Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Jumaat, 16 Februari 2018

Skrin LCD bertukar sepenuhnya putih


Apa yang boleh anda lakukan jika skrin LCD laptop bertukar sepenuhnya putih? Dari pengalaman saya, saya dapat mengetahui bahawa masalah ini mungkin berkaitan dengan yang berikut: 
1. Sambungan longgar antara kabel video dan skrin LCD. 
2. Skrin LCD yang rosak. 
3. Papan induk yang cacat (saya menganggap kad grafik dimasukkan ke dalam motherboard).
Skrin komputer riba berwarna putih

Berikut adalah contoh komputer riba yang mempunyai skrin putih. Apabila anda menghidupkan komputer riba, ia bermula tetapi imej pada skrin benar-benar berwarna putih dari awal. Dalam kes saya, ia adalah komputer riba Toshiba Satellite M45 tetapi masalah ini mungkin berlaku dengan jenama lain.

Uji komputer riba dengan monitor luaran
Kemungkinan besar anda masih boleh menggunakan komputer riba dengan monitor luaran. Cukup hubungkan monitor ke port VGA di belakang atau sisi komputer riba anda dan kemudian tukar output video dari dalam ke mod luaran. 
Pada komputer riba Toshiba, anda boleh bertukar-tukar antara skrin dalaman dan luaran menggunakan kekunci Fn + F5. Tahan Fn dan tekan F5 sehingga anda mendapat video pada monitor luaran. 
Mengenai komputer riba IBM menggunakan Fn + F7. 
Pada komputer riba HP menggunakan Fn + F4. 
Ada kemungkinan anda perlu menggunakan kombinasi kunci yang berbeza pada komputer riba anda tetapi anda mendapat idea itu. 
Pada beberapa komputer riba, untuk dapat menggunakan monitor luaran, anda perlu menyambungkannya ke komputer riba dan kemudian mulakan semula komputer riba supaya monitor luaran dikesan oleh komputer riba.
Kabel video riba
Saya perhatikan bahawa dalam sesetengah keadaan, skrin komputer riba mungkin berubah putih kerana sambungan yang lemah antara kabel video dan skrin LCD. Sekiranya anda ingin menyemak sambungan ini, anda perlu memisahkan panel paparan kerana penyambungnya terletak di bahagian belakang skrin LCD. 
Ini manual perkhidmatan laptop dan panduan pemasangan mungkin berguna.
Sambung semula kabel video
Saya sentiasa menyemak sambungan kabel video terlebih dahulu. Menyambung semula kabel video boleh menyelesaikan masalah anda. 
Jika menyambung semula kabel video tidak membantu, kemungkinan besar anda mempunyai masalah sama ada dengan skrin LCD atau dengan motherboard.
Putuskan skrin LCD
Cara terbaik untuk mengetahui punca masalah tersebut adalah dengan menguji komputer riba dengan skrin LCD yang lain. Tanpa ujian ini, anda harus meneka kerana seperti yang saya nyatakan sebelum ini boleh sama ada motherboard yang rosak atau skrin LCD yang rosak. 
Anda perlu mencabut kabel video dari skrin LCD (penyambung 2) dan papan penyongsang (penyambung 3 dan 1). Selepas itu anda menyambungkan skrin kerja lain dan menguji video.
Uji komputer riba dengan skrin LCD yang lain
Untuk tujuan ini saya menggunakan salah satu daripada skrin LCD ujian saya. Skrin ujian saya retak dan kerana itu anda melihat jalur putih yang lebar di tengah tetapi masih berfungsi dengan baik untuk ujian ini. 
Skrin asalnya putih tetapi skrin ujian saya berfungsi normal (kecuali tempat retak) dan saya dapat melihat imej itu. Selepas ujian ini saya dapat memberitahu bahawa masalah itu mesti berkaitan dengan skrin.
Skrin LCD putih
Selepas saya memasang semua perkara bersama-sama dan menyambungkan LCD asal, ia masih putih.
KESIMPULAN. Dalam kes saya masalah ini berkaitan dengan skrin LCD dan ia perlu diganti.

Macbook / Laptop Rosak , Tanya Kami .. Dimana Kami? - ( Seri Kembangan Outlet )


 - 5 Minit Dari Kinrara
- 10 Minit Dari Cheras , Putrajaya
- 15 Minit Dari Puchong 
- 20 Minit Dari KL 
- 25 Minit Dari Bangsar









Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan