Macbook Repair - Mecnote: 8 Tips untuk Pastikan Mac anda Selamat, Sihat, dan Selamat

Cari Model Mac

Rabu, 29 November 2017

8 Tips untuk Pastikan Mac anda Selamat, Sihat, dan Selamat

8 Tips untuk Pastikan Mac anda Selamat, Sihat, dan Selamat

Mac adalah komputer ramping dan licin yang boleh berjalan dengan baik selama bertahun-tahun selepas anda mengeluarkannya dari kotak. Seperti semua komputer lain, Mac anda tidak kebal terhadap perlambatan, pepijat, dan masalah lain, dan terpulang kepada anda untuk memastikan mesin anda bahagia, sihat, dan selamat. Gunakan lapan petua yang disenaraikan di bawah untuk memastikan Mac anda berjalan seperti mesin yang benar-benar berminyak selama bertahun-tahun selepas penggunaan pertama.


Backup data anda dengan kerap


Walaupun Mac boleh terhempas, mengalami masalah cakera keras, atau bertanding dengan isu lain yang boleh meletakkan data anda berisiko. Menjadikan tabiat untuk membuat sandaran data anda setiap minggu atau dua dapat menyelamatkan kesakitan anda mengalami sesuatu yang salah dan kehilangan file yang tidak dapat diselamatkan dari tempat lain. Satu sandaran penuh Mesin Masa adalah satu pilihan, dan mungkin cara paling mudah untuk mengklon seluruh cakera keras anda untuk memulihkan mudah di kemudian hari. Anda juga boleh seret dan lepas fail dan folder ke cakera keras luaran-idea yang baik untuk mereka yang juga membuat sandaran fail yang tidak lagi sesuai dengan Mac mereka-atau menggunakan perkhidmatan berasaskan awan dalam talian.



Kurangkan utiliti dan perkhidmatan yang berjalan di latar belakang


Berapa banyak utiliti atau tugas yang anda jalankan di latar belakang pada Mac anda sekarang? Pencetak, Bluetooth, rangkaian perkongsian fail rumah, perkhidmatan berasaskan awan, aplikasi lain yang menghantar data ke internet: semua item ini akan berjalan di latar belakang mesin anda, lebih kurang sama sekali dan boleh memonopoli RAM dan melambatkan komputer anda. Untuk mengetahui tugas mana yang sedang berjalan di latar belakang, lihat ke sudut kanan atas skrin anda dan lihat berapa banyak ikon yang dibariskan di bar navigasi atas bersama ikon bateri dan Wi-Fi anda. Semakin banyak yang anda miliki, kemungkinan besar utiliti tersebut adalah pelaku di belakang kelesuan komputer anda.



Pasang perisian anti-malware

 

Setiap pengguna Mac telah mendengar mitos tentang Mac yang tidak terdedah kepada virus dan jenis lain perisian berniat jahat. Tetapi hanya itu: mitos. Jumlah malware yang mensasarkan sistem pengendalian OS X semakin berkembang apabila komputer Mac menjadi semakin popular. Memuat turun beberapa perisian anti-virus atau anti-malware yang baik-untuk mengimbas komputer anda untuk dijangkiti dan menghalang ancaman masa depan-boleh membantu anda mengelakkan menjadi mangsa kecurangan perisian berniat jahat ini.



Bersihkan fail lama anda

 

Yang satu ini lebih kurang akal, terutamanya jika anda menggunakan komputer riba Mac yang lebih kecil atau lebih ramping tanpa ruang cakera keras. Secara tetap membersihkan fail lama-foto, video, fail mp3, dokumen perkataan, dll-boleh membantu mengekalkan ruang cakera keras dan memastikan komputer anda berjalan dengan lancar. Anda harus mempunyai sekurang-kurangnya 10% ruang cakera anda percuma pada setiap masa, dan mungkin lebih jika anda boleh melepaskannya. Jadi, jika anda mempunyai cakera keras 500 gigabait, anda harus meninggalkan 50GB percuma untuk prestasi terbaik. Bagi mereka yang mempunyai pemacu yang sangat penuh, pembersihan biasa-dan mungkin sandaran fail lama kepada cakera keras luaran-adalah penting. Bagi orang lain, hanya idea yang baik untuk memastikan mesin anda menjadi terlalu berantakan.



Jalankan Utiliti Disk


Semua Mac disertakan dengan program Utiliti Disk. Anda boleh menemuinya di folder Utiliti anda, yang sendiri disimpan dalam folder Aplikasi. Membuka utiliti dan menjalankannya empat atau lima kali setahun adalah cara yang baik untuk memastikan cakera keras anda sihat dan berfungsi sepenuhnya. Utiliti Disk termasuk dua fungsi asas. Yang pertama, yang digunakan untuk membaiki kebenaran cakera, boleh dijalankan di sana di dalam aplikasi, sebaik sahaja anda membukanya dari folder Utiliti. Fungsi kedua, yang digunakan untuk membaiki cakera itu sendiri, hanya boleh dijalankan dalam mod pemulihan, yang boleh anda akses dengan menekan tombol Command dan R ketika anda boot komputer anda. Dalam mod pemulihan, anda boleh boot ke dalam partition pemulihan cakera anda, dari mana anda boleh menjalankan Utility Disk pada cakera boot biasa anda. Kaedah ini digunakan untuk mengendalikan cakera keras yang rosak atau ralat lain, dan adalah suatu keharusan jika anda menganggap terdapat masalah dengan pemacu keras anda.



Pastikan desktop anda bersih

 

Sesetengah pengguna Mac suka menyimpan semua aplikasi, folder, atau dokumen mereka yang paling sering digunakan pada desktop mereka, tetapi percaya atau tidak, tabiat ini sebenarnya boleh menjadikan Mac anda lambat dan lembap. Mac perlu menyumbangkan RAM untuk memaparkan setiap ikon pada desktop anda, jadi semakin banyak desktop anda, sumber komputer yang kurang digunakan mesin anda pada tugas lain. Oleh itu, pastikan aplikasi anda di dalam folder Aplikasi anda, dan hantarkan fail anda ke folder. Tidak apa-apa untuk mempunyai beberapa folder di desktop, tetapi sebagai peraturan umum, kekacauan harus dielakkan untuk prestasi terbaik.



Kemas kini perisian (tetapi mungkin tidak segera)


Apple, serta pemaju pihak ketiga di belakang aplikasi anda, mengemas kini perisian agak kerap, dan biasanya anda akan dimaklumkan apabila terdapat aplikasi atau pembaruan OS X yang menunggu untuk dipasang pada mesin anda. Untuk memastikan Mac anda dilengkapi dengan baik untuk mengatasi kelemahan dan mengelakkan pepijat, mengemas kini perisian anda kerap adalah suatu keharusan. Dengan itu, dari semasa ke semasa, Apple dan pemaju lain akan melepaskan kemas kini perisian yang mempunyai masalah besar yang tidak diduga atau masalah kegunaan mereka sendiri, jadi anda mungkin ingin menunggu beberapa hari (dan mungkin juga membaca beberapa artikel atau catatan blog dalam talian) untuk mengetahui sama ada kemas kini terkini ke OS X atau aplikasi kegemaran anda akan menyebabkan sakit kepala yang lebih besar daripada yang diselesaikan. Nasib baik, kebanyakan pemaju-termasuk Apple-biasanya akan tergesa-gesa untuk menyelesaikan sebarang masalah dengan kemas kini perisian terkini mereka, jadi menunggu beberapa hari mungkin membantu anda mengelakkan sebarang masalah sama sekali.



Matikan apl anda apabila anda tidak menggunakannya


Dok ini adalah salah satu perkara yang paling keren untuk mempunyai Mac, membolehkan anda melihat program yang anda buka dengan cara yang menarik dan mudah diakses. Malangnya, program penutupan menggunakan butang merah X akan sering tidak mematikan program itu. Akibatnya, anda mungkin menjalankan program seperti iTunes, Microsoft Word, atau bahkan pelayar web anda apabila anda tidak menggunakannya-yang boleh menggunakan RAM dan CPU, memanaskan mesin anda, dan menyebabkan kelembapan di tempat lain. Untuk melihat aplikasi mana yang anda buka, klik menu Apple di sebelah


Credit : SecureMac

Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS


Penulis 
Zubair

Tiada ulasan:

Catat Ulasan