Macbook Repair - Mecnote: Cara Mudah untuk Backup Data Komputer Anda.

Cari Model Mac

Sabtu, 23 Jun 2018

Cara Mudah untuk Backup Data Komputer Anda.


Cara Mudah untuk Backup Data Komputer Anda.
backup data komputer

Salah satu kecuaian, seperti virus, komputer riba yang jatuh, atau air tumpah pada komputer anda boleh membuat semua data anda hilang. Dan jika tidak dalam sandaran tentu saja anda boleh kehilangan data anda selama-lamanya. Untuk itu, sentiasa sandaran data anda. Beberapa perkhidmatan sandaran data dalam talian boleh didapati dengan beberapa perkara yang perlu anda pertimbangkan sebelum anda mula menggunakan.

berikut ini adalah 5 cara yang sangat mudah untuk backup data komputer Anda.

1. Program clouds


Kaedah sandaran yang paling berkesan ialah menggunakan perkhidmatan clouds, yang menyediakan storan data anda di ruang siber. Perkhidmatan clouds adalah berkesan kerana perkhidmatan ini boleh dikemas kini tanpa kerumitan anda. Perkhidmatan sandaran ini lebih inklusif. Anda mungkin menyimpan banyak jenis data, seperti foto, muzik, penanda buku, e-mel yang disimpan dan fail. Anda juga boleh memilih apa yang anda mahu sandaran. Sebagai contoh, anda memilih untuk tidak membuat sandaran data internet anda buat sementara waktu kerana terdedah untuk mengandung virus.

2. Backup internal

Kebanyakan sistem operasi mempunyai jenis "mesin masa" yang membolehkan anda memulihkan komputer anda pada tarikh yang lebih awal. Apabila anda mematikan setiap hari, komputer anda menyimpan semua program dan kemas kini semasa tarikh tersebut. Oleh kerana anda boleh kembali ke tarikh yang lalu, anda mempunyai peluang untuk mengesan fail yang mencurigakan yang telah dimuat turun, yang mungkin menjadi virus atau malware lain. Ini juga cara paling mudah untuk memulihkan semua maklumat anda. Sistem sandaran dalaman pada sistem pengendalian Windows dan Mac kini menjadi lebih mudah dioperasikan oleh pengguna.

3. Hardrive Eksternal


Hardrive adalah cara tertua tetapi paling mudah untuk sandaran. Ramai pakar IT lebih yakin dengan hardrive luaran ini daripada pilihan lain. Opsyen ini benar-benar bergantung kepada pengguna, yang bermaksud bahawa hanya sandaran adalah yang anda pilih untuk sandaran. Untuk melindungi data anda, hardrive luaran tidak memerlukan sebarang perisian lain. Kelemahannya ialah jika anda lupa untuk membuat cadangan maklumat penting dan maklumat itu hilang dari komputer anda, maka kemungkinan anda akan kehilangan data anda selama-lamanya.

4. Backup CD


Kaedah ini lebih primitif lagi. Dengan membakar data ke dalam CD, anda akan mendapat akses kepada data sehingga yang terakhir dibakar. Tetapi, anda mesti mempunyai banyak CD kemudian. Belum lagi kesilapan yang perlu anda hadapi semasa proses pembakaran. Kaedah ini kurang dipercayai. Cara menyimpan data ini menimbulkan banyak masalah, seperti bilangan salinan yang mesti dimiliki, gangguan dalam proses pembakaran, kerosakan CD, dan kesilapan manusia. Faktor boleh membuat hari anda berasa lebih rumit.


5. Flash drive/Pen drive


Cadangan yang paling asas dan paling banyak digunakan ialah menggunakan tumbdrive atau flash. Malangnya, kilat mempunyai ruang yang agak terhad dan dengan itu tidak dapat menyimpan banyak data. Walau bagaimanapun, ini adalah cara yang sangat mudah untuk menyimpan maklumat yang anda perlu bawa di mana-mana pada bila-bila masa. Satu-satunya kelemahan adalah kapasiti ruang itu sendiri.




Kami Di Seri Kembangan

( Dalam Bazaar Rakyat PKPS )

- 15 MINIT DARI Putrajaya , Puchong

- 25 MINIT DARI Cheras

- 30 MINIT DARI Ampang

- 40 MINIT DARI Bangsar , Shah Alam







Macnote Studio Seri Kembangan 

Lot G - 45 , Bazar Rakyat PKPS

Jalan Putra Permai 5/4

Bandar Putra Permai

43300 Seri Kembangan Selangor

Waze  : Bazar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazar Rakyat PKPS

Email : macbookstationsk@gmail.com

Phone : 0389382344 

Hp : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M design ( Tengok Gambar Di atas ) 

Waktu Operasi : Isnin - Ahad ( 10.00 am - 9.00pm ) di buka setiap hari






Tiada ulasan:

Catat Ulasan