Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Isnin, 19 Februari 2018

Perbandingan antara cakera SATA SSD siri dan PCIe
Image result for PCIe and ssd

Dunia cakera keras sedang berkembang kerana rupa cakera SSD yang datang untuk menggantikan peranti lama, cakera keras tegar yang menggunakan bahagian mekanikal berfungsi.
Terima kasih kepada mereka, kita mendapat lebih cepat, kurang penggunaan, bunyi kurang, rintangan yang lebih besar kepada kejutan. Walaupun mungkin ciri yang paling mengagumkan adalah keupayaannya untuk mempercepat akses membaca dan menulis rawak. Ini membolehkan mereka memuatkan sistem dan aplikasi dalam masa yang kurang daripada saudara kandung mereka yang lebih tua. Singkatnya, mereka mendapat satu pasukan yang pergi untuk melompat mempunyai operasi lancar.
Memandangkan ia tidak boleh dinyatakan, tidak semua cakera keras SSD adalah sama kerana kita menghadapi teknologi dengan banyak perjalanan dan sangat mudah disesuaikan. Jika kita hanya melihat sambungan yang mereka ada dengan motherboard kita mempunyai dua jenis model yang menonjol di atas yang lain, SATA dan PCIe.

Apakah cakera keras SATA SSD?

Image result for SATA SSD

Biasanya, apabila peranti baru muncul, mereka perlu menyesuaikan diri dengan penyambung yang sedia ada. Ini selalu berlaku dan SSD tidak akan menjadi pengecualian.
SATA adalah spesifikasi yang dikaitkan dengan PC untuk masa yang lama. Ia datang untuk menggantikan IDE. Penyambungnya berada di papan induk mana-mana PC.
Terdapat tiga versi piawai ini dan yang terakhir dan terpantas berfungsi pada 600 MB / s, ia dipanggil SATA III.
Masalahnya timbul kerana cakera keras SSD yang sangat cepat mampu mencapai kelajuan yang sangat dekat dengan 600 MB / s yang menjejaskan sambungan itu.

Apakah cakera keras PCIe SSD?Image result for PCIe SSD

Selalunya pilihan untuk membuat standard SATA IV dan menggandakan kelajuan tetapi banyak pengeluar melihat kemungkinan menggunakan sambungan sedia ada dalam PC. Kami bercakap tentang pemacu keras PCIe SSD yang menggunakan penyambung PCI Express sebagai peranti lain di antara mereka kad grafik.
Di sini, kelajuan yang boleh dicapai dalam teori sangat tinggi. Tidak semua penyambung PCI Express adalah sama dari segi kelajuan, ini bergantung kepada versi dan bilangan garisan yang mereka laksanakan. Secara teori kita boleh mencapai 16 GB / s atau hampir 27 kali lebih cepat daripada SATA III.
Tambahan pula, dengan teknologi ini komunikasi pembaharuan protokol yang digunakan untuk berkomunikasi dengan peranti ini disediakan. Bagaimanakah ia boleh dioptimumkan untuk cakera keras dan anda boleh mendapatkan lebih banyak daripada itu.
PCI Express mempunyai segala-galanya untuk menjadi perhubungan cakera keras masa depan.

Apakah perbezaan di antara cakera keras SATA SSD dan PCIe SSD?

Selain kelajuan, kini satu Sata tidak akan mempunyai masalah untuk boot komputer dan lagi SSD PCIe menaik taraf BIOS yang perlu dan menggunakan sistem operasi tertentu walaupun ia menjadi lebih disokong.
Perkara yang logik adalah bahawa dalam beberapa tahun sekatan ini hilang dan ia mungkin untuk menggunakannya pada mana-mana PC.

Macbook / Laptop Rosak , Tanya Kami .. Dimana Kami? - ( Seri Kembangan Outlet )


 - 5 Minit Dari Kinrara
- 10 Minit Dari Cheras , Putrajaya
- 15 Minit Dari Puchong 
- 20 Minit Dari KL 
- 25 Minit Dari Bangsar









Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan