Macbook Repair - Mecnote: Sebab-Sebab Yang Menyebabkan Berlakunya BlueScreen (BSOD)

Cari Model Mac

Jumaat, 8 Disember 2017

Sebab-Sebab Yang Menyebabkan Berlakunya BlueScreen (BSOD)

Pernah atau tidak anda mengalami masalah BlueScreen? Kalau pernah mesti anda rasa stress, macam mana tak stress tengah buat kerja kejap-kejap BlueScreen. Ia datang tanpa beri apa-apa amaran dan berpotensi mengganggu produktiviti anda. Masalah ini sangat dikenali dikalangan pengguna Windows.
BlueScreen (BSOD) adalah paparan error pada skrin monitor anda yang boleh berlaku kepada kebanyakkan OS Windows dan berpunca dari pelbagai sebab. Berlaku konflik dari perisian(software) atau pun perkakasan(hardware) yang boleh menyebabkan (BSOD).
 Malangnya, sebab berlaku BlueScreen menjadi misteri sehingga anda sendiri atau technician dapat mengenal pasti dari mana punca ia berlaku dan memperbaiki masalah tersebut.
IT techinician juga memerlukan masa berjam-jam untuk troubleshot masalah tersebut sekiranya tidak pasti dari mana punca ia berlaku.

JENIS BLUESCREEN (BSOD)
Terdapat pelbagai jenis BlueScreen(BSOD), dan setiap daripada masalah itu memerlukan jalan penyelesaian yang berbeza-beza. Sama ada ia berpunca dari masalah driver, hardware ataupun operating system error.

  • Driver konflik
Driver konflik berlaku apabila dua atau lebih driver ia itu software yang digunakan untuk mengawal hardware laptop atau komputer tidak berfungsi dengan baik.
Ini juga boleh berlaku apabila beberapa driver yang di installs untuk peranti tertentu sebagai contoh wirelss driver dan tanpa anda unistall versi yang lama terlebih dahulu, ada kemungkinan akan menyebabkan driver konflik.

  • Hardware konflik
Dengan tweak hardware laptop atau komputer juga boleh menyebabkan berlakunya BlueScreen(BSOD). Sebagai contoh, silap melakukan overclocking pada komputer boleh menyebabkan BlueScreen serta merta.
Walau bagaimanapun, BlueScreen(BSOD) juga boleh berlaku sekiranya RAM anda tidak diletakkan dengan betul ataupun hardware dan motherboard yang bermasalah.

  • Operating System (OS) error
Senjak dari dulu lagi masalah seperti ini berpunca dari kesilapan user itu sendiri ataupun berpunca dari malware yang mampu merosakkan fail-fail penting dari Operating System anda.
Kehilangan fail yang penting boleh menyebabkan berlaku error, dan menyebabkan laptop atau pc anda anda sentiasa loop keluar BlueScreen(BSOD) di mana setiap kali anda on laptop atau pc.

Walaupun hanya dengan beberapa sebab ini berlaku Bluescreen, ada sesetengah masalah memerlukan masa yang lama untuk di diagnos, bergantung pada punca yang menyebabkan ia berlaku.


Semoga tips ini dapat membantu anda. Jangan lupa share ya.


Anda ada masalah dengan MacBook/Laptop/Iphone?
  • Slow
  • Rosak
  • Serangan Virus

Jangan risau!! Kami boleh bantu menyelesaikan masalah anda.. 

Tak tahu dimana lokasi MACNOTE STUDIO UIA Gombak?

Anda boleh hubungi kami melalui:
          ·         WhatsApp Abang M
          ·         Facebook Macnote studio
          ·         Hotline 03-4010 3014

                    

                         

Anda boleh datang terus ke MACNOTE di UIA Gombak:

1. KAMI DI GOMBAK ( DALAM UIA GOMBAK)

- 15 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
-40 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan