Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Khamis, 15 Februari 2018


Pemulihan Kerosakan Air (Water Damage) untuk Elektronik

Water damage does not always mean doom for electronics.


Kerosakan air adalah salah satu masalah terbesar yang menyebabkan barangan elektronik memerlukan penggantian. Walau bagaimanapun, kebenaran yang mengejutkan ialah banyak kerosakan yang boleh berlaku kepada barangan elektronik dari air sebenarnya bukan dari air itu sendiri. Apabila kerosakan air berlaku, jika langkah-langkah segera diambil untuk mengeluarkan air, banyak barangan elektronik boleh dipulihkan.

 PuncaImage result for electronic Water Damage prevention storage

Kerosakan air boleh berlaku di elektronik untuk pelbagai sebab. Kedua-dua punca yang paling biasa adalah banjir dan tumpahan. Air yang dibuang ke elektronik biasanya disebabkan oleh kecuaian. Seorang kanak-kanak boleh melakukan perjalanan dan tumpahan air ke mana-mana barang elektronik. Minuman boleh dialihkan ke komputer dan elektronik lain. Barang-barang elektronik yang lebih kecil seperti telefon dan pemain MP3 sering dibasuh dalam mesin basuh. Ketika banjir berlaku, elektronik sering menjadi salah satu benda pertama yang hancur oleh air.

KesanImage result for Water Damage elektronik

Apabila air masuk ke barang-barang elektronik, beberapa perkara boleh berlaku. Air tulen sebenarnya tidak berbahaya kepada barangan elektronik itu sendiri. Ia adalah ramuan lain yang terdapat dalam air yang menyebabkan kerosakan yang paling. Deposit mineral di dalam air boleh dengan cepat melengkapkan sebarang barangan elektrik. Kelembapan dari air akan menghalang haba dari meninggalkan litar, yang menyebabkan terlalu banyak haba untuk membina di bahagian, menyebabkan litar pintas. Semua alur dan celah yang terdapat dalam komponen elektronik adalah tanah pembiakan sempurna untuk acuan. Sekiranya peralatan tidak dikeringkan dengan segera, acuan akan mudah tumbuh di dalam bahagian. Asid dan bahan lain di dalam air boleh menyebabkan tindak balas dengan bahan-bahan yang ada pada elemen elektronik. Tindak balas ini selalunya menyebabkan kepingan elektronik halus untuk menghancurkan.

Pencegahan       Image result for almari tinggi

Terdapat sedikit perkara yang boleh dilakukan untuk mengelakkan banjir daripada berlaku. Anda boleh menyimpan barangan elektronik dengan baik dari lantai (sekurang-kurangnya 5 kaki), tetapi ini tidak akan selalu menghalang kerosakan akibat banjir. Wap air sering cukup untuk menyebabkan kerosakan kepada elektronik. Walau bagaimanapun, anda boleh menghalang kerosakan elektronik melalui cara lain. Jangan makan atau minum di mana-mana barang elektronik. Simpan elektronik di dalam bilik dari sumber air. Sentiasa periksa poket pakaian sebelum membuang pakaian ke mesin basuh.

Tempoh masa

Masa adalah penting untuk pemulihan elektronik yang rosak. Kakisan dan kerosakan lain boleh dibuat dalam masa beberapa jam sahaja. Jika boleh, cabut peralatan sebaik sahaja ia basah. Jika item itu dikendalikan oleh bateri, keluarkan bateri. Kebanyakan pemulihan air perlu dilakukan dalam hari pertama atau dua. Jika itu mustahil, maka banyak komponen barangan elektronik akan menjadi rosak dan memerlukan penggantian.

Proses PemulihanRelated image


Proses pemulihan adalah mudah. Item dibuka dan disebarkan. Item dikeringkan dengan peminat atau pemanas. Manik dehidrasi silika dan beras kering juga boleh diletakkan di atas item untuk penyerapan air yang lebih cepat. Sebarang bahagian yang rosak diganti.


Macbook / Laptop Rosak , Tanya Kami .. Dimana Kami? - ( Seri Kembangan Outlet )


 - 5 Minit Dari Kinrara
- 10 Minit Dari Cheras , Putrajaya
- 15 Minit Dari Puchong 
- 20 Minit Dari KL 
- 25 Minit Dari Bangsar









Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan