Macbook Repair - Mecnote: 4 Windows Apps Yang Perlu Di Update Selalu

Cari Model Mac

Sabtu, 2 Disember 2017

4 Windows Apps Yang Perlu Di Update Selalu

4 Windows Apps Yang Perlu Di Update Selalu



Adalah penting untuk memastikan sistem windows anda dan aplikasi sentiasa up-to-date. Bukan sahaja anda akan mendapatkan ciri-ciri (features) terbaru, tetapi yang paling penting adalah akan dilindungi daripada ancaman keselamatan terkini.
Jenis-jenis aplikasi yang anda perlu terus dikemaskini termasuk anti-virus, perisian perbankan, dan plugin pelayar.
Walaupun tiada apa yang benar-benar bebas daripada kelemahan (vulnerabilities), dengan adanya kelemahan baru yang akan muncul sepanjang masa, adalah lebih baik untuk mengekalkan program anda sentiasa ditampal (patched).
1. WINDOWS UPDATES
Kontroversi, Windows 10 secara automatik akan mengemas kini (update) sendiri. Tidak seperti versi sebelumnya sistem operasi (OS), yang memberikan anda lebih banyak pilihan ke atas apa yang anda dipasang (install), Windows 10 akan memuat turun (download) dan memasang (install) kemas kini (update) sama ada anda mahu ia atau tidak.
Ini kerana Microsoft melihat Windows 10 sebagai perkhidmatan dan memastikan setiap pengguna pada versi yang sama adalah lebih baik dari sudut keserasian. Ia juga bermakna bahawa syarikat itu boleh patch kelemahan dan memastikan sistem anda selamat.
Sebagai contoh, kelemahan lalu dalam Windows telah membolehkan beberapa penggodam untuk memasang program,melihat data, dan membuat akaun tanpa kebenaran.
Untuk melaraskan tatapan Windows Update, tekan Windows key + I dan pilih Update & security. Anda akan lihat apabila sistem lalu kelihatan update, anda boleh melakukan tindakan (action) secara manual dengan mengklik Check for Updates.
Pilihan seperti active hours dan pilihan Restart akan memberikan anda lebih fleksibiliti terhadap Update Schedule.
Yang penting, klik pilihan Advanced option dan tick Give me updates for other Microsoft product  when i update Windows, yang menyokong program-program seperti Microsoft Office.
2. ANTI VIRUS SOFTWARE
Pembangunan di sebalik program-program anti-virus sentiasa menyelidik untuk patch definisi virus mereka. Walau bagaimanapun, itu tidak berguna kepada anda jika anda tidak menjalankan versi terkini (latest) program.
Perisian anti-virus yang paling baik secara automatik akan mengemas kini (update), tetapi anda perlu menyemak.
Memuatkan sehingga program ini dengan mencarinya melalui start menu, kemudian mencari update settings.
Ini akan berbeza-beza bergantung kepada apa yang anti-virus yang anda gunakan, tetapi ia biasanya dalam tetapan (settings)atau Tools menu. Jika anda mendapat pilihan, menetapkan program untuk mengemas kini setiap hari untuk memastikan ia sepenuhnya up-to-date.
3. INTERNET BROWSER
Pelayar internet (browser) anda adalah portal kepada masalah. Nasib baik, semua pelayar (browser) yang baik mempunyai ciri-ciri untuk membantu melindungi pengguna mereka.
Sebagai contoh, mereka akan memberi amaran kepada anda jika laman web itu tidak mempunyai keselamatan SSL, berhenti halaman mengubah hala di tempat lain tanpa kebenaran, dan melumpuhkan plugin lama.
Kadang-kadang pelayar (browser) itu sendiri boleh mempunyai kelemahan, dengan kesilapan dalam kod yang membolehkan penyerang untuk mendapatkan bertapak.
Semua ciri-ciri perlindungan yang bijak, bersama-sama dengan patch keselamatan, hanya akan dihidangkan kepada anda jika anda menjalankan versi terbaru pelayar (browser).
Ia mungkin bahawa pelayar (browser) anda mengemas kini (update) secara automatik di latar belakang (background) tanpa anda sedar, tetapi ia sentiasa amalan yang baik untuk memeriksa anda mempunyai versi pelayar (browser) yang terkini.
4. FLASH DAN JAVA
Apabila ia berkenaan dengan plugin internet, Adobe Flash dan Java dua daripada yang paling banyak digunakan dahsyat dan tidak selamat.
Ada satu masa di mana Flash menguasai dalam talian (online), dengan laman web seperti YouTube dan Netflix  sehingga menggunakannya perhidmatan untuk video mereka, tetapi perkara yang telah berubah dan kini HTML5 menjadi standard.
Flash adalah perlahan, lemah dan perlu berperingkat, dan perkara yang sama boleh dikatakan untuk Java.
Sesetengah pelayar (browser) secara automatik akan mematikan plugin ini, memerlukan kebenaran anda untuk membolehkan ia dijalankan setiap masa.
Kemungkinan bahawa mereka akan benar-benar dihentikan dalam beberapa tahun, tetapi sehingga hari itu terdapat beberapa laman web yang masih menggunakan Flash dan Java. Oleh itu, jika anda akan berjalan mereka, anda pasti perlu untuk memastikan mereka dikemaskini.
Ia adalah penting bahawa anda menyimpan segala-galanya pada sistem anda dikemaskini supaya anda dilindungi daripada ancaman keselamatan terkini. Kelemahan (vulnerabilities) baru sedang dibangunkan dan ditemui setiap masa dan anda tidak mahu mendedahkan diri anda kepada mereka.
Melakukan segala kemaskini (update) bermakna bahawa anda tidak perlu menghadapi masalah keserasian (compatibility),seperti yang dinyatakan baru-baru ini apabila Google mengumumkan bahawa versi yang lebih lama perisian mereka tidak lama lagi akan dihentikan


Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS



Ez Bro



Tiada ulasan:

Catat Ulasan