Macbook Repair - Mecnote: Kelebihan SSD dibandingkan HDD

Cari Model Mac

Isnin, 19 Mac 2018

Kelebihan SSD dibandingkan HDD

Penyimpanan dalam sebuah komputer menjadi hal yang harus sangat diperhatikan. Dalam sebuah komputer biasanya hardware tersebut disebut sebagai Hard Drive. Sebenarnya dalam dunia komputer, alat penyimpanan tidak hanya Hard Drive. Melainkan masih banyak alat penyimpanan lainnya seperti DVD R, DVD RW, Flash Disk, dan SSD. Dari kelima yang saya sebutkan, saya akan menjelaskan dua saja.  SSD ( Solid State Drive ) dan HDD ( Hard Drive ).



Apasih kelebihan SSD dibandingkan dengan HDD ??

Hal itu biasanya sering diutarakan oleh orang-orang yang ingin memasang sebuah komputer. Dalam artikel ini akan saya bahas hal tersebut agar kalian para pembaca dapat menentukan penyimpanan apa yang akan kamu beli sebelum memasang komputer. 

Kelebihan SSD itu adalah


1. Ketahanan

Dibandingkan Hard Drive, SSD lebih tahan lama
dibandingkan dengan Hard Drive. Kerana SSD menggunakan sistem yang hampir sama seperti flash disk. SSD tidak menggunakan piringan yang beresiko tergores apabila miring ataupun jatuh. Jadi untuk penyimpanan yang tahan lama disarankan untuk menggunakan SSD dibanding Hard Drive.


2. Kecepatan

SSD memiliki kecepatan jauh lebih cepat dibandingkan Hard Drive. Semasa hard drive membaca sebuah file ataupun memindahkan file bahkan menjalankan sebuah file. Itu karena SSD tidak menggunakan piringan yang harus berputar terlebih dahulu untuk membaca file tersebut. Sistem kerja SSD yang hampir sama seperti flash disk itu lah yang membuat SSD lebih cepat


3. Ukuran

Dari segi ukuran, SSD lebih kecil dan ramping dibandingkan dengan Hard Drive. Itu kerana didalam SSD hanya ada chip-chip seperti didalam flash disk. Sedangkan didalam Hard Drive terdapat piringan besar yang berguna untuk menyimpan dan membaca sebuah data yang tersimpan didalam Hard Drive.


Dari segi harga, SSD mungkin lebih mahal dibandingkan dengan Hard Drive. Jika biasanya kamu membeli satu buah Hard Drive 1TB maka jika kamu membeli SSD yang kamu dapatkan hanya sekitar 120GB saja. 1TB HDD = 120GB SSD. Tetapi menurut saya hal itu sepadan dengan harganya. Kerana kelajuan dan ketahanan yang diberikan lebih baik dibandingkan dengan Hard Drive.


Semoga tips ini dapat membantu anda. 


Jangan lupa share ya.









Anda ada masalah dengan MacBook/Laptop/Iphone?

Slow

Rosak

Serangan Virus

Jangan risau!! 
Kami boleh bantu menyelesaikan masalah anda.. 

Tak tahu dimana lokasi 

MACNOTE STUDIO UIA Gombak?

Anda boleh hubungi kami melalui:

          ·   WhatsApp Abang M
          ·   Facebook Macnote studio
          ·   Careline 013 531 6110


Lot 1 As-Souq At-Tullab ,Mahallah Ali Ibn Talib, 
International Islamic University Malaysia, 
Universiti Islam Antarabangsa, 
53100 Jalan Gombak, 
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur


Google Maps : Macnote Mobile
E-mail  : macbookstation@gmail.com


Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari



Anda boleh datang terus ke MACNOTE di UIA Gombak:

1. KAMI DI GOMBAK ( DALAM UIA GOMBAK)

- 15 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG

- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 

- 30 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL

-40 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS


Tiada ulasan:

Catat Ulasan