Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Khamis, 15 Februari 2018


Perbezaan antara RAM & ROM MemoriImage result for rom

Walaupun akronim mereka seakan akan serupa dan kedua-duanya adalah jenis memori, RAM dan ROM adalah dua jenis perkakasan komputer yang berbeza dan digunakan dengan sangat berbeza dalam komputer anda. Ringkasnya, RAM digunakan untuk operasi sementara dan menjalankan aplikasi manakala ROM digunakan untuk menyimpan data yang tidak berubah tentang proses asas. Jika komputer anda adalah otak, ROM akan menyimpan data tentang cara mencerna makanan dan nafas, sementara RAM akan membantu anda menyelesaikan masalah algebra.

 Apakah RAM?Image result for rom

Memory Access Random (RAM) digunakan untuk menyimpan data aplikasi sementara supaya pemproses komputer anda tidak perlu kembali dan membaca semula cakera keras setiap kali ia memerlukan sedikit maklumat. Pada asasnya, cip memori menyimpan data yang sering digunakan pada ruang yang lebih kecil daripada cakera keras untuk menjadikannya lebih mudah diakses dan meningkatkan kelajuan pemprosesan. Semasa anda menggunakan komputer anda, sistem operasi anda memutuskan apa yang diperlukan akses mudah dan bergerak maklumat itu ke penyimpanan RAM.

Apa itu ROM?

Image result for rom

Read Only Memory (ROM) secara kekal menyimpan maklumat sistem penting pada cip yang tidak boleh diubah oleh sistem operasi atau pengguna. ROM menyimpan data mengenai proses seperti apa yang berlaku apabila komputer anda menghidupkan atau bagaimana ia berkomunikasi dengan periferal asas seperti papan kekunci; dengan kata lain, data yang membuat komputer anda berfungsi pada tahap yang paling asas dan tidak perlu dikonfigurasi semula atau disesuaikan. Seperti namanya, komputer anda membaca fail ini, tetapi tidak membuat apa-apa perubahan pada kandungannya.


Skala dan Kesan Prestasi

RAM adalah kerap disesuaikan dan dinaik taraf pada sistem komputer. Sebagai peraturan umum, menaik taraf atau meningkatkan jumlah RAM pada komputer membolehkan sistem menyimpan lebih banyak data sementara dan merujuk kembali ke memori cakera kurang kerap, meningkatkan kelajuan yang membolehkan komputer anda mengakses maklumat dan memproses data. Menambah ROM komputer, sebaliknya, jarang menjadi kebimbangan. Menaik taraf dari sistem yang sangat asas memerlukan lebih banyak ROM untuk menguruskan peralatan berteknologi tinggi baru, tetapi - apabila beberapa unsur konfigurasi asas telah disediakan - peningkatan dalam ROM tidak mempunyai kesan yang ketara pada kelajuan pemprosesan komputer.

Computers use different types of memory for different processes.

Simpanan Sementara dan Tetap

Apabila anda mematikan komputer anda, RAM anda disapu bersih, dengan data sama ada dipindahkan ke cakera keras atau dihapuskan sama sekali. Storan jenis ini dipanggil memori tidak menentu dan membolehkan RAM anda untuk mewujudkan ruang segar untuk proses dan aplikasi baru. Sebaliknya, data yang disimpan ke ROM ditulis secara kekal dan kekal pada cip walaupun komputer anda tidak mempunyai kuasa. Apabila anda menghidupkan komputer anda semula, sistem operasi anda merujuk kepada cip ROM ini untuk mendapatkan maklumat mengenai perkara yang perlu dilakukan.

Macbook / Laptop Rosak , Tanya Kami .. Dimana Kami? - ( Seri Kembangan Outlet )


 - 5 Minit Dari Kinrara
- 10 Minit Dari Cheras , Putrajaya
- 15 Minit Dari Puchong 
- 20 Minit Dari KL 
- 25 Minit Dari Bangsar









Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan