Mecnote : CARA MENJAGA MACBOOK DENGAN BETUL.

Cari Model Mac

Wednesday, 5 December 2018

CARA MENJAGA MACBOOK DENGAN BETUL.



CARA MENJAGA MACBOOK DENGAN BETUL.



Terdapat beberapa cara iaitu

1.   Pengaturan Energy Saver
2.   Activity Monitor
3.   Memanfaatkan Backup Berkala

PENGATURAN ENERGY SAVER.

Energy Saver mengendalikan bagaimana sebuah Mac beroperasi ketika dibiarkan sendiri. Energi disimpan dengan menempatkan Mac pada kondisi tidur ketika tidak digunakan.Sebuah Mac yang berada dalam condition tidur (Sleep) akan memakan lebih sedikit daya sehingga meningkatkan jangka masa batteri dan monitor secara tidak langsung ia juga dapat mengurangkan kegunaan elektrik.


Dalam jangka panjang, ini akan menjaga Mac tetap efisien. Namun, tidak seperti tugas perawatan lainnya, kamu mungkin ingin menyesuaikan pengaturannya. Sebelum mengaturkan Energy Saver, pengguna mempertimbangkan tiga faktor iaitu:

ü  Parameter untuk ditentukan
ü  Menggunakan Mac dalam lokasi berbeza
ü  Monitoring penggunaan batteri




1.   Parameter Untuk Ditentukan


Untuk menyesuaikan pengaturan terkait energi, pilih Apple Menu > System Preferences dan klik Energy Saver.
Apa yang kamu lihat pada pengaturan Energy Saver tergantung pada apakah kamu memiliki sebuah iMac, Mac mini atau MacBook.

         Panel pengaturan Energy Saver dalam Macbook Pro dengan macOS Sierra



JENIS MOD TIDUR

Terdapat dua jenis pengaturan slider mode tidur, Computer sleep dan Display sleep.
Computer sleep  dalam keadaan ini, komputer akan tidur. Cakera keras berhenti berputar dan CPU menggunakan kuasa kurang (hampir tidak). Ini boleh digunakan dengan menutup penutup komputer riba, memilih Tidur dari menu Apple, atau melalui timer. Untuk membangunkan komputer anda dengan membuka tudung atau menekan kekunci.
Display sleep adalah skrin menjadi kosong selepas masa tertentu. Anda boleh bangun skrin dengan menyentuh trackpad atau menekan kekunci.


PUT HARD DISKS TO SLEEP WHEN POSSIBLE
 
Letakkan cakera keras untuk tidur apabila mungkin
Tetapan ini menggerakkan motor pemacu keras apabila anda tidak membaca atau 
menulis fail dari pemacu. 
Pemacu keadaan pepejal (SSD) tidak mempunyai bahagian yang bergerak, 
jadi tetapan ini tidak menjejaskan komputer Mac yang menggunakan hanya SSD 
untuk menyimpan data.
 
 

Wake for network access


Pilih pilihan ini jika anda ingin komputer anda bangun secara automatik apabila seseorang mengakses sumbernya yang dikongsi, seperti pencetak dikongsi atau senarai main iTunes. Tetapan ini digunakan untuk sambungan berwayar dari komputer lain, seperti sambungan Ethernet. Ia juga terpakai untuk sambungan Wi-Fi jika anda menggunakan stesen pangkalan AirPort yang betul. Sesetengah tugas mungkin menghalang komputer daripada tidur semasa terbiar.

START UP AUTOMATICLLY AFTER A POWER FAILURE
Mulakan secara automatik selepas kegagalan kuasa
Anda boleh menetapkan komputer desktop Mac anda untuk dimulakan semula 
secara automatik jika sambungan kuasa AC menjadi tidak tersedia. 
Sebagai contoh, jika ada gangguan kuasa, atau anda secara tidak sengaja 
memutuskan kabel kuasa AC, Mac anda bermula sekali lagi dengan kuasa sendiri 
sekali lagi disambung semula.
 
Anda boleh membuka semula tingkap, aplikasi dan dokumen secara automatik 
pada Mac anda selepas ia dimulakan, yang berguna jika anda menetapkan 
komputer anda untuk melaksanakan tugas apabila ia ditinggalkan tanpa 
pengawasan.
 
 
 Menggunakan mac di lokasi yang berbeza

Apabila anda berada di pejabat, laraskan tetapan tidur dan skrin komputer yang diperlukan. Yang lebih pendek selang waktu, semakin cepat Mac akan memasuki mod tidur selepas anda berhenti menggunakannya. Menetapkannya kepada Jangan sekali-kali akan mengurangkan hayat bateri.

Semasa makan tengah hari menutup Mac dan secara automatik memasuki mod tidur. Aplikasi yang berjalan di latar belakang secara automatik memasukkan keadaan terhenti. Pada penghujung hari, lakukan hibernasi pada Mac dan bukannya mematikannya. Ini membolehkan anda menjimatkan tenaga tetapi kembali bekerja dengan cepat.

MONITORING PENGGUNAAN BATERI
Apple menggunakan bateri Lithium-Polymer dalam semua produk bateri mereka. Dengan bateri ini, mereka perlu dicas semula secara berkala untuk prestasi yang lebih baik. Jika anda meninggalkan notebook yang disambungkan ke sumber daya pada setiap masa, bateri tidak akan menentukan untuk mengenakan bayaran di atas titik peratusan tertentu, jadi ia tidak mendapat latihan yang mencukupi.
Selain menggunakan petua praktikal dalam merawat bateri Mac, anda mungkin ingin mengetahui lebih lanjut mengenai kapasiti bateri, kiraan kitar, suhu dan banyak lagi. Ini membantu dalam merancang tetapan Tenaga Saver dan juga memantau penggunaan bateri.

2.   Activity Monitor

Ada tiga tujuan pemantauan system-pencegahan, troubleshooting, dan resolusi.
Kamu dapat memantau tiap Mac secara real time melalui utilitas pemantauan. Ini memberitahumu bagaimana sistem menggunakan sumber daya dan cara itu berkerja.
Kamu tidak dapat memprediksi seberapa baik atau buruk Mac berkerja kecuali jika kamu berusaha menemukannya. Ini akan memberitahumu rutinitas perawatan yang mana yang hendaknya kamu jalankan secara periodik atau jika diperlukan.
Mac mencakup dua tool pemantauan—Activity Monitor dan Console. Di dalam tutorial ini, saya akan mengajarimu lebih banyak tentang Activity Monitor.
Activity Monitor memungkinkanmu melihat aplikasi dan proses yang mempengaruhi CPU, memory, energi, disk, dan pemakaian jaringan. Pergi ke Applications > Utilities dan jalankan aplikasi Activity Monitor.

Panel utama menunjukkan daftar aplikasi yang terbuka dan proses sistem. Kamu akan mengenali beberapa aplikasi namun juga ada banyak proses background yang sedang berjalan.
Klik menu View untuk menambahkan lebih banyak kolom, mengategorikan proses, dan mengkonfigurasi frekuensi pembaharuan.
Pilih All Processes, Hierarchically untuk melihat hubungan induk/anak di antara proses.

Kategorikan proses di dalam Activity Monitor melalui menu View


Tab CPU menunjukkan bagaimana proses mempengaruhi aktiviti CPU. Klik kolum %CPU untuk memilah proses berdasarkan CPU peratusan yang digunakan oleh tiap proses.
Klik Tajuk kolum untuk mengubah urutan menurun atau menaik dan sebaliknya. Dengan informasi yang digabungkan dari panel preference Energy, ini membantu mengidentify proses yang mempengaruhi prestasi, bateri, dan suhu sesebuah Mac.

Klik kolum CPU untuk memilah proses berdasarkan peratus CPU yang digunakan oleh tiap proses.

Ketika sebuah aplikasi menggunakan CPU jumlah tinggi, itu merampas sumber dari proses lain, yang menghasilkan aktiviti yang lambat dan biasanya, munculnya bola pantai. Lonjakan sementara biasanya normal, namun itu harusnya kembali ke normal ketika tugasnya selesai.


Jika jumlah peratusan CPU selalu tinggi atau mendekati maksimal, maka ada sebuah masalah. Sebagai contoh sebuah aplikasi boleh saja memiliki sebuah bug yang menyebabkan itu menggunakan terlalu banyak kapasitas prosesor. Atau lebih banyak aplikasi yang berjalan daripada yang dapat ditangani hardware.
Sama ada Padam aplikasi tersebut atau periksa pembaharuan. Contoh lainnya—Google Chrome dikenal menggunakan terlalu banyak CPU. Pergi ke More Tools > Task Manager untuk memadam extension yang tidak digunakan atau tutup tab tersebut.

Penggunaan memory Google Chrome. Aplikasi helper pada Google Chrome merupakan tertuduh utama.





Tab Memory menunjukkan informasi tentang bagaimana memory digunakan. Sebagian besar, macOS mengelola RAM secara efiktif.

Tab Memory pada Activity Monitor

Semak grafik "Tekanan Memori". Ia berada di bahagian bawah kiri tetingkap Activity Monitor.
Ø  Sekiranya graf tekanan memori berwarna hijau, anda mempunyai banyak memori.

Ø  Jika graf tekanan memori berwarna kuning, Mac anda mula menggunakan banyak memori.

Ø  Sekiranya grafik tekanan memori adalah merah, memori anda hendak habis. Tutup satu atau lebih aplikasi. Anda mungkin perlu mempertimbangkan peningkatan memori pada Mac anda.Pertimbangkan statistik Swap Used dan Compression. Angka yang rendah dapat diterima namun angka yang tinggi menandakan bahawa sistem tidak memiliki cukup RAM untuk memenuhi permintaan aplikasi.
Juga pertimbangkan kegunaan memori dengan aplikasi. Untuk mengesan kegunaan memori, biarkan Monitor Aktiviti membuka dan menyusun senarai proses berdasarkan Memori. Lihat aplikasi mana yang menggunakan memori yang paling, dan amaun yang digunakan dalam operasi biasa.


Tab Disk pada Activity Monitor

Tab Disk menunjukkan jumlah data yang dibaca tiap proses, dan ditulis ke disk. Itu menunjukkan reads in dan writes out (IO), iaitu angka berapa kali Mac mengakses disk untuk membaca dan menulis data.
Perhatikan baik-baik seberapa sering sistem mengakses disk untuk membaca dan menuliskan data, iaitu Data read/sec dan Data written/sec. Terkadang data ini berhubungan dengan penggunaan CPU, sementara tugas pemprosesan data yang intensif dapat menyebabkan kenaikkan peratusan CPU dan aktiviti disk meningkat.
Jika sebuah sistem memiliki sedikit RAM, aktiviti disk akan meningkat karena perpindahan memory yang berterusan pada disk dan sebaliknya. Penggunaan file swap memberikan RAM yang lebih banyak pada sistem, namun menggunakan lebih banyak ruang disk.
Jika sebuah Mac kekurangan ruang disk, kamu dapat melihat beberapa masalah di  cache, kernel panic, kegagalan memperbaharui aplikasi, atau kehilangan preferensi aplikasi.
3.   Melakukan Backup Berkala
Tidak ada penjagaan yang menjamin terhindarnya kegagalan hard drive, dimana Mac akan berkerja tanpa masalah. Atau mencegah daripada dicuri.
Sejumlah potensi kegagalan boleh membahayakan sebuah Mac dan datanya. Untuk membuat data tetap aman, lakukan backup rutin.
Strategi untuk diikuti meliputi tiga bagian utama:

1. Backup Berversi

Backup berversi melindungi data dengan melakukan back up file tanpa menimpa versi sebelumnya yang disimpan pada media backup.Backup pertama menyalin semua file. Backup selanjutnya melakukan pembaharuan meningkat jika ada data baru atau yang berubah.
Backup berversi berguna jika kamu tidak sengaja menghapus sebuah file penting atau ketika sebuah aplikasi merosakkan beberapa file penting. Dengan memiliki versi data yang berbeza ia dapat memudah untuk menarik data ketika diperlukan.
Pengguna dapat menggunakan Time Machine untuk membuat backup berversi. Itu mudah digunakan, automatik, dan termasuk dalam macOS.

Jika Time Machine tidak berfungsi. Pengguna mungkin ingin membekalkannya dengan aplikasi yang lebih dipercayai dan fleksibel seperti Arq, ChronoSync, CrashPlan, Backup Data ProSoft, dan DollyDrive.

2. Duplicate Bootable

Sebuah duplicate bootable melindungi data dengan menyimpan salinan lengkap volume (Partition)  startup pada volume (Partition) lainnya. Jika startup drive rosak kamu dapat menjalankan Mac dari sebuah drive lain dan kembali berkerja dalam waktu singkat.
Dengan membuat sebuah duplicate bootable startup drive berguna ketika Mac menolak untuk menyala, rusak secara berulang tanpa alasan, direktori yang rusak, error ketika menjalankan media, kegagalan aplikasi dan banyak lagi.
Jika kamu install versi baru macOS dan mengalami masalah compatible, kamu dapat secara cepat mengembalikan disk dengan bantuan salinan duplicate bootable. Satu-satunya keputusan yang perlu kamu buat adalah aplikasi untuk digunakan, kriteria pemilihan, kemudahan penggunaan, dan frekuensi untuk memperbaharui duplicate.
Dua aplikasi khusus dalam duplicate bootable dengan feature yang berkesan adalah SuperDuper dan Carbon Copy Cloner.

-->

3. Backup di Luar Mesin (Offsite)

Menyimpan backup di luar mesin memastikan salinan data jika Mac dicuri, atau karena kerusakan alami. Kamu memiliki beberapa pilihan termasuk memindahkan hard drive secara fisik dari satu tempat ke tempat lainnya dan menggunakan layanan backup online.
Kamu dapat membeli hard drive ekstra, dan membuat partisi menjadi dua bagian: satu untuk duplikat bootable dan lainnya untuk data. Setiap minggu atau sebulan sekali putar disk ini dengan lainnya dan perbaharui backup. Jangan menyimpan backup offsite di dalam mobil atau garasi karena panas dan dingin yang ekstrim mungkin dapat merusak data.
Sebuah backup offsite tanpa sebuah layanan backup online tidak sempurna. Mereka menyediakan perlindungan terhadap pencurian dan kehilangan data, pengembalian data yang cepat terkait kegagalan disk, dan serangan ransomware.
-->
Aplikasi lain untuk membuat Backup (Offsite) BackBlazeBackBlaze B2Amazon S3 and GlacierCrashPlan, dan Google Storage Nearline.




Saya telah menunjukkan sejumlah cara untuk menjadikan Mac tetap dikawal dan cekap. Kamu dapat selamatkan pengunnaan energi melalui tips yang dikongsikan. Penjagaan  dan monitoring utilities berkerja bersama. Kamu hendaklah selalu melihat Activity Monitor dan menilai langkah penjagaan yang diperlukan.
Backup hendaklah selalu menjadi bahagian penting penjagaan. Kebanyakan orang tidak membuat backup, kerana kerumitannya. ikuti tiga bahagian yang tela dikongsikan untuk mengamankan data yang penting. 





Macnote Studio Seri Kembangan 

Lot G - 45 , Bazar Rakyat PKPS

Jalan Putra Permai 5/4

Bandar Putra Permai

43300 Seri Kembangan Selangor

Waze  : Bazar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazar Rakyat PKPS

Email : macbookstationsk@gmail.com

Phone : 0389382344 

Hp : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M design ( Tengok Gambar Di atas ) 

Waktu Operasi : Isnin - Ahad ( 10.00 am - 9.00pm ) di buka setiap hari