Macbook Repair - Mecnote: Tips Mengatasi Komputer Sering Not Responding

Cari Model Mac

Ahad, 18 Mac 2018

Tips Mengatasi Komputer Sering Not Responding

Komputer merupakan alat yang sering digunakan manusia untuk mempermudah pelbagai pekerjaan. Mulai dari mengolah data, mencetak, design, dan masih banyak lagi. Namun komputer juga akan menghadapi pelbagai masalah. Contohnya komputer yang selalu blank, komputer yang selalu not responding. Semua itu merupakan sedikit contoh masalah yang sering dialami oleh manusia. Kali ini saya akan memberitahu mengapa komputer selalu not responding.



Terjadinya not responding pada komputer kalian disebabkan kerana selalu loading yang sangat lama. Contohnya jika kita ingin membuka aplikasi Adobe Photoshop, ia sangat lama untuk loading, kemudian jika kita ingin menutup aplikasi tersebut terus keluar kotak yang memberitahu Not responding. Memang banyak penyebab terjadinya masalah komputer selalu not responding, Windows not responding, this file not responding. Penyebab tersebut dapat juga diakibatkan oleh hardware dan software komputer tersebut yang mengalami masalah ataupun sudah mengalami kerosakan.

Berikut merupakan pelbagai masalah atau penyebab terjadinya komputer sering not responding.

  • Shortcut Komputer

Salah satu penyebab terjadinya komputer sering not responding ialah disebabkan terlalu banyak shortcut yang berlebihan dan tidak berguna pada dekstop. Salah satu cara untuk mengatasi tersebut adalah, jangan terlalu banyak memasang shortcut yang terlalu banyak pada dekstop komputer anda.

  • Terlalu Banyak Aplikasi

Jika terlalu banyak aplikasi pada komputer kalian, maka boleh mengakibatkan komputer menjadi lebih lambat kerana proses yang dilakukan akan semakin banyak dan berat. Akibatnya komputer kalian akan menjadi lambat dan sering mengalami not responding. Untuk mengatasi masalah ini uninstall aplikasi yang mempunyai kapasiti yang besar dan tidak digunakan.

  • HARDISK

Terjadinya not responding tidak hanya di akibatkan oleh software yang digunakan, namun juga terjadi kerana hardware yang digunakan telah mengalami kerosakan atau error, jadi komputer mengambil waktu yang lama untuk membaca hardisk anda. Error hardisk juga boleh disebabkan terlalu banyak file yang tersimpan. Jika terjadi kerosakan pada hardisk kalian, salah satu cara adalah mengganti hardisk tersebut dengan hardisk yang baru.


Semoga tips ini dapat membantu anda. 


Jangan lupa share ya.









Anda ada masalah dengan MacBook/Laptop/Iphone?

Slow

Rosak

Serangan Virus

Jangan risau!! 
Kami boleh bantu menyelesaikan masalah anda.. 

Tak tahu dimana lokasi 

MACNOTE STUDIO UIA Gombak?

Anda boleh hubungi kami melalui:

          ·   WhatsApp Abang M
          ·   Facebook Macnote studio
          ·   Careline 013 531 6110


Lot 1 As-Souq At-Tullab ,Mahallah Ali Ibn Talib, 
International Islamic University Malaysia, 
Universiti Islam Antarabangsa, 
53100 Jalan Gombak, 
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur


Google Maps : Macnote Mobile
E-mail  : macbookstation@gmail.com


Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari



Anda boleh datang terus ke MACNOTE di UIA Gombak:

1. KAMI DI GOMBAK ( DALAM UIA GOMBAK)

- 15 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG

- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 

- 30 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL

-40 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan