Macbook Repair - Mecnote: way to fix MacBook overheating

Cari Model Mac

Isnin, 12 Februari 2018

way to fix MacBook overheating

Kebiasaannya Mac overheating atau terlalu panas adalah berpunca daripada software ataupun software yang stop responding secara tiba tiba

STEP 1 

Activity Monitor



Aplikasi ini boleh di jumpai di bawah application - Utilities folder. Ataupun cara yang senang ialah dengan menggunakan cara search iaitu spotlight. 


STEP 2

Clean up and check the malware





Gunakan aplikasi yang boleh mengesan malware di dalam MacBook anda. Ini boleh menyebabkan Mac anda di masuki oleh malware yang boleh menyebabkan Mac anda slow dan akan berlakunya overheating terhadap MacBook anda. 


STEP 3

Gaming, Video Rendering, Image processing, Audio work will tax the CPU

Seperti yang anda tahu Mac mahupun laptop boleh menjadi overheating kerana kekerapan anda membuat ataupun menggunakan Mac mahupun laptop anda akan menjadi panas. Ini kerana Mac ataupun laptop anda menggunakan tenaga yang banyak untuk proses kerja yang anda lakukan. Selain daripada permainan video game, proses rendering video mahupun edit gambar akan menyebabkan Mac anda menjadi panas. 


STEP 4 

MacBook overheating due to dust and dirt

Habuk juga boleh menyebabkan Mac anda menjadi terlalu panas. Ini kerana fan yang terdapat pada logicboard anda telah di penuhi habuk dan fan tersebut tidak boleh bepusing dengan lancar di sebabkan oleh habuk yang terdapat di dalam fan tersebut. Anda boleh membuang habuk yang terdapat di dalam fan tersebut dengan menggunakan berus. Ini akan mengurangkan habuk habuk yang terdapat di dalam fan di dalam Mac mahupun lptop anda.

STEP 5

Advanced TIP - Reapply thermal compound




Selepas anda membersihkan habuk yang terdapat di dalam fan anda, anda di kehendaki meletakkan thermal compound untuk mengurangkan overheating pada Mac anda. 





Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005




Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari





























Tiada ulasan:

Catat Ulasan