh anda. 



Fragmentasi fail




Disk Frag ini bukanlah punca hardisk anda rosak tetapi di sebabkan oleh proses yang hendak di lakukan. ini kerana proses disk frag menyebabkan banyak pecahan yang terpaksa di lakukan dengan mencari data data untuk di susun semula. ini akan menyebabkan proses pemecahan data di dalam hardisk terlalu berat untuk di lakukan.



Gangguan bekalan elektrik


Bekalan elektrik boleh menyebabkan kerosakan kepada komponen hardisk yang berada di dalam Mac anda. ini kerana bekalan elektrik yang tidak boleh di tampung oleh hardisk dan akan menyebabkan komponen tersebut rosak.



















Macnote Studio Seri Kembangan


Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari








Tiada ulasan:

Catat Ulasan