Macbook Repair - Mecnote: kipas macbook , laptop bunyi kuat dan bising?

Cari Model Mac

Ahad, 2 September 2018

kipas macbook , laptop bunyi kuat dan bising?


KIPAS MACBOOK, LAPTOP BUNYI KUAT DAN BISING?
Image result for kipas macbook


Artikel kali ini bakal menceritakan fungsi kipas dalam sesebuah macbook/ laptop. Agak-agak korang la apa fungsi kipas ni yer? Secara amnya kipas berfungsi untuk menghasilkan angin. Angin pula merubah suhu panas kepada sejuk. Kipas kita kat rumah tu pun kita pasang sebab kita panas kan.
  
So, jangan pandang remeh dekat kipas macbook/ laptop. Antara soalan yang sering diperkatakan ; Perluke cuci kipas? Kenapa kipas mac/ laptop pun nak kene service? Boleh ke service kipas? Boleh….Apa tak boleh pula…. Rata-rata pengguna mac/ laptop akan mengalami masalah yang sama selepas setahun menggunakan mac/ laptop. Masalah mac/ laptop panas. Kenapa panas? kerana udara panas dari dalam mac/ laptop tak boleh dikeluarkan. Macam mana udara panas ni nak dikeluarkan? Melalui kipas ini la. Tugas kipas ini adalah mengeluarkan haba dan menggantikan haba tersebut dengan udara yang bersih. Tapi udara yang bersih tu bukan di atas kawalan kita. Ok berbalik kepada persoalan kenapa udara panas tak boleh dikeluarkan. Ini kerana kipas laptop anda sudah sarat dengan habuk. Bila habuk dah memenuhi bilah-bilah kipas, maka pusingan kipas semakin slow dan tak dapat nak berfungsi dengan baik untuk menyejukkan komputer.

So apa kaitan dengan bunyi macam enjin kapal terbang? hihihi….ini sebagai perumpamaan sahaja. Selesa tak kalau mac/ laptop menghasilkan bunyi bising? lagi-lagi kat tempat umum (Contoh : Cafe, Library, Bilik Kuliah, dll). Jadi sebelum kipas laptop anda rosak dan bertambah teruk, lebih baik bawa ke macnote studio untuk selesaikan masalah. Boleh je kalau korang nak repair..Cuma jangan marah kalau keadaan semakin buruk.
                                             Kami Di Seri Kembangan


( Dalam Bazaar Rakyat PKPS )

- 15 MINIT DARI Putrajaya , Puchong

- 25 MINIT DARI Cheras

- 30 MINIT DARI Ampang

- 40 MINIT DARI Bangsar , Shah Alam







Macnote Studio Seri Kembangan 

Lot G - 45 , Bazar Rakyat PKPS

Jalan Putra Permai 5/4

Bandar Putra Permai

43300 Seri Kembangan Selangor

Waze  : Bazar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazar Rakyat PKPS

Email : macbookstationsk@gmail.com

Phone : 0389382344 

Hp : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M design ( Tengok Gambar Di atas ) 

Waktu Operasi : Isnin - Ahad ( 10.00 am - 9.00pm ) di buka setiap hari



Tiada ulasan:

Catat Ulasan