Macbook Repair - Mecnote: SSD VS HDD

Cari Model Mac

Isnin, 27 November 2017

SSD VS HDD

SSD vs HDD


Kebanyakan orang kini membeli komputer riba untuk keperluan pengkomputeran mereka dan perlu membuat keputusan antara sama ada Drive Negeri Pepejal (SSD) atau Hard Disk Drive (HDD) sebagai komponen storan. Jadi mana yang kedua adalah pilihan yang lebih baik, SSD atau HDD? Tidak ada jawapan lurus ke atas soalan ini; setiap pembeli mempunyai keperluan yang berbeza dan anda perlu menilai keputusan berdasarkan keperluan tersebut, keutamaan anda, dan bajet tentu saja. Walaupun harga SSD telah jatuh, harga setiap kelebihan gigabyte masih kuat dengan HDDs. Namun, jika prestasi dan bootup cepat adalah pertimbangan utama anda dan wang adalah sekunder, maka SSD adalah cara untuk pergi. Untuk selebihnya artikel ini, kami akan membuat perbandingan penyimpanan SSD dan HDD dan pergi ke atas yang baik, yang buruk, dan hodoh kedua-duanya.




Apakah itu SSD?

Kami tidak akan membuat andaian di sini dan menyimpan artikel ini pada tahap yang boleh difahami oleh sesiapa sahaja. Anda mungkin membeli-belah untuk komputer dan hanya tertanya-tanya apa arti sebenarnya SSD itu? Untuk memulakan, SSD bermaksud Drive Negeri Pepejal. Anda mungkin akrab dengan tong ingatan USB - SSD boleh dianggap sebagai versi yang besar dan lebih canggih dari papan kekunci USB yang rendah hati. Seperti tongkat memori, tiada bahagian yang bergerak ke SSD. Sebaliknya, maklumat disimpan dalam microchip. Sebaliknya, pemacu cakera keras menggunakan lengan mekanikal dengan kepala baca / tulis untuk bergerak dan membaca maklumat dari lokasi yang betul pada plat penyimpan. Perbezaan ini menjadikan SSD begitu pantas. Sebagai analogi, apa yang lebih cepat? Perlu berjalan di seberang ruangan untuk mendapatkan buku untuk mendapatkan maklumat atau secara ajaib setelah buku itu terbuka di hadapan anda apabila anda memerlukannya? Itulah bagaimana HDD membandingkan SSD; ia hanya memerlukan lebih banyak buruh fizikal (pergerakan mekanikal) untuk mendapatkan maklumat.

SSD biasa menggunakan apa yang dipanggil memori flash berasaskan NAND. Ini adalah jenis memori yang tidak menentu. Apa yang tidak menentu bermakna anda bertanya? Jawapan mudah ialah anda boleh mematikan cakera dan tidak akan "melupakan" apa yang disimpan di atasnya. Ini sudah tentu merupakan ciri penting dari sebarang jenis memori kekal. Semasa hari-hari awal SSD, khabar angin melayang sekitar mengatakan data yang disimpan akan habis dan akan hilang setelah hanya beberapa tahun. Walau apa pun, khabar angin itu memang tidak benar dengan teknologi hari ini, kerana anda boleh membaca dan menulis ke SSD sepanjang hari dan integriti storan data akan dikekalkan selama lebih dari 200 tahun. Dalam erti kata lain, hayat simpanan data SSD boleh mengatasi anda!

SSD tidak mempunyai lengan mekanikal untuk membaca dan menulis data, tetapi ia bergantung kepada pemproses terbenam (atau "otak") yang dipanggil pengawal untuk melaksanakan banyak operasi yang berkaitan dengan membaca dan menulis data. Pengawal adalah faktor yang sangat penting dalam menentukan kelajuan SSD. Keputusan yang berkaitan dengan cara menyimpan, mengambil, cache dan membersihkan data dapat menentukan kelajuan keseluruhan pemacu. Kami tidak akan memasuki butir-butir untuk pelbagai tugas yang dilakukan seperti pembetulan kesilapan, membaca dan menulis caching, enkripsi, dan koleksi sampah untuk menamakan beberapa. Walau bagaimanapun, cukup untuk mengatakan, teknologi pengawal yang baik sering kali memisahkan SSD yang sangat baik dari yang baik. Contoh pengawal cepat hari ini ialah pengawal SSD SandForce SATA 3.0 (6GB / s) yang menyokong kelajuan pecah sehingga 550MB / s membaca dan menulis kelajuan. Keluarga pengeluar gen SandForce 3700 yang berikutnya akan diumumkan pada lewat tahun 2013, dan dipetik untuk mencapai kelajuan berurutan 1,800MB / s yang terbaca / menulis serta 150K / 80K rawak IOPS.

Akhir sekali, anda mungkin tertanya-tanya bagaimana rupa SSD dan betapa mudahnya untuk menggantikan cakera keras dengan peranti selepas pasaran. Sekiranya anda melihat imej di bawah, anda akan melihat bahagian atas dan bawah 2.5 "SSD bersaiz sederhana. Teknologi ini terbungkus dalam kes plastik atau logam dan kelihatan seperti tidak lebih daripada bateri:



Apakah HDD?


Pemacu Cakera Keras, atau HDD dalam istilah teknologi, telah wujud untuk tahun-tahun keldai berbanding dengan dunia teknologi. HDD pertama kali diperkenalkan oleh IBM pada tahun 1956 - ya orang-orang ini adalah hampir 60 tahun teknologi lama, terima kasih tiub vakum untuk TV tidak bertahan lama! HDD menggunakan magnet untuk menyimpan data pada plat berputar. Sebuah kepala membaca / tulis terapung di atas membaca dan menulis data plat berputar. Semakin cepat giliran platter, semakin cepat HDD dapat melakukan. Pemacu komputer riba biasa hari ini berputar sama ada 5400 RPM (Revolusi per Minit) atau 7200RPM, walaupun beberapa platt berasaskan pelayan berputar hingga 15,000 RPM!

Kelebihan utama HDD ialah ia mampu menyimpan banyak data dengan murah. Hari-hari ini, 1 TeraByte (1,024 gigabyte) penyimpanan tidak biasa untuk pemacu keras komputer riba, dan ketumpatannya terus berkembang. Walau bagaimanapun, kos setiap gigabyte sukar dikira sekarang-hari-hari kerana terdapat begitu banyak kelas untuk dipertimbangkan, walaupun selamat untuk mengatakan bahawa semua HDD jauh lebih murah daripada SSD. Sebagai perbandingan, WD Hitam (1TB) yang popular menjadi $ 69 di kebanyakan laman web manakala OCZ Trion 100 (960GB) dan SSOs 850 EVO (1TB) Samsung pergi untuk $ 199 dan $ 319 masing-masing, tiga hingga lima kali harga WD Hitam. Jadi, jika anda mahukan storan murah dan banyaknya, menggunakan cakera keras standard pasti cara yang lebih menarik untuk pergi.

Ketika datang ke penampilan, HDD pada dasarnya kelihatan sama dari luar sebagai SSD. HDD kebanyakannya menggunakan antara muka SATA. Saiz yang paling biasa untuk cakera keras komputer riba ialah faktor bentuk 2.5 "bentuk manakala lebih besar 3.5" bentuk digunakan dalam komputer desktop. Saiz yang lebih besar membolehkan lebih banyak platters di dalam dan dengan itu lebih banyak kapasiti storan. Beberapa pemacu keras desktop boleh menyimpan sehingga 6TB data! Di bawah ini adalah satu contoh yang kelihatan seperti HDD menggunakan cakera keras Hitachi Deskstar 7K4000 4TB:



Perbandingan SSD Vs HDD

Attribute
SSD (Solid State Drive)
HDD (Hard Disk Drive)
Power Draw / Battery Life
Less power draw, averages 2 – 3 watts, resulting in 30+ minute battery boost
More power draw, averages 6 – 7 watts and therefore uses more battery
Cost
Expensive, roughly $0.20 per gigabyte (based on buying a 1TB drive)
Only around $0.03 per gigabyte, very cheap (buying a 4TB model)
Capacity
Typically not larger than 1TB for notebook size drives; 4TB max for desktops
Typically around 500GB and 2TB maximum for notebook size drives; 10TB max for desktops
Operating System Boot Time
Around 10-13 seconds average bootup time
Around 30-40 seconds average bootup time
Noise
There are no moving parts and as such no sound
Audible clicks and spinning can be heard
Vibration
No vibration as there are no moving parts
The spinning of the platters can sometimes result in vibration
Heat Produced
Lower power draw and no moving parts so little heat is produced
HDD doesn’t produce much heat, but it will have a measurable amount more heat than an SSD due to moving parts and higher power draw
Failure Rate
Mean time between failure rate of 2.0 million hours
Mean time between failure rate of 1.5 million hours
File Copy / Write Speed
Generally above 200 MB/s and up to 550 MB/s for cutting edge drives
The range can be anywhere from 50 – 120MB / s
Encryption
Full Disk Encryption (FDE) Supported on some models
Full Disk Encryption (FDE) Supported on some models
File Opening Speed
Up to 30% faster than HDD
Slower than SSD
Magnetism Affected?
An SSD is safe from any effects of magnetism
Magnets can erase data

HDD mungkin menjadi pilihan yang tepat jika:

·         Anda memerlukan banyak kapasiti penyimpanan, sehingga 10TB
·         Tidak mahu menghabiskan banyak wang
·         Jangan terlalu peduli tentang berapa pantas komputer boot atau membuka program - kemudian dapatkan cakera keras (HDD).
SSD mungkin pilihan yang tepat jika:

·         Anda sanggup membayar untuk prestasi yang lebih pantas
·         Tidak keberatan kapasiti storan terhad atau boleh bekerja di sekitar itu (walaupun pengguna SSD kini naik hingga 4TB dan perusahaan berjalan setinggi 60TB)


Credit : storagereview

Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS


Penulis 
Zubair

Tiada ulasan:

Catat Ulasan