Macbook Repair - Mecnote: Cara menyelesaikan masalah Bateri CMOS

Cari Model Mac

Sabtu, 30 Disember 2017

Cara menyelesaikan masalah Bateri CMOS



Laptop, seperti juga komputer desktop, biasanya mengandungi CMOS, atau complementary metal-oxide-semiconductor Bateri. Bateri ini dipasang pada motherboard, berfungsi mengekalkan maklumat BIOS yang tersimpan dalam komputer riba apabila bekalan kuasa ditutup. Ia juga mengekalkan maklumat tarikh dan masa, danmenyimpan maklumat yang ada didalam RAM sekiranya berlaku gangguan kuasa.


Bateri CMOS biasanya bertahan antara empat hingga tujuh tahun di komputer sebelum ia mula kehabisan voltan.Anda akan tahu apabila bateri CMOS anda telah menuju jangka hayatnya anda akan melihat mesej yang menyebutsesuatu seperti “CMOS checksum error” atau lain lain masalah yang sama. Tidak Sering kali, anda akan melihat mesej ralat ini keluar pada skrin apabila boot up, ia jelas menunjukkan bahawa bateri hampir mati tetapi belum hilang kuasa sepenuhnya. Ini adalah masa yang sesuai untuk menggantikan bateri. Walau bagaimanapun, jika anda mendapat mesej ralat setiap kali anda boot, bateri mungkin benar-benar sudah mati, dan anda mungkin telah kehilangan tetapanBIOS anda bersama-sama dengan beberapa maklumat sistem lain.


Sebelum menanggalkan bateri CMOS untuk diganti, pastikan anda masuk BIOS mode pada laptop anda, dan tulissemua tetapan dalam menu BIOS anda. Inilah tetapan yang disimpan pada bateri itu, dan apabila anda mengeluarkanbateri itu, data akan dipadamkan. Selepas menggantikan dengan bateri baru anda boleh masuk ke tetapan BIOS danmemulihkan tetapan dari salinan andaasukkan semula tetapan.


Dalam laptop, bateri CMOS biasanya ditemui di bawah papan kekunci. Ia juga penting untuk ambil perhatian bahawapada sesetengah model, bateri CMOS dipateri terus ke motherboard, di mana anda tidak akan dapat mengeluarkan bateri tanpa bantuan profesional. Ada sesetengah laptop mepunyai bateri CMOS yang boleh ditanggalkan, tetapibiasanya akan ada klip yang memegangnya. Hanya buka klip, keluarkan bateri, dan menggantikannya dengan yang baru. Juga terdapat Bateri cmos disambung ke motherboard dengan cable, di mana terdapat logam yang menyepit antara kutub bateri, dan dibalut erat dengan plastic khas, biasanye agak sukar menggantikan bateri ini kerana jika plastik dan penyebit dibuka, dan diletakan dengan yang baru, tanpa logam dilekat semula, akan terdapat kelonggaran dan menyebabkan bateri tidak tersambung.Lebih mudah menggantikannya dengan bateri cmos yang sudah tersedia seperti asal.

Credit to atozcs


Semoga tips ini dapat membantu anda. 

Jangan lupa share ya.

Anda ada masalah dengan MacBook/Laptop/Iphone?
  • Slow
  • Rosak
  • Serangan Virus

Jangan risau!! Kami boleh bantu menyelesaikan masalah anda.. 

Tak tahu dimana lokasi MACNOTE STUDIO UIA Gombak?

Anda boleh hubungi kami melalui:
          ·         WhatsApp Abang M
          ·         Facebook Macnote studio
          ·         Hotline 03-4010 3014

                         

Anda boleh datang terus ke MACNOTE di UIA Gombak:

1. KAMI DI GOMBAK ( DALAM UIA GOMBAK)

- 15 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
-40 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS


Tiada ulasan:

Catat Ulasan