Macbook Repair - Mecnote: Cara Untuk Tingkatkan Jangka Hayat Bateri Mac – Part 1

Cari Model Mac

Khamis, 21 Disember 2017

Cara Untuk Tingkatkan Jangka Hayat Bateri Mac – Part 1

Cara Untuk Tingkatkan Jangka Hayat Bateri Mac – Part 1


Dari masa ke semasa, teknologi apple meningkat dan produk seperti MacBook semakin maju dan setiap tahun design akan bertukar dan semakin nipis, akan tetapi jangka hayat untuk bateri tersebut masih di tahap yang sama. Ini membuatkan sesetengah pengguna tegar produk tersebut berasa hairan.
Produk MackBook yang berada dipasaran sekarang ini sangat hebat dari segi performance, tahap hayat bateri masih sama seperti model yang sebelumnya. Kadang-kadang 4 jam jangka hayat bateri dari MacBook Pro tidak mencukupi.
Jadi apa yang anda boleh lakukan?
1. UPDATE TO LATEST OS
Berkenaan MacBook Pro 2016 kebanyakkan mengalami masalah paparan bateri yang tidak tepat
isu paparan turun naik bateri boleh diselesaikan dengan update latest MacOS Sierra, sekiranya MacBook Pro anda keluaran 2016 dan menghadapi isu berkenaan bateri, apa yang patut anda lakukan dahulu adalah update latest OS dan software. Ini kerana terdapat bugs pada software.
2. CHECK KONDISI BATERI
Jika anda mengalami masalah dengan jangka hayat beteri, terutamanya jika MacBook anda mati dalam masa kurang dari 1 jam, maksudnaya bateri anda perlu di tukar. Sekiranya Mac anda still anda warranty saya nasihatkan pergi Mac care centeruntuk check.
Anda boleh check Mac dengan cara, klik gambar bateri icon dekat menu bar sambil hold key option.
Sekiranya paparan Condition Normal, jadi bateri itu tiada masalah. tetapi sekiranya bateri itu bermasalah, akan ada paparan Replace Soon. Itu bermaksud anda perlu tukar bateri Mac anda.
3. BERALIH KE SAFARI BROWSER
Serius, ini adalah satu-satunya perkara yang akan memberi impak yang sangat ketara terhadap penggunaan bateri anda. Mudah sahaja anda hanya perlu beralih kepada safari browser dari chrome boleh meningkatkan hayat bateri anda dengan 1-2 jam bergantung pada tahap penggunaan anda.
Saya telah menggunakan kedua-dua browser ini safari dan chrome. Berlaku perbezaan yang sangat ketara semasa menggunakan chrome dan safari. Sebab inilah saya bertukar kepada browser safari.
4. CUSTOMIZE ENERGY SAVER MODE
MacOS dilengkapi dengan Energy Saver Mode bertujuan untuk membantu anda memaksimakan penjimatan hanyat bateri. Dalam system preferences, pilih energy saver.
·         Dari slide bar, anda boleh set masa berapa lama screen akan menyala sebelum terpadam sekiranya anda tidak menggunakannya.
·         Pada setting dibawah tick slightly dim display when on battery power dan tick put harddisk to sleep when possible.
5. DIM YOUR SCREEN
Percaya atau tidak, skrin laptop adalah salah satu daripada komponen yang banyak menggunakan kuasa bateri. Lebih cerah brightness skrin laptop anda lagi banyak kuasa bateri yang digunakan bergantung pada level brightness anda.
Anda boleh lakukan dengan menggunakan function F1 dan F2 pada keyboard. Anda juga mungkin mahu disable function automatic brightness. Pergi ke system preferences > pilih display.





Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS





Ez Bro




Tiada ulasan:

Catat Ulasan