Macbook Repair - Mecnote: make your macbook battery last longer

Cari Model Mac

Rabu, 28 Mac 2018

make your macbook battery last longer

Battery merupakan komponen yang penting pada macbook anda. Penjagaan bateri juga amat penting bagi pengguna kerana dengan penjagaan bateri yang betul bateri boleh di gunakan dengan lebih lama. Ini adalah beberapa cara untuk membuat bateri macbook anda lebih tahan lama.



Adjust brightness


Anda boleh mengubah tahap keterangan ( brightness ) pada macbook anda. Semakin terang brightness macbook anda semakin tahap penggunaan bateri yang akan di gunakan oleh bateri macbook anda.

Clean up junk file to improve battery


Junk file juga boleh meneyebabkan tahap penggunaan bateri yang banyak. Junk file ini boleh di dapatai pada browser macbook anda seperti safari dan sebangainya. Ini akan menyebabkan penggunaan bateri yang terlalu banyak. Selain dari penggunaan bateri yang banyak penggunaan storage juga boleh terjadi kerana pengguna tidak membersihkan file mahupun cache file di dalam macbook.


Tweak energy saver preference


Pengguna tidak perlu takut dengan setting tweak yang berada di dalam macbook anda. Dengan proses tweak energy saver pada macbook anda ini anda boleh menetapkan masa untuk macbook anda tidur 
( sleep ) 


Turn on battery percentage


Dengan melakukan proses ini anda boleh melihat performance bateri yang sedang anda gunakan. Ini kerana pengguna lebih mudah untuk mengetahui masa bila pengguna boleh cas macbook yang sedang di pakai


Check battery condition


untuk proses yang seterusnya adalah dengan periksa condition battery anda. Jika bateri anda normal anda tidak perlu menukar bateri anda. Jika condition bateri anda tidak normal atau selain daripada normal anda di minta untuk service ataupun menukar bateri anda.


Turn off bluetooth and wifi


Menghidupkan bluetooth mahupun wifi pada macbook anda boleh menyebabkan penggunaan bateri yang banyak. Ini kerana komponen yang berada pada macbook anda akan sentiasa mencari penyambungan internet di mana mana sahaja.


Turn off notification

Sesetengah notifikasi perlu di tutup bagi mengurangkan penggunaan bateri macbook anda







KAMI DI Seri Kembangan ( DALAM Bazaar Rakyat PKPS)


- 15 MINIT DARI Putrajaya , Puchong , 

- 25 MINIT DARI Cheras

- 30 MINIT DARI Ampang

- 40 MINIT DARI Bangsar , Shah Alam



Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari


















Tiada ulasan:

Catat Ulasan