Macbook Repair - Mecnote: Buat 5 Benda Ini Kalau Macbook Air Overheating

Cari Model Mac

Sabtu, 2 Disember 2017

Buat 5 Benda Ini Kalau Macbook Air Overheating

Buat 5 Benda Ini Kalau Macbook Air Overheating

 

Anda mungkin beranggapan jika MacBook overheating ia akan mengeluarkan bunyi seperti hairdryer dan panas seperti di grill pada permukaan yang sangat panas.
Jika ia terlalu panas dan menyebabkan MacBook terpadam secara tiba-tiba, maknanya MacBook anda ada masalah overheating.
Ada 5 perkara yang boleh anda lakukan:-
1. KENALI HAD MAC ANDA
MacBook Air ini sangat compact, bererti penyebaran haba bukan strong point untuk MackBook AirMacBook Air ini mempunyai satu saluran vent, dan ia terletak pada engsel/hinge dan kebarangkalian untuk berlaku overheating adalah tinggi.
Menjalankan proses atau aplikasi yang intensif seperti, redering video & music, editing video, bermain permainan video games atau membuka berpuluh-puluh open tabs pada browser anda. Ini akan membebankan processor, bila perkara seperti ini berlaku processor akan berkerja dengan lebih keras.
Sebagai peringatan, anda perlu tahu Macbook Air ini tidak direka khas untuk melaksanakan tugasan yang berat seperti desktop PC.
Solution / Tips
·         Kurangkan membuka terlalu banyak open tabs pada browser
·         Elak daripada menggunakan aplikasi atau software yang terlalu intensif
·         Jangan bermain permainan video games terlalu lama.
2. HENTIKAN APLIKASI YANG TERLALU MENDESAK
Pernah tak scenario ini berlaku  kepada anda? Dimana ketika anda sedang berjalan ke bilik, kedengaran bunyi yang sangat kuat keluar dari MacBook Air anda. Kemungkinan besar ada aplikasi yang menyebabkan processor tersebut berjalan atau bekerja dengan lebih keras bagi untuk menjalan aplikasi itu
Di sini anda boleh check aplikasi apa yang menggunakan banyak kuasa dari processor dengan membuka activity monitor.
Solution / Tips
·         Cari applications > kemudian pilih utilities > klik pada bahagian cpu > double click aplikasi menggunakan terlalu banyak kuasa dari
·         Disable plugin seperti adobe flash ini akan memberhentikan flash video daripada
List proses adalah mengikut peratusan yang ada menggunakan kuasa pemprosesan. Anda boleh padam proses yang menggunakan banyak kuasa pemprosesan dari processor dan klik X untuk tutup/padam.
3. TEST FAN
Jika masalah anda adalah sedikit lebih ketara dan MacBook Air anda kerap terpadam, anda perlu lakukan test pada fan anda. Kalau MacBook Air anda mengeluarkan bunyi seperti bergesel, itu tanda fan sudah ada masalah. Tetapi bukan semua masalah nampak jelas.
Mujurlah, boleh test peralatan anda dengan menggunakan apple hardware test atau menggunakan apple diagnostic. Jangan risau kedua-dua adalah sama cara untuk access pun menggunakan cara yang sama.
·         Shutdown Mac anda dan sambungkan power cable
·         Tekan butang power dan hold butang ( sebelum grey startup screen muncul)
·         Pilih bahasa bila ia keluar di paparan skrin dan ikut instruction yang di berikan
Jika anda menggunakan apple diagnostic pada model Mac yang baru akan keluar paparan seperti gambar dibawah. Anda tidak perlu buat apa-apa kerana test tersebut berjalan secara automatik. Sekiranya ada masalah dan Mac tiada lagi warranty, anda perlu mengeluarkan kos baik pulih.
Sekiranya anda menggunakan apple hardware test pada model Mac yang lama, ia akan mengeluarkan paparan basic testtersebut dan basic test ini sudah cukup untuk detect masalah cooling.
Mac yang datang dengan OS X 10.7 dan sebelumnya boleh menghantar maklumat ke internet. kalau anda masih ada warranty.
 4. OVERRIDE FAN
Sekiranya MacBook Air tersebut sentiasa panas dan berusaha untuk tahu kenapa, apa yang boleh anda lakukan ialah dengan install applikasi smcFanControlAplikasi adalah percuma dan membolehkan anda untuk lihat suhu cpu dan set kelajuan fan
Aplikasi ini membolehkan anda untuk bypass setting yang telah di set oleh apple berkenaan dengan kelajuan fan. Membolehkan anda memilih tahap kelajuan minimum atau maximum. Dengan matlamat untuk menjaga komponen hardware dari overheating.
5. CLEANDUST & THERMAL PASTE
Pilihan terakhir adalah dengan melakukan servis cleandust dan thermal paste. Dimana habuk dan debu yang telah banyak terkumpul dalam MacBook anda dan menyebabkan air flow tidak lancer yang boleh menyebabkan komponen-komponen didalam logicboard tersebut overheating.
Ataupun mungkin anda tidak pernah melalukan servis cleandust dan menukar thermal paste yang sudah kering senjak dari anda beli MacBook tersebut boleh menjadi punca overheating.
Solution / Tips
·         Buat servis cleandust
·         Menukar thermal paste yang sudah kering

Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS



Ez bro





Tiada ulasan:

Catat Ulasan