Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Jumaat, 16 Februari 2018


Skrin menunjukkan warna-warna pelik


Skrin mula menunjukkan warna pelik atau salah. Apa yang boleh salah? Saya telah ditanya soalan ini berkali-kali dan hari ini saya menangani isu ini.

Dalam artikel kali ini saya menerangkan beberapa teknik penyelesaian masalah asas sekiranya skrin anda mula menunjukkan warna yang pelik atau tidak betul. 
Anda perlu tahu cara membongkar komputer anda untuk menggunakan teknik penyelesaian masalah berikut.
UJIAN DENGAN MONITOR EXTERNAL
Langkah penyelesaian masalah utama ialah menguji output video pada monitor luaran (atau TV). Anda boleh menyambung komputer riba anda ke monitor luaran menggunakan kabel VGA, kabel DVI, kabel HDMI atau kabel S-Video, ia bergantung pada jenis penyambung yang anda miliki.
Kebanyakan model mempunyai penyambung VGA, jadi ia akan menjadi cara yang paling biasa untuk disambungkan.
Sesetengah komputer riba mengesan monitor luaran secara automatik dan mula menunjukkan imej pada kedua-dua skrin dari permulaan. 
Model lain boleh mengesan monitor tetapi memaparkan imej hanya pada satu skrin (dalaman atau luaran). Dalam kes ini, anda perlu menukar video antara dalaman dan luaran menggunakan kekunci Fn dan salah satu kekunci F * di baris atas papan kekunci. Gabungan ini berbeza-beza mengikut jenama yang berbeza, contohnya Fn + F5 untuk Toshiba, Fn + F4 untuk HP, Fn + F8 untuk Dell, Fn + F7 Lenovo dan lain-lain ...
APAKAH VIDEO DI MONITOR LUAR BELAKANG TELAH DIPERLUKAN?
Jika kedua-duanya, skrin dalaman dan monitor luaran (atau TV) menunjukkan warna yang pelik atau tidak betul atau sebarang gangguan imej lain, ini adalah kegagalan kad grafik.
Jika hanya skrin dalaman menunjukkan video yang buruk tetapi imej luaran kelihatan normal (seperti dalam contoh saya), masalahnya berada di dalam paparan komputer riba. Ini mungkin sambungan buruk, kabel LCD buruk atau skrin LCD yang buruk.
Mari kita sempit masalah ini satu demi satu.
MELAKUKAN PENYAMBUNG LENGKAP LCD PADA MOTHERBOARD
Skrin menerima isyarat data dari motherboard melalui kabel LCD. Sekiranya kabel LCD tidak mempunyai sambungan yang baik dengan papan induk, ia mungkin menyebabkan penyelewengan imej atau warna pada skrin. Cuba reseating penyambung kabel LCD dan lihat jika ia membetulkan masalah itu. Pastikan penyambung kabel LCD dipasang dengan betul.
Di kebanyakan komputer riba penyambung kabel LCD terletak di bawah bezel keyboard (aka keyboard cover). Sekiranya tidak ada, kemungkinan besar anda akan dapati ia berada di bawah papan kekunci.
WIGGLE THE LCD CABLE
Kabel LCD berjalan di dalam panel paparan, di bawah skrin. Untuk ujian ini diperlukan untuk membongkar paparan, jadi anda boleh mengakses kabel.
Satu wayar yang tercabut atau rosak di dalam kabel juga boleh menyebabkan penyelewengan warna.
Jejak kabel semasa komputer riba berjalan. Jika menggerakkan kabel menjejaskan imej pada skrin dalam apa cara sekalipun (ia mula menunjukkan warna, garisan, atau imej yang berbeza kepada normal, dan sebagainya ...) kemungkinan besar kabel itu rosak dan perlu diganti. Cuba menggantikan kabel.
Sebaliknya, jika menggerakkan kabel tidak menjejaskan imej sama sekali, kemungkinan besar kabel itu baik dan anda mempunyai skrin yang gagal. Dalam kes ini, anda perlu melakukannya dengan yang baru.
MENGGUNAKAN TEKANAN BEBERAPA KE DISPLAY
Cuba gunakan beberapa tekanan yang munasabah ke bahagian atas pemasangan paparan. Sapukan dengan jari anda.
Jika skrin mula menunjukkan warna, garisan, atau bersihkan dengan normal apabila anda memerah bahagian atas panel paparan, kemungkinan besar ini adalah kegagalan skrin. Dalam kes ini, anda perlu mengganti skrin.


Macbook / Laptop Rosak , Tanya Kami .. Dimana Kami? - ( Seri Kembangan Outlet )


 - 5 Minit Dari Kinrara
- 10 Minit Dari Cheras , Putrajaya
- 15 Minit Dari Puchong 
- 20 Minit Dari KL 
- 25 Minit Dari Bangsar









Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan